Fuziunile, concedierile, restructurarile, si disponibilizarile, isi lasa amprenta asupra angajatilor care le supravietuiesc. Indiferent cum ai denumi aceste schimbari de personal, rezultatul este acelasi – angajati […]
Fuziunile, concedierile, restructurarile, si disponibilizarile, isi lasa amprenta asupra angajatilor care le supravietuiesc. Indiferent cum ai denumi aceste schimbari de personal, rezultatul este acelasi – angajati traumatizati.
Poti presupune ca oamenii care isi pastreaza posturile ar trebui sa fie recunoscatori. De fapt s-ar putea sa aiba nevoie de aceeasi atentie, sprijin emotional si consiliere ca si angajatii concediati. Pana la urma, multi dintre prietenii lor si colegii de lucru au plecat, sarcinile lor de lucru au crescut, iar statutul lor in companie pare sa fie mai nesigur ca niciodata.
Scenariile si solutiile de mai jos iti arata cum sa recunosti si sa tratezi un declin al moralului angajatilor, in urma micsorarii companiei tale.
Scenariu: Pierderea capacitatii de concentrare. Socul schimbarii bruste poate sa le ingreuneze angajatilor sarcina de stabilire a prioritatilor, de luare a deciziilor, si de concentrare asupra indatoririlor.
Solutie: Pregateste-i pe angajati in legatura cu abilitatile de baza in managementul timpului: Ia lucrurile pe rand, nu pierde din vedere elementele de baza, imparte sarcinile mai complexe in sarcini mai simple, si realizeaza o lista cu elemente necesare.
Scenariu: Negarea evenimentului. Dupa ce socul initial se estompeaza, oamenii se adapteaza, comportandu-se ca si cand nu s-ar fi intamplat nimic.
Solutie: Evitarea nu functioneaza. Discuta cu angajatii si ajuta-i sa se confrunte cu realitatea schimbarii.
Scenariu: Sentiment de neputinta. Angajatii se simt lipsiti de putere, si pun la indoiala rolul lor in cadrul organizatiei, iar cateodata devin deprimati.
Solutie: Roaga-i pe cei care au trecut prin experiente asemanatoare sa discute cu angajatii tai. Ii va ajuta sa isi dea seama ca nu sunt singuri si ca au mai trecut si altii prin incercari asemanatoare si le-au supravietuit.
Scenariu: Timpul trece. Dupa cateva saptamani majoritatea se obisnuiesc cu schimbarea (ex. un prieten care afost dat afara, mutarea intr-un mediu mai putin comfortabil, etc.).
Solutie: Ajuta-i pe angajati sa-si depaseasca pierderile, ascultandu-i atunci cand fac acest lucru. Apoi pot uita si trece mai departe.
Scenariu: Readaptare. O data ce uita, angajatii se pot simti mai comfortabil in noul mediu creat de schimbare.
Solutie: Incurajeaza creativitatea in noul mediu. Sarbatoreste succesele.
Scenariu: Lectii invatate. Increderea in noua situatie ii face pe angajati mai deschisi la asimilarea si utilizarea informatiilor noi.
Solutie: Incurajeaza-i pe cei care au reusit sa ajunga in aceasta etapa sa-i ajute pe colegii de munca care se mai zbat inca in etapele anterioare.
Scenariu: Orientarea catre viitor. O data ce angajatii accepta noile realitati si se obisnuiesc cu ele, procesul este incheiat.
Solutie: Sarbatoreste. Felicita-i. Lauda-i pe angajati pentru modul in care s-au adaptat la schimbare.
Aminteste-ti ca nu toate persoanele raspund pozitiv la schimbare, mai ales atunci cand aceasta presupune pierderea prietenilor si colegilor de serviciu. Multi supravietuitori pot avea impresia ca compania lor ii trateaza pe angajati ca pe niste cifre. Asa ca iesi din tipicuri si fii atent la moralul angajatilor tai pentru a le usura tranzitia pe cat posibil.