• 20 May. 2019
  • 10 min

Scrisoarea de intenție. Tot ce trebuie să știi pentru a o realiza

scrisoare de intentie

În 2009, mi-am reinventat scrisoarea de intenție. Dacă până atunci aplicam doar cu CV-ul, un job în care m-am regăsit și pentru care era competiție mare avea nevoie și de o implicare pe măsură din partea mea. CV-ul nu putea să-mi spună povestea așa cum voiam eu, așa că l-am susținut cu o scrisoare de intentie care începea astfel:

 


Când mi-a sunat telefonul, acum fix cinci ani, nici nu-mi imaginam ce avea să mă aștepte. Eram printre candidații admiși la jurnalism după o probă grea la expresivitate și creativitate. De atunci a început o aventura în lumea scrisului, cu opriri în destinații noi, fiecare cu o cultură aparte. Am învățat (exemple). Am plecat din fiecare destinație cu experiențe (exemple).



Scrisoarea de intenție a ajuns la interviu alături de CV. Și nu s-a oprit acolo. A făcut turul mesei pe la fiecare recrutor în parte. Și m-a ajutat să ajung în etapa următoare a procesului de selecție. Mi-a făcut noi prieteni. Cu fiecare experiență, mi-am dat seama că timpul și energia investite într-o aplicare „ca la carte”, cu CV updatat și scrisoare de intentie, mi-au fost răsplătite. Chiar dacă uneori nu am bătut palma pentru oferta de job, am cunoscut manageri și country manageri. Și cel mai important e că am plecat mai bogată de la interviu: cu abilități confirmate, cu limite și frici învinse și cu zâmbetul pe buze.  

Ca să fac o glumă, recunosc că de multe ori aș fi preferat să merg la stomatolog decât să scriu o scrisoare de intentie. De obicei, după ce termin de editat CV-ul, parcă nu mai am energie și pentru scrisoarea de intenție. În plus, mă gândesc că poate nu voi fi creativă. Te recunoști, nu?  Și totuși, cum să scrii acea scrisoare de intentie care să-l determine pe recrutor să te sune la orice oră? Hai să pornim la drum cu un plan pentru o scrisoare de intentie care să arate implicarea ta și să respecte așteptările recrutorilor. Și să te scoată din impas când nu știi ce să scrii.


scrisoarea de intentie

Înainte de a începe o scrisoare de intenție, gândește-te la cititorul tău și la așteptările sale!

 

Ce este o scrisoare de intentie?

Este o scrisoare de doar o pagină care arată interesul tău pentru un job și, mai ales, de ce ești potrivit(ă) pentru jobul respectiv. Accentul ar trebui pus pe abilitățile tale, pe acel „bagaj” de experiențe pe care îl poți aduce companiei și nu pe beneficiile pe care ai dori să le primești de la firma care te angajează.

Scrisoarea de intenție:

  • ar trebui să fie: pozitivă, clară, succintă și relevantă cerințelor jobului.
  • trebuie să respecte aceleași reguli de redactare ca acelea când scrii o scrisoare amicală, o scrisoare de felicitare sau o scrisoare de recomandare.
  • are scopul să motiveze și să convingă cititorul (recrutorul) să te cheme la interviu pentru a afla mai multe detalii despre tine.

Sub 50% dintre CV-rile primite sunt însoțite și de o scrisoare de intentie – Smartree Romania.

 

Să adaug o scrisoare de intentie CV-ului?

Rar se întâmplă ca un recrutor să specifice că nu dorește scrisoare de intentie. Și atunci chiar e indicat să-i respecți cerința. În ultimii ani, angajatorii preferă să nu mai ceară în mod explicit o scrisoare de intentie în anunțul jobului, dar asta nu înseamnă că nu vor să primească sau că nu o apreciază.

