Când aduci angajați noi în companie, este important să știi și cum să îi integrezi în echipă. Iată câteva metode de training, pe care să le încerci.
Oricât de pregătiți ar fi candidații, oricâtă experiență în domeniu ar avea, odată ce au ajuns într-un nou mediu, este foarte posibil să dea de un nou mod de lucru, o organizare diferită, alte personalități și poate chiar și alte software-uri decât cele pe care au lucrat până în acel moment.
De aceea, este normal să existe o perioadă de acomodare. Însă ce faci, în calitate de specialist în resurse umane, cu acea perioadă de acomodare? Cum o folosești atât în avantajul companiei, cât și în beneficiul noilor angajați? Răspunsul este simplu: aplici o metodă de training, prin care noii salariați se familiarizează cu noul mediu, astfel încât să își însușească noile concepte și să poată începe să contribuie la dezvoltarea companiei cât mai rapid și mai eficient. Iată și ce cred specialiștii companiei de recrutare Adecco:
Putem spune trainingul de on-boarding [n.r.: socializare organizațională] al noilor angajați este unul adecvat atunci cand colega/ colegul reușește sa înțeleagă și să se adapteze rapid modului de lucru și de funcționare a departamentului/ agenției în care va lucra.
Sigur, există programe plătite de training, care te-ar scăpa de grijă. Însă, dacă faci parte dintr-o companie mică, s-ar putea să nu dispui de bugetul necesar pentru cursuri de pregătire profesională.
Pe de altă parte, nici nu poți să le dai noilor colegi o serie de notițe sau niște prezentări standard. Par a fi cele mai simple opțiuni, dar sunt impersonale și nu îi ajută pe angajați să primească un feedback, nu îi motivează și îi pot lăsa cu dileme nerezolvate.
Așadar, dacă tot ai trecut printr-un proces de recrutare, în care ai încercat să găsești omul potrivit pentru locul potrivit, mai poți face un pas, investind în educația noului angajat. Iată câteva metode de training, ce s-au dovedit utile de-a lungul timpului.
Procesul de shadowing este o experiență „hands on”, după cum scrie și Business News Daily. În alte cuvinte, noul recrut își începe munca pentru care a fost angajat, fiind supravegheat fie de un superior, fie de un coleg care lucrează pe o poziție similară. Sigur, vor fi greșeli, dar din ele se învață și, oricum, va fi mereu cineva lângă el pentru a-i da feedback. Este și o ocazie pentru noul membru al echipei să își cunoască mai bine o parte din colegi.
Este o tehnică în care superiorul devine mentor pentru angajatul său. Se stabilesc întâlniri săptămânale sau chiar bisăptămânale între cei doi, în funcție de nevoile noului coleg. În aceste ședințe, este important ca recrutul să se simtă în siguranță să pună întrebări, să ceară sfaturi și să fie încurajat să vină cu propriile idei. La rândul său, superiorul trebuie să se asigure că, în discuție, sunt acoperite toate ariile care interesează atât angajatul, cât și compania.
Surprinzător sau nu, trainingurile de la prânz au început să fie adoptate din ce în ce mai mult în străinătate. Este o metodă informală de a petrece timp cu noul angajat, de a-i explica noi concepte, într-un mediu relaxat, și de a vă cunoaște între voi mai bine. Bineînțeles, vor mai rămâne lucruri de discutat și la birou sau în fața calculatorului, dar trainingul la masa de prânz reduce stresul noului angajat, îi dă ocazia să își spună și el părerea și este și o tehnică ce salvează din timpul de lucru. De fapt, probabil că faci asta deja, involuntar, când aduci vorba despre un proiect la masa de prânz. Doar că poate nu ai conștientizat încă beneficiile pentru noul angajat.
Este o metodă de training mai impersonală, dar extrem de utilă, întrucât angajatul poate să revadă explicațiile tale de câte ori vrea. Îți poți filma prezentările și le poți oferi echipei tale, pentru a le servi drept suport, oricând au nevoie. Dar este posibil ca trainingul video să nu fie ideal pentru toată lumea, precum ne povestește și echipa Adecco.
La un moment dat, am încercat o astfel de metoda, dar nu a funcționat. Am făcut o prezentare la distanță, printr-o soluție video de tipul Skype, dar nu a avut rezultatul așteptat. Cred că în Romania este în continuare mai apreciat trainingul classroom, care aduce avantajul de interacțiune și feedback între persoana care oferă informația și cea care o primește.
În final, este important să reții că aceeași metodă de training s-ar putea să nu funcționeze pentru două persoane diferite. Adaptează-ți stilul în funcție de personalitatea noului angajat și apelează la metode care vă avantajează pe toți (atât compania, cât și echipa). Oferă feedback de câte ori ai ocazia, lasă portițe de întrebări și oferă-le oportunități celor care își doresc să avanseze și dau dovadă de implicare.