• 10 Nov. 2016
  • 6 min

Fericirea la job în companiile din România

Fericirea la job în companiile din România
Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Iată ce înțeleg unii dintre angajatorii români prin fericirea la job și cum își mențin angajații fericiți și productivi.

Într-un moment în care piața muncii este tot mai nestatornică și mai dinamică, în care nu mai stai 50 de ani pe același post și în care noile generații de angajați caută provocări și activități care să le stimuleze interesul și creativitatea, accentul cade din ce în ce mai mult pe satisfacția la locul de muncă și, implicit, pe fericirea membrilor echipei. Tot mai multe companii se interesează de metode prin care să își păstreze alături angajații productivi și să îi încurajeze în activitățile lor.

Ce înseamnă fericirea la job

 

În peisajul economic actual, este mai important ca niciodată ca angajatorii să înțeleagă de ce este atât de importantă fericirea la job. Față de practicile de altădată, când primele, bonusurile și al treisprezecelea salariu erau metode folosite de angajatori pentru a se asigura că lucrătorii sunt mulțumiți, lucrurile s-au mai schimbat. Așa cum am mai spus, fericirea la job nu ține doar de banii câștigați, ci și de satisfacția dată de alte elemente. Până la urmă, prima de sărbători nu va compensa pentru atmosfera toxică în birou, neînțelegerile cu șefii sau rutina în activități, care nu pare a duce nicăieri.

Angajații care se simt fericiți la locul de muncă sunt cei care simt că sunt valoroși pentru companie, că au o voce, că activitatea lor are un impact, că sunt implicați în decizii și că au un colectiv pe care se pot baza. Fericirea la locul de muncă este asociată cu oportunitățile de dezvoltare personală și profesională, cu implementarea ideilor personale și cu buna înțelegere în echipă.

Când un angajat se simte bine în companie, este mai productiv, întrucât munca lui nu îl mai stresează și nu îl mai epuizează la fel de mult. Angajatul fericit se implică mai mult, se opune mai puțin schimbărilor și vine cu propriile propuneri pentru îmbunătățirea proceselor. De asemenea, colaborează mai bine cu ai săi colegi, lipsește nemotivat mai puțin și, per total, este mai loial companiei.

Iată cum arată fericirea la job prin ochii unor companii extrem de productive, din România.

Un colectiv unit, care colaborează armonios, este unul dintre cei mai buni indicatori pentru fericirea la job

Un colectiv unit, care colaborează armonios, este unul dintre cei mai buni indicatori pentru fericirea la job

Flanco

 

În opinia retailerului de IT&C, electronice și electrocasnice Flanco, angajații care au parte de fericire la job sunt cei care vin cu drag la muncă, au încrederea și atitudinea de a acționa și de a se implica și contribuie la obiective care le aduc împlinire personală. „Fericirea cred că este relativă pentru fiecare persoană în parte și că se măsoară în grade de liniște, confort și siguranță”, este opinia Liviei Porfire, Recruitment Specialist al companiei.

La Flanco, angajații au parte de traininguri periodice, atât pe partea de soft skills (cum ar fi cursuri de public speaking), cât și pe hard skills (de exemplu, cursuri de limbi străine). Printre beneficiile lor se numără: asigurare medicală, reduceri pe zonele de sănătate și sport, vouchere de cumpărături, masaje la birou, parteneriat cu Bookster pentru cei pasionați de lectură, program flexibil, în care unii angajați pot lucra de acasă sau vinerea este zi scurtă. Implicarea și interacțiunea în echipă sunt încurajate, compania având chiar și o platformă (Flanco Performance System) în care angajații pot împărtăși rezultate și viziuni. Tot pentru încurajarea colaborării în echipă, sunt organizate proiecte de CSR și ieșiri în oraș în echipă.