„Dacă acum câțiva ani responsabilii de resurse umane acordau o atenție mult mai mare scrisorii de intenție, în momentul actual aceasta nu mai reprezintă un criteriu de selecție sau procesul de recrutare nu este condiționat de prezentarea unui astfel de document. Doar în anumite procese de recrutare mai standardizate sau mai creative este nevoie de scrisoare de intentie, de exemplu în domeniul public sau în marketing”, spune Raluca Peneș, HR Coordinator la Smartree Romania.

Aceasta adaugă că, având în vedere deficitul mare de personal care există în momentul actual pe piața forței de muncă și neseriozitatea unor candidați care nu se prezintă la interviu, recrutorii se află în situația în care apreciază chiar și transmiterea unui CV complet și coerent completat. Nu mai pun accent foarte mare pe scrisoarea de intenție.

 

Care este rolul scrisorii de intenție

O scrisoare de intentie te ajută să te diferențiezi când pentru același job concurează 1.000 de candidați. Și da, contează ca atunci când o scrii să faci legătura dintre experiența ta și cerințele jobului, pentru că astfel arăți respect pentru companie și pentru timpul recrutorului.

Gândește-te că tu, candidatul, ești de fapt un business. Îți vinzi serviciile angajatorilor. Scrisoarea de intenție este acea prezentare în fața clientului în care arăți feature-urile și beneficiile pe care le poți aduce angajatorului. De aici, ce-i drept, poți aluneca ușor către un „promo” personal. Dacă-i spui recrutorului că ești cel mai bun candidat, nu numai că dai impresia că nu îți cunoști interlocutorul, dar arăți și disperare. Teama de a nu te lăuda prea mult este doar unul dintre motivele pentru care de multe ori eviți să scrii o scrisoare de intentie.

„Au fost multe situații în care candidații, în special cei fără experiență, prin scrisoarea de intenție m-au convins să-i selectez pentru un interviu. În primul rând, aceștia și-au exprimat motivația/intenția pentru care au aplicat la jobul respectiv. De aici se inspiră și termenul de Scrisoare de intentie.” – Raluca Peneș, Smartree.

 

De la scrisoare de intentie la un job creat pentru tine

Te-ai gândit de ce, de multe ori, eviți să scrii o scrisoare de intentie? Pe lângă teama de a nu te lăuda prea mult, ai impresia că anunțurile de joburi nu sunt pe bune. O spune chiar studiul eJobs care arată că cea mai mare teamă pentru 22% dintre românii care își caută un loc de muncă este că joburile cele mai bune sunt luate de cei care au „pile”. Aproape la fel de mulți români (21%) consideră că anunțurile de angajare sunt neadevărate.

Dar cum ar fi dacă ai renunța la temeri și ai scrie acea scrisoare de intentie care îți poate aduce chiar un job creat pentru tine? Poți să arăți ce ai fi dispus să faci pentru companie sau cum ai vedea tu strategiile de marketing sau de sales. Trimite-i CV-ul și scrisoarea de intenție persoanei care se ocupă de recrutare sau chiar CEO-ului, dacă poți ajunge ușor la datele sale de contact. Îți deschizi ușa pentru o întâlnire cu acesta. Cel mai probabil îți va spune că nu are un post disponibil în acest moment dar, cine știe, poate că i-au plăcut atât de mult CV-ul și scrisoarea ta de intenție încât va crea un post special pentru tine. Pentru că are nevoie de cineva cu skill-urile tale și care înțelege misiunea companiei.

Scrisoarea de intentie are nevoie de un singur lucru

Ce-ți vine pentru prima dată în minte când te gândești la scrisoare de intentie? Da, acel format old school care vine să însoțească CV-ul. De multe ori, din lipsă de inspirație, ai tendința de a relua informațiile din CV. Dar asta nu e o regulă, ci mai degrabă un confort al tău. Poți face scrisoarea de intenție așa cum vrei tu astfel încât să nu fie percepută ca old school. Urmând, desigur, câteva reguli de scriere.

