• 15 Jul. 2014
  • 5 min

Profilul unui Specialist in PR.

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Esti unul dintre primii absolventi cu o licenta in relatii publice si ai ramas fidela domeniului. De ce PR?   Nu se putea altfel! Daca in […]

Esti unul dintre primii absolventi cu o licenta in relatii publice si ai ramas fidela domeniului. De ce PR?

 

Nu se putea altfel! Daca in momentul in care m-am prezentat la examenul de admitere aveam oarecum sentimentul unei “aventuri”, la foarte scurt timp am realizat ca va fi o relatie… publica de durata. E gluma aceea “cu talc” pe care ne-a spus-o domnul prof. Cezar Tabarcea (fondatorul departamentului de comunicare din cadrul Universitatii Bucuresti), la unul dintre primele cursuri: “alegoria cuceririi” prin publicitate, marketing, PR. Daca publicitate inseamna sa incerci sa convingi autoproclamandu-te “cel mai si cel mai..”, marketing sa abordezi “tinta” incercand sa afli ce isi doreste, sa-ti evaluezi plus-urile si minus-urile, iar apoi sa-i spui ca esti “exact ce cauta”, prin PR “tinta vine spre tine” intr-un mod irezistibil: am auzit lucruri frumoase si as vrea sa te cunosc.

In alte cuvinte si intr-o nota usor poetica, daca publicitatea o percep, cumva, pe tiparul “macho-ist” sau “feminist”, marketing-ul pe cel de pragmatism masculin sau feminin, PR-el e.. seductie. Asadar, feminintate sau masculinitate; pe cat posibil: veritabile.     

 

Cum ajuta relatiile publice organizatiile? Cum se cuantifica succesul?

 

Depinde daca organizatiile vor sa fie “ajutate” in adevaratul sens al cuvantului.

Daca vor doar “machiaj”, nu le ajuta nici pe ele, si nici practicianul “picat in capcana aparentelor”. Cand PR-ul isi indeplineste rolul si misiunea, reusita vine in chip firesc. Nu zic “foarte repede”. Dar, in orice caz, e de termen lung. Calea ar cam fi: receptivitatea la tendintele pietei si mediului in sens mai larg in care organizatia functioneaza; etica profesionala (asupra careia simt nevoia sa insist tocmai pentru ca “tentatiile asociate” sunt mari); “constiinta sociala” – chiar “comerciala” as spune, pe care practicianul e important sa le le aiba si sa le “imprime” meseriei pe care o desfasoara.

 

Parafrazand un celebru dicton: pentru succes autentic, e bine sa ai in vedere nu doar mijloacele, ci si… scopurile in sine.

Cuantificarea e o preocupare aproape obsedanta la ora actuala; pe cat de obsedanta, tot pe atat de complexa, pentru ca antreneaza o serie intreaga de variabile care se intrepatrund. Intr-o organizatie care se formeaza si creste sanatos – pana la urma, asta pare cea mai simpla “definitie a succesului”, exista o “chimie” intre coordonatele ce o alcatuiesc. Dincolo de ramificatia structurii organizatiei sau de organigrama. Esential, in consecinta, rolul reprezentantului sau departamentului HR! 

Nu intamplator am conturat impreuna cu colegele mele, Cristina Lincu si Dana Tudor, conceptul de “comunicare integrata, strategica, asertiva”. La nivel general, teoretic suntem constienti. Practic, se intampla?

 

Din pacate si in detrimentul tuturor, competitia pentru o “bucata cat mai consistenta de buget”, indeparteaza de rezultatele urmarite.  Pe de alta parte, rezultatele rapide, implicit tacticile sau instrumentele de promovare “agresive”, pot afecta succesul dorit. Pot eroda mai mult sau mai putin accelerat marcile, chiar imaginea per ansamblu – doua din preocuparile PR-ului.

Masura lucrurilor e “marea provocare”. Cooperarea inter-departamentala, inter-umana si, nu in ultimul rand, suportul la nivel decizional: “cheia succesului”. Cuantificabil in vanzari, cota de piata, dar si in identitatea marcii/lor, diferentiere, simpatie si suport al publicurilor-partenere (implicit in materie de cauze pe care organizatia si le asociaza) – mai ales acum, cand vorbim din ce in ce mai des despre comunicare-de-la-om-la-om (H2H), de… traditie, consistenta si consecventa.

 

PR-ul e complex, un cumul de coordonate; tine de viziune, de identitatea organizatiei, de strategii adecvate, pozitionare corecta, instrumente de comunicare-promovare potrivite… E “integrator”. Sau ar trebui sa fie. Daca isi intelege si respecta misiunea, esenta, PR-ul te sustine pentru a fi tu insuti, a creste frumos in ce te defineste si diferentiaza. Uneori, tocmai “impotriva valului”. Poate pare paradoxal, dar ”a fi la moda”, “a face ce face toata lumea”, daca nu e in spiritul tau, poate fi anti-strategie.

Si, haideti sa pornim de la esenta lucrurilor! De la produsele, serviciile, cauzele carora se asociaza PR-ul. Se spune ca acolo unde e calitate veritabila, nici nu e nevoie de reclama. Partial adevarat. In aglomeratia de oferte, in zgomotul promotional de multe feluri, PR-ul te poate reprezenta.. discret, dar consistent. Gluma de care aminteam e mai “cu talc” decat pare.   

