Companiile care aleg să-şi recompenseze personalul cu o primă sau un cadou înainte de Paşte au bugete între 150 de lei brut şi un salariu lunar pentru fiecare angajat.
eJobs a încercat să afle ce bonusuri vor oferi angajatorii români de Paşte. Informaţiile pe care le-am colectat de la specialiştii în resurse umane consultaţi diferă, însă, destul de mult, la fel şi valoarea primelor sau bonusurilor pe care le vor primi angajaţii de pe piaţa locală. Astfel, datele obţinute de eJobs arată că valoarea primelor de care vor beneficia angajaţii români, cu ocazia Paştelui, variază între 150 de lei brut şi un salariu.
„Acordarea de prime angajaţilor cu ocazia sărbătorilor pascale nu reprezintă o obligaţie din partea companiilor, ci poate fi considerat un instrument opţional de motivare a salariaţilor, la care companiile pot apela în funcţie de politica internă, bugetul şi profitul obţinut”, spune Raluca Peneş, HR coordinator la Smartree România, companie de externalizare a serviciilor de salarizare şi administrare de personal.
Aproximativ un sfert dintre cele 112 companii participante la studiul salarial şi de beneficii Paywell, realizat anul trecut şi actualizat în primul trimestru din 2016 de firma de audit şi consultanţă fiscală PwC România, oferă un bonus în bani cu ocazia sărbătorilor pascale. „Politica de acordare a primelor fixe este, în general, unitară pentru toți angajaţii. Astfel, conform informaţiilor din studiul PwC, companiile oferă, în general, fie jumătate de salariu fie un salariu, în funcție de considerente ce ţin de politica internă de remunerare şi bugetul alocat. Atunci când nu oferă prime de Paşte, organizaţiile preferă să ofere cadouri angajaţilor, valoarea medie a acestora fiind, conform studiului PwC, de 150 lei per angajat”, declară Nicoleta Dumitru, manager în cadrul diviziei de servicii de consultanţă în resurse umane la PwC România.
Dumitru adaugă că, de cele mai multe ori, oferirea primelor de Paşte în bani este reglementată prin contracte colective de muncă (aşa cum se întâmplă în sectorul financiar bancar) sau este utilizată ca instrument de suplimentare a unor venituri mai mici (de exemplu, în cazul companiilor care activează în industria bunurilor de larg consum).
Un alt studiu, realizat de compania cu activităţi în domeniul resurselor umane Consulteam, la care au participat circa 200 de companii multinaţionale, arată că 50% dintre angajatorii chestionaţi dau prime de Paşte în bani. „Per total, 85-90% dintre companiile participante la studiu au spus că acordă angajaţilor o primă în bani sau un cadou de Paşte. Procentul companiilor care au spus că dau prime sau cadouri angajaţilor lor în 2016 a crescut faţă de anul trecut”, precizează Oana Datki, managing partner pe Europa de Sud-Est pentru Consulteam.
Ea menţionează că primele pe care le acordă companiile participante la studiul Consulteam oscilează în 150 şi 700 de lei brut, cu o medie de 350 de lei brut. „Comparativ cu 2015, valoarea primei medii acordate de Paşte a crescut uşor, dar suntem departe de ceea ce se întâmpla în 2007-2008. Un angajat primea, în medie, o primă brută de peste 500 de lei în acea perioadă”, explică Datki.
Structura cadourile pe care le primesc angajaţii români în preajma Paştelui s-a diversificat foarte mult în ultimii ani. „Dacă până acum câţiva ani, cu ocazia sărbătorilor pascale, angajaţii primeau doar bani, în ultimul timp companiile apelează şi la alte variante de bonusare: vouchere, cadouri, vacanţe şi zile libere”, afirmă Peneş.
Tichetele cadou reprezintă una dintre cele mai la îndemână variante pentru companiile care vor să-și recompenseze angajații de Paște altfel decât cu o primă în bani. Reprezentanții Edenred, Sodexo și Up România (fosta companie Cheque Dejeuner), principalii jucători de pe piața emitenților de tichete de masă și carduri preplătite pentru angajați, au declarat, contactați de eJobs, că numărul angajatorilor care își vor recompensa salariații, de Paște, cu tichete și carduri cadou, va fi mai mare cu 20-25% față de perioada similară din 2015.
Creșterea vânzărilor de tichete și carduri cadou pe care o vor înregistra emitenții de profil în preajma Paștelui din 2016 comparativ cu perioada Paștelui din 2015 poate fi explicată, în primul rând, prin schimbările legislative operate la începutul lui 2016.
De la 1 ianuarie 2016, ca urmare a punerii în aplicare a noului Cod Fiscal, tichetele și cardurile cadou oferite de către companii salariaților sau copiilor angajaților, cu ocazia unor evenimente speciale din an, cum ar fi Crăciunul, 8 martie, Paștele sau 1 iunie, sunt scutite de impozite, dacă se încadrează în suma de 150 de lei per beneficiar. Până anul trecut, tichetele cadou erau impozitate cu 16%, iar cardurile cadou erau neimpozabile.
Cele mai multe companii care își recompensează de Paște angajații cu tichete sau carduri cadou oferă valoarea maximă deductibilă, adică 150 de lei, au mai spus emitenții de tichete de masă și carduri preplătite contactați de eJobs.