Mai știi întrebările la care răspundea o scrisoare trimisă unui prieten? Ei bine, se aplică și în cazul scrisorii de intenție. Contează pentru cine scrii. În cazul de față, scrisoarea este dedicată recrutorului. Imaginează-ți că este în fața ta. Despre ce i-ar plăcea să vorbești? Despre ce poți face pentru el, despre experiența pe care o aduci în companie astfel încât să rezolvi anumite probleme. Practic ai nevoie doar de o poveste în scrisoarea de intenție. Cea în care arăți că te identifici cu misiunea companiei și cu ceea ce vei face.

„Scrisoarea de intenție poate reprezenta un alt tip de „carte de vizită”. Trebuie să fie ușor de parcurs, de citit și să atragă atenția specialistului de resurse umane. Pentru anumite poziții, ea poate să cuprindă și informații privind proiectele profesionale în care candidatul a fost sau este implicat.” Raluca Peneș, Smartree

 

reguli scrisoare de intentie

Respectă regula celor patru paragrafe în scrisoarea de intenție!

Cum scrii o scrisoare de intentie

Gândește și scrie textul în paragrafe, fiecare cu rolul său, exact cum ai scrie orice tip de scrisoare:

Primul paragraf cuprinde motivul pentru care îi scrii recrutorului și locul unde ai văzut anunțul de job. De impact sunt și construcțiile care pun în valoare experiența ta. De exemplu: „Sunt specialist în marketing cu peste 10 ani de experiență în companiile….”

În al doilea paragraf oferă exemple, arată cum abilitățile tale și experiența se potrivesc cu ceea ce caută angajatorul. De exemplu, dacă menționezi că ești un om de vânzări eficient, nu convingi recrutorul. Ai mai multă credibilitate când formulezi astfel: „În ultimul an, am crescut vânzările cu 30% și am adus companiei un profit de X euro.” Angajatorii iubesc cifrele și datele care vin să susțină ceea ce ai realizat.

În al treilea paragraf poți arăta cunoștințele tale despre companie și industrie. Tot aici poți detalia motivele pentru care vrei să lucrezi pentru companie. Arată cum poți ajuta în îndeplinirea obiectivelor și cum te potrivești cu valorile echipei.

Al patrulea paragraf este cel de încheiere. Mulțumește-i recrutorului pentru că a acordat timp pentru a parcurge scrisoarea ta de intenție și folosește un call to action prin care îți arăți dorința de a discuta față în față.

Puțină creativitate nu strică în scrisoarea de intentie

Pe lângă structură, scrisoarea de intenție are nevoie de o doză de creativitate. Începutul standard: „Stimate domn/doamnă, Vă scriu în urma vizualizării anunțului de job…, din data de 18 aprilie 2019. Doresc să candidez pentru postul de JR. Media Researcher” nu poate atrage un recrutor. Ai nevoie de un început mai original, care să trezească atenția recrutorului.

The Muse are câteva propuneri pentru un început original din care merită să te inspiri. Începe scrisoarea de intentie cu:

O pasiune

„Încă de la 10 ani le dădeam prietenilor și familiei sfaturi de styling. 8 ani mai târziu m-am decis că e momentul să fiu plătită pentru asta. Primul job a venit fără să mă aștept…”

„Ce vrei să te faci când vei fi mare? De fiecare dată când primeam întrebarea aceasta spuneam că vreau să fiu una dintre statuile acelea de pe stradă. Ca în Madrid. Noroc că în timp mi-am schimbat pasiunile, dar recunosc că îmi place să lucrez cu oamenii și să-i distrez din când în când, în rolul meu de community manager.”

„Într-o zi mi-am făcut un test de carieră. Dintre cele care îmi puteau spune ce job mi se potrivește. Rezultatul? Comerciant maritim. Hmmm, n-am fost atât de sigur că mi se potrivește, dar chiar mi-a dat de gândit. Un job care îmbină abilitățile mele în business development cu pasiunea pentru mare, chiar m-ar motiva să mut apele din loc. Și așa am găsit jobul de la Royal Carribean.”