„În Flanco, ne preocupă fericirea angajaților. Cu cât mai multe zâmbete, cu atât mai multă productivitate. Cu cât mai multă productivitate, cu atât mai multe zambete. Este o relație de interdependență, hrănită din valorile noastre, printre care și spiritul de învingător. Ne dorim să oferim o experiență unică în magazinele noastre, însă acest lucru îl putem realiza doar dacă, din interior, plecăm cu aceleași valori și cu aceeași dorință ca fiecare angajat să aibă o experiență unică la locul de muncă, în fiecare zi”, explică departamentul de HR al companiei.

În ceea ce privește înțelegerea cu șefii și colegii, echipa Flanco este de părere că totul ține de responsabilizare și conștientizare din partea fiecărui coleg, pentru a ajunge la o simbioză în colectiv. Fiecare angajat are răspunderea de a fi atent la atmosfera pe care o creează în jurul lor. „Concret, respectul, mindset-ul de a construi împreună și a îndeplini o anumită viziune, poate aduce fericire în relația dintre angajați sau dintre angajați și șefi, dacă sunt conștienți de ceea ce pot realiza împreună și acționează corespunzător”, este viziunea companiei.

Joburi la Flanco

TELUS International

 

În compania de business process outsourcing TELUS International, fericirea membrilor echipei se traduce prin numeroase activități de motivare, dezvoltare și recompensare, evaluarea satisfacției la locul de muncă, un mediu de lucru prietenos și implicarea angajaților în proiecte. „Fericirea la job apare «inevitabil» atunci când ești apreciat și ți se oferă constant oportunitatea să te perfecționezi, să înveți și să fii implicat în activități noi”, consideră Bogdan Șeuleanu, Senior Communication Specialist pentru TELUS International.

Relaxarea în echipa TELUS International

Relaxarea în echipa TELUS International

Pe lângă recunoașterea realizărilor, membrii echipei TELUS au parte și de facilități care le fac viața mai ușoară: acces gratuit la diverse servicii, zone de relaxare în firmă, evenimente, acțiuni și excursii care stimulează angajamentul, abonamente la săli de fitness și pachete medicale. „Desigur, componenta financiară poate reprezenta un factor important, însă de cele mai multe ori beneficiile suplimentare fac diferența”, declară compania. De asemenea, angajații sunt încurajați să ofere feedback constant, pentru îmbunătățirea mediului de lucru, atât la nivel de colectiv, cât și ca amenajare a spațiilor de lucru și relaxare. Iar în ceea ce privește echilibrul între viața personală și cea profesională, TELUS International găsește soluții: „Pentru proiectele care presupun activitate pe ture de noapte, asigurăm o serie de facilități extra ca de exemplu asigurarea transportului gratuit sau programul de lucru flexibil, tocmai pentru a le facilita acomodarea cu acest ritm și a încuraja productivitatea”.

La TELUS International, liderii echipelor și managerii au parte de training de leadership situațional, pentru a putea deveni, la rândul lor, mentori pentru noii angajați și pentru a putea forma echipe închegate și motivate. Relația dintre angajați și manageri se bazează pe încredere și comunicare, pentru scopul comun de a obține rezultate.

Joburi la TELUS International

Mandarine International

 

Pentru compania de soluții IT Mandarine, fericirea la job se măsoară în „plăcerea cu care vii dimineața la serviciu” și este „direct proporțională cu pasiunea pe care angajatul o pune în munca lui”. În echipa lor, fericirea se măsoară în productivitate, rezultatele venind ca urmare a pasiunii pentru ceea ce fac și a lipsei de stres. „Deşi suntem o companie la început de drum, am reuşit să fim o echipă închegată”, spune Cătălina Burlan, Head of Social Media în companie. Firma pune mare preț pe feedback-ul angajaților și încearcă, pe cât posibil, să mulțumească pe toată lumea.