Care sunt cele mai mari dificultati cu care se confrunta practicienii de PR in Romania?

 

Dificultati… Una serioasa este cea care tine, paradoxal, de propria imagine. Din gresita intelegere a meseriei, domeniul a atras si atrage precum “fagurele de miere”, tot felul de amatori de viata dulce si frumoasa, “in lumina reflectoarelor”, nu doar “albine”, care stiu ce e dincolo… de imagine, s-au deprins cu migala detaliului, cu sesizarea nuantelor, cu “starea de alerta” constanta.. E cazul si al altor domenii, pe fondul alegerilor in lipsa vocatiei autentice. PR-ul e mai expus riscului.

 

In afara de asta, n-as vorbi neaparat de dificultati, cat despre propria compatibilitate cu o meserie frumoasa, dinamica. De autoanaliza in momentul in care simti ca iti doresti sa o practici. Daca pornesti la drum constient de misiunea pe care o ai de dus, daca te faci inteles si reusesti… sa seduci profesional J drumul, desi nu usor, e deschis si mereu “in evolutie”. E un domeniu in care, intr-adevar, poti sa construiesti. In care poti “sa lasi urme”, care ajung sa se contopeasca cu business-ul insusi. Sigur, de aici decurge si responsabilitatea pentru ce faci si cum. „Pentru cine?” ramane o intrebare la care trebuie sa-ti dai singur raspunsul inainte de a semna contractul. Ca-n viata, nu? Cum spuneam, nu e un drum usor; usor e de ghicit cine se mobilizeaza intre primii pe “cai nebatatorite”, cine  receptioneaza primul “hartoapele” sau cine trebuie sa aiba “antenele” pregatite, pentru a identifica si selecta in “vacarmul” din jur ce e relevant; sa anticipieze; sa personalizeze; sa gaseasca solutii smart; sa transforme “dificultatile” in… oportunitati.  

 

Povesteste-ne despre o campanie draga tie.

 

Toate campaniile in care m-am implicat mi-au fost din start sau mi-au devenit – intr-un fel sau altul, dragi.

Cea mai draga, prin caracterul activ, imi este intotdeauna campania in care sunt implicata. In prezent, este mai degraba vorba despre un proiect complex, care mi s-a conturat in minte citind un articol, in care m-am oprit la o fraza: “Daca privim lucrurile din perspectiva vesniciei, din lumea aceasta nu iesim decat cu ceea ce am devenit.”

Contrar cumva spiritului timpului – in care “fortam” continut spre tot felul de produse si servicii care mai de care mai… nastrusnice, ne-am propus sa aducem continutul autentic in prim-plan. Sensul, esenta. Lucruri care ne preocupa chiar daca le camuflam sub “masca lui cool”. E o preocupare pe care, poate in mod neasteptat pentru unii, am sesizat-o la multi tineri. Intre promisiunile nu tocmai incurajatoare ale viitorului si trecutul “neguros”, exista o stare de confuzie, sunt cautari la a caror profunzime incercam sa raspundem.

Intrucat nu e lansat oficial, va ofer o informatie in premiera: abordarea este unicata in peisajul si spatiul de comunicare publica, fiind una culturala-educativa-spirituala, intr-o anumita masura pe acest tipar “Lumini in cetate in Anul Brancoveanu” [link: http://luminiincetate.ebloguri.ro/2014/07/08/lumini-cetate-anul-brancoveanu/] si, in acelasi timp, invitatia de a va alatura pe si cu temele in care va regasiti, cu sugestii si propuneri.  Cateva dintre subiectele de dezbatere la care lucram deja: Mall-ul: spatiul sacru al omului modern; Paradoxurile cresterii nivelului de trai; Despre consumerism si aparenta satisfactie; Mirajul reclamelor si lipsa de continut a propriei vieti; Invitatie la tihna in chiar mijlocul lumii asediate de zgomot; Intre feminin, feminism, feminitate; Adam si Eva: metamorfoze, provocari vechi si noi.   

 

Cum vezi PR-ul? Ca functie de marketing sau de management?

 

Cred, asa cum mentionam mai sus, in caracterul integrator al PR-ului. Ar fi minunat sa-l avem in minte ca obiectiv in sine. In cazul meu, atributiile s-au impletit in mod constant cu activitatea de consultanta. Valabil si in sens invers: din consultanta de business am ajuns, inevitabil, la PR. Mi-e foarte dificil sa le separ si conceptual.

Cat despre marketing, o relatie indispensabila, niciodata anosta sau lipsita de sarm, pentru ca marketingul e.. tortul si sampania care dau savoare petrecerii. Cu masura insa.. Pe care, cu riscul de a fi antipatic, PR-ul trebuie sa o aiba in grija.

 

Un material realizat in exclusivitate pentru eJobs de Institutul de Marketing. Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare impreuna cu Oxford College of Marketing. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la  www.institutuldemarketing.ro.

 

 

 

 

 

A fost util articolul? 5

Leave a Reply