Interesul tău pentru companie

„Mai era o oră până la cea mai mare petrecere a companiei, când am realizat că uitasem să comand vinul alb. În panică, am început să dau search după crame cu serviciu de livrare și așa am ajuns pe site-ul dvs. De atunci i-am rămas fidelă, urmăresc postările din social media și tare mi-ar plăcea ca, în calitate de social media manager, să dau de veste și altor organizatori de evenimente cum pot ieși din situații de criză, ca mine.”

„De multe ori am fost atras de ideea unui start-up, cu oameni deschiși și implicați, gata să creeze o comunitate în jurul lor. Ce-i drept, acest mediu nu-l întâlnești prea des în cultura unei corporații. Urmărind postările companiei de pe conturile de Facebook și Instagram mi-am dat seama cât de unită e echipa și cum mă identific cu valorile sale…”

O realizare

„Ultimul meu șef ar putea spune despre mine că stilul meu de comunicare, empatic și bazat pe argumente, ar putea dezarmosa chiar și o luare de ostatici. Îmi place să creez o comunitate și să fiu alături de oameni ca relationship manager.”

Într-o notă amuzantă

„Știți momentul acela în care mama te sună de cinci ori pe zi ca să te întrebe dacă ți-ai găsit job? Și cum se bucură că ai făcut progrese? Cam în această situație sunt eu acum. Vestea bună e că mi-am propus să nu mai primesc atâtea telefoane pe zi. Cu mamele nu e de glumă așa că vin la masă cu experiențele mele de lucru. Hai să vă povestesc!”

DO’s în scrisoarea de intenție

Răspunde la întrebarea recrutorului când citește scrisoarea ta de intenție: „De ce ar trebui să angajez această persoană?” Folosește un Unique Selling Proposition (aspectul care te diferențiază).

Include exemple. Dau impact scrisorii tale de intenție. Nu spune doar că te pricepi la analiza datelor, ilustrează prin cuvinte 😄. Povestește cum îți folosești abilitățile, precum și rezultatele pe care le-ai obținut.

Folosește tonul potrivit pentru cultura companiei. Dacă aplici pentru un job în corporație, scrisoarea de intenție ar trebui să fie mai formală decât atunci când aplici pentru start-up. Înainte de a alege tonul, fă o scurtă cercetare, anunțul jobului și site-ul companiei fiind relevante în acest sens. Astfel arăți recrutorului că te-ai pregătit și înțelegi ce caută.

Personalizează. Scrisoarea de intenție se adresează managerului de HR. Dacă nu știi numele acestuia, ia-ți câteva minute să-l cauți pe Google sau pe LinkedIn. Dacă nu găsești numele acestuia, te poți adresa astfel: „Directorului HR al companiei X”.

Adaptează. E tare neplăcut să copiezi scrisoarea de intenție de undeva de pe internet. Secretul este să o editezi de fiecare dată când aplici. Ca să-ți fie mai ușor, îți poți crea sau salva un template cu o structură care să te ajute de fiecare dată. Pe eJobs, de exemplu, ai posibilitatea de a salva scrisoarea de intenție și să o ai la îndemână când vrei să o editezi.

Corectează. Nu ai scuze pentru greșeli gramaticale, așa că merită să aloci câteva minute să o citești și să o recitești și chiar să folosești un tool care să facă autocorectură. Dar cel mai bun și sigur tool este filtrul tău personal 😄.

„Conținutul scrisorii de intenție ar trebui să aparțină candidaților, nu să fie copiat de pe internet sau din alte surse sau, și mai grav, să aibă greșeli gramaticale. De multe ori avem surpriza să primim scrisori de intenție care conțin datele altor candidați sau proiecte/ domenii care nu corespund cu profilul din CV.”  Raluca Peneș, Smartree

 

DON’Ts în scrisoarea de intenție

Nu depăși o pagină! Trei sau patru paragrafe sunt suficiente pentru a povesti despre tine.

