Rebel Brown, reputat consultant internaţional de business, consideră că principala calitate pe care trebuie să o aibă un lider o reprezintă înţelegerea fiecărui angajat.
Marii lideri din business sunt atenţi la nevoile fiecărui angajat, consideră Rebel Brown, consultant, speaker şi autor de cărţi de afaceri. Ea le va vorbi executivilor și antreprenorilor români, pe 15 noiembrie, la București, despre cum să aplice descoperirile din neuroștiințe în creșterea rezultatelor companiile lor.
Rebel Brown, care a lucrat în ultimii 30 de ani cu peste 300 de organizații internaționale, a explicat, într-un interviu acordat Career Center, ce înseamnă leadershipul în anul 2016, ce fel de calități ar fi bine să aibă un lider și cum ar trebui conduși oamenii din organizații ca să livreze cele mai bune rezultate.
Rebel Brown: Acum 20-30 de ani vorbeam despre „a administra”. A administra cu sensul de deține controlul. De a fi la conducere. De a le spune oamenilor ce se facă și așteptând ca ei să se comporte în consecință. Această abordare nu funcționează cu oamenii care sunt capabili, adică majoritatea angajaților dintr-o organizație. Altfel, de ce am angaja niște oameni care sunt incapabili? Leadershipul autoritar nu mai este de actualitate, chiar dacă încă există lideri care se comportă în acest fel, deoarece așa au făcut-o mereu. Astăzi, definiția leadershipului este una fragmentată. Există o mulțime de opinii, multe dintre acestea bazându-se pe psihologia secolului 20. Ceea ce învățăm astăzi despre leadership este foarte inexact.
Rebel Brown: Consider că principala calitate pe care trebuie să o aibă un lider este să-și înțeleagă fiecare angajat. Prin comparație cu a-și gestiona echipele după un singur model, prestabilit. Marii lideri își iau timp ca să învețe cum să-și conducă oamenii, cu ajutorul celor mai moderne metode. Cred că un mare lider este un lider mare indiferent de genul său. Într-adevăr, creierele femeilor sunt diferite de cele ale bărbaților. La fel cum sunt și abilitățile noastre. Totuși, leadershipul nu este despre genul nostru, ci despre nevoile angajaților noștri. Cred că anumite echipe au nevoie de un leadership mai aplicat, iar altele au nevoie doar de o direcție, după care, ca lider, trebuie să te dai din calea lor. Este responsabilitatea unui lider să înțeleagă ce nevoi au echipele lor și să le satisfacă.
Rebel Brown: Creierele noastre funcționează în așa fel încât se concentrează să descopere pericolul – ce este greșit, ce este diferit față de așteptările noastre și ce poate constitui o problemă. Toate aceste lucruri îi determină pe oamenii pe care îi conducem să se concentreze pe greșeli și pe găsirea unor vinovați. Când te concentrezi pe ceea ce nu funcționează, este dificil să te dezvolți. Ați lucrat vreodată cu cineva care vă spunea, constant, că munca voastră e greșită? Care nu vă lăuda niciodată? Nu-i așa că nu vă simțeați motivați?
Când ne axăm pe ceea ce funcționează – în companiile noastre și în toți oamenii din jurul nostru – reușim să ne determinăm creierul să caute rezultatele pozitive. Idei pentru rezultate pozitive. Când identificăm o problemă și ne concentrăm pe găsirea unei soluții, pe cum putem să schimbăm perspectiva negativă într-una câștigătoare, reușim să abordăm rezolvarea problemelor cu mult mai multă creativitate.
Toate afacerile au probleme. Afacerile de succes reușesc să se axeze pe rezolvarea problemelor în așa fel încât să se poată concentra pe atingerea celor mai importante obiective.
Rebel Brown: În business conducem oameni. Nu poți exclude umanitatea din business. În fiecare zi descoperim lucruri uimitoare datorită științei moderne, descoperiri care ne dau peste cap convingerile tradiționale. Neuroștiințele moderne le oferă liderilor soluțiile ca să devină lideri de succes. Când înțelegem ceea ce contează cu adevărat pentru angajații noștri, devenim lideri mai buni. Neuroștiințele ne ajută să înțelegem cum să ne rafinăm stilul de leadership astfel încât să ne potrivim cu modul în care gândește și se comportă fiecare individ.
