Probabil ai tot auzit de scrisoarea de intenție, dar și despre importanța acesteia în momentul în care dorești să aplici pentru un job. Practic, ea reprezintă intenția ta scrisă de a obține locul de muncă care te interesează și se trimite laolaltă cu CV-ul.
Indiferent că-ți este familiară sau nu, o scrisoare de intenție poate juca un rol crucial în momentul în care-ți dorești să candidezi pentru un job, mai ales pentru situațiile în care acest document îți și este solicitat expres de către angajator (nu întotdeauna ea este obligatorie). Pornind de la această idee, nu ți-ar plăcea să aflăm împreună care sunt greșelile de evitat în redactarea acestei scrisori? Să vedem câteva dintre ele:
Asigură-te că știi numele persoanei care a publicat jobul (este posibil ca acesta să fie trecut în anunțul de angajare). Dacă nu-l poți afla, încearcă să folosești o exprimare generală, precum: „Dragă recrutor” sau „În atenția departamentului de resurse umane”.
Chiar dacă nu mai este atât de utilizată ca înainte, asta nu înseamnă că scrisoarea de intenție nu mai trebuie transmisă mai ales când angajatorul solicită acest lucru. Așadar, chiar dacă uneori ai impresia că poate „nu este așa importantă o scrisoare formală”, dacă angajatorul totuși a setat această cerință, recomandarea ar fi să încerci să o respecți pentru că astfel vei avea o candidatură completă și nu vei fi în dezavantaj în fața altor candidați care au respectat cerința.
CV-ul deja o să fie consultat de către recrutor, așa că nu trebuie să repeți ce scrie în el. Scrisoarea de intenție are rolul de a te prezenta, motivele pentru care dorești jobul respectiv, să sublinieze nivelul experienței tale, să puncteze câteva dintre abilitățile pe care le deții și cum unele dintre aceste abilități ar putea corespunde concret cu anumite cerințe ale jobului. Astfel, angajatorul își va da seama că ai acordat atenție anunțului de angajare și nu l-ai parcurs în grabă. Totodată, ai libertatea de a fi creativ în scrisoare și mai poți adăuga câteva elemente legate poate de un proiect ce l-ai desfășurat și care îți pune în evidență calitățile.
Scrisorile generice, cele pe care le adaugi folosind doar copy și paste, nu vor personaliza intenția ta față de niciun angajator. Se va observa, la un moment dat, că ele reprezintă doar un mesaj standard. Dacă vrei ca angajatorul să-ți acorde timp și interes, atunci acordă-i și tu, la rândul tău, personalizând scrisoarea de intenție și obținând astfel un avantaj în fața celor care utilizează un mesaj generic.
O scrisoare de intenție prea lungă poate consuma mult timp pe care unii recrutori sau manageri nu îl au. Mai ales dacă au foarte multe scrisori de intenție de analizat. De acord, nu poți scrie nici două rânduri. Însă gândește-te la o scrisoare de cel mult două-trei paragrafe. Spre exemplu undeva la 200 de cuvinte, poate 250.
Nu te grăbi când redactezi scrisoarea. Asigură-te că nu ai mâncat cuvinte sau că nu te-ai exprimat greșit. Verifică, de asemenea, gramatica. Practic respectiva scrisoare este cartea ta de vizită – trebuie să fie clară, concisă, corect scrisă. Eventual, după ce ai terminat de scris, aruncă încă un ochi peste câteva ore sau a doua zi.
Este bine că ai ce să relatezi despre tine și experiențele prin care ai trecut, abilitățile și calitățile tale etc. Totuși, nu intra extraordinar de mult în detaliu pentru că vei avea această șansă la un interviu telefonic sau la unul față în față. Este suficient că ai stârnit interesul fiind concis, clar, bine intenționat. Plus, ai și CV-ul care va dezvolta puțin ceea ai trecut în scrisoarea de intenție.
Este important să-ți arăți tu personal interesul pentru job și nu un prieten sau un membru al familiei. Evită greșeala prin care candidatura ta îți este trimisă de altcineva. Exemplu: „Dragă recrutor, trimit candidatura pentru postul de responsabil achiziții în numele surorii mele, Ioana…”. De ce este o greșeală? Deoarece angajatorul va considera că ești puțin neglijent și că nu acorzi timp și implicare ofertei de job și automat își va imagina dacă procedezi astfel, atunci cum oare vei lucra zi de zi? Desigur, în situații dificile sau urgente, persoana care trimite candidatura în locul tău poate explica de ce. Sunt situații mai rare, dar în cazul în care se întâmplă așa ceva din motive tehnice, de sănătate sau de altă natură, atunci desigur, recomandabil ar fi chiar să fie contactat angajatorul pentru a-i fi explicată situația.
În cazul în care trimiți candidatura ta pe e-mail, asigură-te că aceasta se deschide și se poate citi. De obicei se trimite în format PDF sau Word. Astfel asigură-te că totul este ok înainte să trimiți candidatura. Dacă o încarci online, asigură-te că formatul este cel indicat de platforma site-ului respectiv.
Chiar dacă tentația de a te supraevalua poate fi mare, mai ales când îți dorești cu ardoare un anumit job, încearcă totuși să nu te abați de la realitate și să nu inserezi în scrisoarea de intenție lucruri care sunt departe de realitate. Spre exemplu: Ai 6 luni sau un an de experiență într-un anumit domeniu și menționezi în scrisoare că ai 5 ani. Ori că ai lucrat cu anumite programe de lucru cu care de fapt nu ai lucrat și tot așa. La un moment se pot observa aceste lucruri chiar dacă vei trece în etapa următoare. Totodată, nu ar fi corect față de alți candidați și, mai mult de atât, chiar dacă ai obține jobul, dacă discrepanțele între ceea ce ai afirmat și ceea ce este real sunt atât de mari, poți pierde respectivul job.
Cum să-ți stabilești o rutină matinală pentru a avea succes la job
30 de întrebări prin care poți face impresie bună la interviu