Nu repeta informațiile din CV. Scrisoarea de intenție este locul în care pui accent pe abilitățile tale, detaliezi punctele tale forte.

Nu încerca să fii prea glumeț. Umorul excesiv este subiectiv și te poate poziționa mai degrabă ca neprofesionist decât ca un candidat cu o abordare personală.

Nu flata recrutorul. Recrutarea se face după alte criterii, precum cele care țin de experiență, potrivire profesională, calificare.

Nu te aștepta ca tool-ul de corectare să identifice toate erorile gramaticale.

Nu uita să schimbi numele documentului și numele companiei pentru fiecare scrisoare de intentie.

scrisoare de intenție

Cum atașezi o scrisoare de intentie CV-ului tău pe eJobs

Pe eJobs, de exemplu, nu mai ai grija salvării scrisorii de intenție cu un anumit nume. Din acest punct de vedere economisești timp. Și o selectezi numai când angajatorul o cere pentru că, mai nou, scrisoarea de intenție a devenit o cerință post-aplicare. Angajatorii o pot activa când publică sau editează anunțul. Pentru unele joburi, scrisoarea de intentie poate deveni un criteriu de selecție.

În acest caz, după ce ai aplicat, sub titlul anunțului, vei găsi o secțiune „Ai X cerințe de la angajator”. Printre acestea se poate afla scrisoarea de intenție. În cazul acesta, deschide site-ul www.ejobs.ro într-un nou tab și intră în contul tău de candidat. Dă click pe poza ta din dreapta sus și selectează „Scrisori de intenție”.
Vei ajunge pe pagina aceasta, unde îți poți încărca o scrisoare de intentie sau poți edita una deja existentă, în română sau în engleză. Structura cu trei sau patru paragrafe rămâne valabilă indiferent de formatul scrisorii de intenție sau de platforma pe care aplici. După ce ai redactat scrisoarea de intenție personalizată pe cerințele jobului, revino la aplicarea ta și dă click pe „Adaugă scrisoare de intentie”. Atașează o scrisoare salvată în contul tău de candidat.

Reține pentru tine!

Scrisoarea de intenție este cartea ta de vizită, în care merită să arăți implicarea și interesul tău pentru un job, mai ales dacă ți-l dorești cu adevărat. Acordă-i atenția cuvenită în orice domeniu, cu atât mai mult dacă aplici pentru joburi în domenii creative ca marketing, publicitate, design, unde merită să dai o notă personală prezentării tale. Scrisoarea de intenție este prima care arată creativitatea, dar și abilitățile de comunicare.

Ca să-ți fie mai ușor, gândește-te la cititorul tău și la ce i-ar plăcea să afle. Conturează ideile astfel încât să vii în întâmpinarea sa și să oferi o soluție pliată pe nevoile business-ului său. Cu o structură clară, gândită pe paragrafe și o introducere care să capteze atenția, scrisoarea de intenție te poate duce la următorul nivel al recrutării. Și mai aproape de jobul dorit.

Cum fiecare poveste se termină cu happy-end și chiar cu un call to action care te îndeamnă să-ți imaginezi sau să citești continuarea într-o nouă poveste, și scrisoarea mea de intenție urmează firul narativ: „Cele mai bune lecții le-am învățat din expedițiile spre obiective bine stabilite. Punem la cale prima călătorie?”

Ți-a plăcut articolul? S-ar putea să-ți placă și:

Model CV. Tot ce trebuie să știi în redactarea CV-ului

Ce nu trebuie să-ți lipsească din CV în 2019

5 actualizări pe care să le faci rapid în CV

 

A fost util articolul? 9
scrisoare de intentie

Leave a Reply