Rebel Brown: Creierul femeilor este structurat diferit față de cel al bărbaților. Centrii nervoși ai femeilor sunt orientați către grijă și comunicare, în vreme ce bărbații au centrii nervoși axați pe perpetuarea speciei și pe agresivitate. Ceea ce determină oamenii să aibă abilități de leadership diferite. Totuși, cu toții putem să deprindem aceleași abilități. Evit să generalizez. Fiecare dintre noi este, asemenea unui fulg de zăpadă, diferit, în ceea ce privește felul în care creierul nostru procează informațiile și creează percepții ale situațiilor cu care ne confruntăm. Acest lucru este valabil indiferent dacă ai 4 sau 40 de ani ori dacă ești femeie sau bărbat. Cu toții suntem unici. Ceea ce înseamnă că nu ar trebui să ne limităm la anumite șabloane sau etichete. Tocmai de aceea am o mare problemă cu multe dintre testele tradiționale de „personalitate”, care crează șabloane și apoi „plasează” fiecare individ într-o categorie. Această abordare nu are nimic de-a face cu ceea ce învățăm în prezent despre felul în care suntem noi construiți, ca indivizi.
Rebel Brown: Angajații, la nivel individual, sunt cele mai importante bunuri ale unei afaceri. Nu suntem numere, nu suntem funcțiile pe care le ocupăm și două echipe nu pot fi niciodată la fel. Cu toții suntem unici și, ca lideri, trebuie să îi conducem pe cei din jurul nostru ca pe niște indivizi și, de asemenea, să așteptăm ca liderii noștri să se comporte la fel. Chiar și cel mai priceput lider poate învața de la alții.
Rebel Brown: În primul rând, cei supranumiți Millennials nu sunt un grup. Sunt niște indivizi. În al doilea rând, ei au niște credințe culturale diferite, la fel cum are orice om raportat la generația anterioară generației din care face parte. Doar amintiți-vă de mamele voastre care vorbeau de „voi, copii…”. Generația Millennials se luptă să facă diferența, să-i fie acceptate opiniile și să schimbe lumea. În plus, cei din această generație cred că știu să facă lucrurile mai bine. Acest aspect nu sună prea diferit de ceea ce credeam eu la vârsta lor. Cum să-i abordezi pe acești oameni reprezintă o altă temă de discuţie. De aceea am și creat un program complet pe acest subiect.
Când vine vorba de abordarea celor din generația Y, sfatul meu pentru lideri este să-i trateze individual, să înceteze cu categorisirea și, mai presus de toate, să nu îi certe. Liderii ar trebui să-i privească pe membrii generației Y ca pe niște oameni cu perspective proaspete, pentru că ei sunt reprezentări ale viitorilor clienți.
Rebel Brown: Creierele noastre nu sunt programate să aibă o gândire inovatoare. În practică, noi suntem construiți să gândim și să acționăm repetitiv. Gândiți-vă doar la cât de greu este să convingi pe cineva să-și schimbe biroul. Acum gândiți-vă că trebuie să gândiți altfel decât ați fost învățați de-a lungul anilor să gândiți, indiferent dacă e vorba de piețe, competitori sau produse. În interacțiunile mele cu liderii le împărtășesc acestora diverse tehnici pe care le pot folosi ca să încurajeze inovația.
Rebel Brown: Cu certitudine. De fiecare dată când se întâmplă ceva important în viețile sau în afacerile noastre, indiferent dacă este vorba de ceva pozitiv sau negativ, există un impact asupra legăturilor din creierele noastre. Criza financiară ne-a indus teama că o să ne prăbușim cu toții. Ceea ce a generat niște reacții chimice asociate fricii. Odată ce se instalează sentimentul de frică, reacțiile chimice din creierele noastre ne determină să adoptăm o poziție confortabilă, să ne sprijim pe ceea ce este sigur în viețile noastre și să fim atenți la pericole. Și, de asemenea, să așteptăm să vină eșecul. În astfel de condiții nu poți să-i îndrumi pe oameni către succes.
La evenimentul din București voi discuta despre anumite legături din creier care ne influențează fiecare parte din businessurile noastre și despre cum putem noi, ca lideri, să ne ghidăm cu succes echipele departe de factorii care ne declanșează respectivele conexiuni din creier. Când evităm acei factori declanșatori, reușim să determinăm echipele noastre să gândească creativ și să atingă performanțe foarte ridicate.