La Mandarine International, nu există o oră fixă de venit la birou, pentru că managementul înțelege că unele întârzieri sunt datorate unor situații care nu depind de angajat. „Nu ai cum să fii productiv şi fericit dacă te gândeşti că managerul tău te va apostrofa pentru că ai ajuns cu 5 minute mai târziu”, declară Cătălina.

Munca în echipă, la Mandarine International

Munca în echipă, la Mandarine International. Sursă foto: Facebook mandarine

În companie, există și un loc special, Fun Room, în care angajații se pot relaxa, jucându-se pe PlayStation sau Fussball. Alte beneficii includ fructe proaspete la birou și abonament gratuit la o clinică de sănătate. „Desigur, suntem conştienţi că aprecierile verbale nu sunt mereu de ajuns, aşa că beneficiile materiale nu întârzie să apară pentru angajaţii implicaţi, care au rezultate pe măsură”, este părerea companiei.

Joburi la Mandarine

Autonom

 

În ultimii 2 ani, compania Autonom a primit certificarea de Best Employer, în urma studiului AON Hewitt, în care sunt analizate părerile angajaților față de companiile pentru care lucrează. În urma studiului, unul dintre lucrurile care s-a schimbat a fost legat de salariul angajaților. „Anul trecut a fost primul an în care au avut parte de profit sharing toți angajații – un procent din profitul companiei pe acel an. Ca urmare, fiecare e mai implicat, pentru că face și pentru el însuși”, explică Mihail Pricop, Training Manager în companie. Pe cartea lui de vizită scrie simplu: „when you worry, call me, I’ll make you happy” (trad.: când îți faci griji, sună-mă, te voi face fericit”). Mihail se asigură că stă de vorbă cu fiecare angajat, din fiecare filială din țară, măcar de 2 ori pe an. „Fac 6.000 de kilometri pe lună, ca să pot să mă duc să mă întâlnesc efectiv cu fiecare om”, explică el. Tot el este de părere că, în general, fericirea la job înseamnă să faci ceea ce îți place și să te pricepi.

Cei peste 200 de angajați au un buget nelimitat pentru cărțile care le ajută dezvoltarea profesională. „Dacă cineva vrea să învețe ceva și are legătură cu activitatea sa, i se cumpără de către companie cartea respectivă. În acest sens, contabilizăm dacă și citesc cărțile pe care le cumpără și primesc o dată pe lună un mesaj în care sunt întrebați ce carte au citit și ce idei le-au plăcut de acolo”, spune Mihail. De asemenea, Autonom decontează jumătate din abonamentele de la sala de sport, pentru a-și motiva angajații să aibă grijă de sănătatea lor. „Dacă decontăm tot, riscăm să nu meargă omul deloc. Dacă pune și el cât de cât, să simtă, atunci se duce”, este opinia companiei. Un alt beneficiu este faptul că orele suplimentare sunt plătite.

Câțiva membri ai echipei Autonom Rent-a-Car la maraton

Câțiva membri ai echipei Autonom la maraton. Sursa foto: Facebook Autonom

În ceea ce privește relația dintre angajați și șefii lor, Mihail Pricop consideră că aceasta trebuie să fie una sinceră, în care fiecare parte să își poată exprima nemulțumirile, fără teamă.

Joburi la Autonom

 

eJobs România te invită să testezi cât de fericit eşti la job. Intră pe ejobs.ro/happy/ şi încearcă testul #HappyLaJob, o componentă a campaniei „#HappyLaJob: un demers pentru fericire-n Univers”. Parte dintr-o inițiativă strategică pentru creșterea nivelului de fericire vis-a-vis de viața profesională din România, eJobs ridică o întrebare în jurul căreia gravitează multe decizii, atitudini și acțiuni din viața de zi cu zi și din carieră. eJobs are convingerea că, dacă ne punem întrebarea „Sunt fericit?” și dacă răspundem cu onestitate, putem să găsim soluții și să facem schimbări în bine, care ne vor ajuta atât la serviciu, cât și acasă.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply