Slujba unui recruiter in IT este de a fideliza specialistii in tehnologia informatiei, nu-i asa? Poate ca acest lucru e adevarat in teorie, dar in practica […]
Slujba unui recruiter in IT este de a fideliza specialistii in tehnologia informatiei, nu-i asa? Poate ca acest lucru e adevarat in teorie, dar in practica partea de fidelizare este de multe ori neglijata. Gandeste-te la recruiterul care trebuie sa angajeze personal pentru 25 de posturi competitive in IT/ luna. Cat timp ar putea dedica pentru implementarea unor programe de fidelizare?
In plus, cercetarile arata ca pentru fiecare dolar cheltuit de biroul de resurse umane/ recrutare al companiei, 90 de centi se duc pe atragerea si recrutarea indivizilor si 10 centi pentru toate celelalte domenii de care se ocupa biroul de resurse umane, considera Barbara Mitchell, fondatoarea Millennium Group (www.tmgi.net), o companie de consultanta in resurse umane pe domeniul IT, stabilita in Vienna, Virginia.
“Nimic nu se cheltuie pentru fidelizarea angajatilor. Ce spune acest lucru despre prioritatile noastre?” se intreaba Mitchell.
Specialista in fidelizare discuta destul de des acest aspect; de curand a tinut un discurs la o conferinta a unei Asociatii de Management al Angajarilor si va tine un discurs si la Conferinta de recrutare tehnica & fidelizare ComputerWorld, care se va organiza in Palm Desert, California. Ea cunoaste situatia cu care se confrunta recruiterii in IT zi de zi, din experienta ei de lucru in resurse umane pentru doua companii incepatoare – una dintre ele in domeniul tehnologiei avansate, cealalta in biotehnologie – si din experienta de director de resurse umane la Mariott Corp. timp de 12 ani.
Mitchell spune ca intelege problemele recruiterilor in IT, care se afla sub presiune atunci cand lucreaza, dar spune ca misiunea ei la conferinte este de a le insufla puterea sa faca mai mult.
“Vreau ca recruiterii sa-si dea seama de rolul lor important pentru fidelizare. Multi sunt preocupati doar de timpul pe care-l au la dispozitie pentru angajari, dar o cale mai buna ar fi sa se intrebe cati dintre oamenii pe care-i angajeaza vor ramane in compane ,“ a spus Mitchell.
Cum sa gasesti timpul si tehnicile necesare
Grant Du Plooy este un recruiter cu experienta in domeniul tehnologiei, care lucreaza pentru AFG Consulting, o companie de consultanta cu 400 de angajati ERP, cu sediul in San Francisco. Postul lui implica recrutarea consultantilor cu experienta in implementarea sistemelor ERP, cum ar fi Peoplesoft, pentru zona Vestica.
Specialistii in IT pe care ii recruteaza Du Plooy sunt foarte cautati si ii solicita tot timpul si energia. De fapt, cererea pentru consultantii pe care ii recruteaza Du Plooy este atat de mare, incat el este nevoit sa “se bata” cu celelalte companii pentru fiecare candidat pe care incearca sa-l angajeze.
Desi nu-si petrece timpul cu dezvoltarea programelor de fidelizare, recunoaste ca acestea sunt foarte importante pentru succesul proiectelor AFG si dezvoltarea bazei de clienti.
“Fidelizarea este foarte importanta. Este mai eficient din punct de vedere al costului sa mentii o persoana fidela, mai ales prin intermediul recruiterilor. Costul pe angajare poate fi foarte ridicat – 5.000$, 10.000$ si chiar mai mult. Investitiile pentru fidelizarea personalului sunt esentiale”, spune Du Plooy.
Desi Du Plooy isi concentreaza toata atentia asupra atragerii consultantilor care pot implementa softurile ERP, AFG are programe de fidelizare, dezvoltate de directori din companie. Cea mai eficienta practica in acest sens este bonusul de fidelitate.
“Bonusurile de fidelitate sunt legate de proiecte. Cateodata implementarea unui sistem poate dura 18 luni, deci vom oferi un bonus de fidelizare dupa 20 de luni,” spune Du Plooy.
Statisticile par sa sprijine aceasta strategie. Potrivit sondajului efectuat aspura salariilor de catre Pinnacle Publishing Oracle Developer, respondentii au sustinut ca fidelizarea si tipurile similare de bonusuri sunt mult mai dorite de angajati decat sunt acordate de angajatori.
Bonusurile de fidelizare variaza in functie de post la AFG, dar toate sunt cuprinse intre 5.000$ si 25.000$. Du Plooy spune ca de multe ori incearca sa recruteze angajati talentati inaintea altor companii si cateodata singurul motiv pentru care acestia raman la compania respectiva, este bonusul de fidelitate.
Dar bonusurile de fidelitate nu sunt singurele pe care le are AFG. Toti angajatii AFG primesc bonusuri dupa ce petrec un an in companie, potrivit lui Du Plooy. Marimea bonusului variaza dupa functie, iar cei care au o vechime mai mare primesc si bonusuri mai mari. De asemenea personalul de recrutare este recompensat atunci cand candidatii recrutati ating pragul de un an, adauga Du Plooy.
Un alt efort de fidelizare din partea AFG este utilizarea sondajelor printre angajati pentru a stabili cat de bine se descurca AFG ca angajator. Du Plooy afirma ca acestea ii ajuta pe cei de la resurse umane sa descopere care sunt beneficiile care-i intereseaza pe angajatii din IT cel mai mult si care sunt aspectele ce pot fi imbunatatite.
Toate aceste eforturi de fidelizare realizate de AFG mentin o rata de inlocuire a angajatilor mai scazuta – un lucru greu de facut intr-un mediu atat de competitiv cum este implementarea si consultanta privind software-ul ERP, spune De Plooy.
“Eforturile noastre de fidelizare au avut mult succes. Rata noastra de inlocuire a angajatilor este de 19%, iar media pe industrie este de 25% si peste”, explica Du Plooy.
Mitchell spunea ca toate companiile ar trebui sa organizeze sondaje de opinie pentru angajati pentru a implementa programele de fidelizare care li se potrivesc cel mai bine. “Nu exista o strategie de fidelizare care sa functioneze pentru toate companiile. Trebuie sa afli ce este important pentru angajatii tai. Sondajele de opinie te vor ajuta in acest sens, dar ele trebuie sa fie organizate periodic pentru ca nevoile angajatilor se schimba”, spune Mitchell.
Mitchell ne avertiza ca bonusurile de fidelizare nu functioneaza intotdeauna pentru ca recruiterii agresivi din alte parti vor continua sa-i ademeneasca pe angajatii talentati in IT cu bonusuri de angajare mai mari decat cele de fidelizare.
“La conferinta EMA cineva a spus, ‘Optiunile privind pachetul de actiuni erau o strategie buna de fidelizare inainte, dar astazi angajatii pot parasi compania pentru o alta companie care le ofera un bonus de angajare mult mai mare decat optiunea cu pachetul de actiuni.’ Organizatiile se zbat. Anagajatii IT raman acum intr-un post nu mai mult de 6 luni – un an”, a adaugat ea.
Cum sa-i influentezi pe cei mai puternici