Mario DeMezzo este unul dintre cei mai cunoscuți fundraiseri din țară și a strâns, până acum, peste cinci milioane de dolari, bani pe care i-a folosit ca să facă bine în toată România.
Mario DeMezzo conduce subsidiara locală a organizației neguvernamentale americane Habitat for Humanity, fondată în 1976, care construiește sau renovează locuințe pentru oamenii defavorizați. DeMezzo, 39 de ani, este unul dintre cei mai cunoscuți fundraiseri din România și a strâns, până acum, circa 5,2 de milioane de dolari din donații. Doar anul trecut, împreună cu echipa pe care o conduce, a reușit să colecteze în jur de 1,5 milioane de dolari.
La începutul carierei sale a lucrat, printre altele, ca ziarist, grefier sau educator, apoi a intrat în sectorul neguvernamental, pe care l-a părăsit în 2010, pentru funcția de CEO al grupului editorial ALL. Nu a putut să stea prea mult departe de mediul nonprofit așa că, în 2013, a revenit la Habitat for Humanity România, organizație pentru care a mai lucrat între 2004 și 2008.
Habitat for Humanity România construiește și renovează case în Cumpăna (județul Constanța), Comănești (județul Bacău), Ploiești, Mediaș, Caracal, Filiași (județul Dolj) și Piatra Olt (județul Olt). Anul trecut, organizația a construit 34 de locuințe și a renovat peste 200 de case pentru familii cu venituri mici sau aflate în sărăcie extremă.
Activitatea Habitat for Humanity România se sprijină pe implicarea voluntarilor, străini sau români, care donează o sumă de bani și, de asemenea, muncesc între două și șapte zile pe șantierele organizației. În jur de 2.400 de voluntari, jumătate din țară și jumătate din străinătate, au lucrat în 2015 pe șantierele Habitat for Humanity România. De asemenea, ei au contribuit cu aproximativ 500.000 de euro la bugetul total de circa trei milioane de euro pe care l-a avut anul trecut organizația.
Habitat for Humanity România are în jur de 20 de angajați. Două treimi dintre ei lucrează în București, iar restul în punctele de lucru din Cumpăna și Comănești.
Mario DeMezzo: Până am ajuns să lucrez în ONG, am făcut multe alte slujbe: am fost ziarist local, realizator radio, realizator și moderator TV, grefier, operator computer la Cartea Funciară și educator la Casa de Copii Școlari din Slatina. Au fost slujbe pe care le-am avut în perioada de început a carierei mele, din care am învățat foarte mult, mai ales la nivel personal. ONG-ul l-am descoperit printr-o împrejurare fericită, la recomandarea unui prieten foarte bun.
Trecerea la mediul de business am făcut-o după șapte ani de ONG și a fost o decizie luată tot din motive personale. Îl cunoșteam foarte bine pe proprietarul businessului și am decis să îl ajut să creștem compania într-un context foarte dificil: criza financiară lovise puternic industria de carte. Am reușit împreună rezultate bune, cu resurse puține. Probabil că aș fi fost acolo și astăzi dacă Habitat for Humanity nu mă căuta pentru a întări organizația din România. Din nou, aveam în față o provocare și decizii grele, am restructurat echipa și operațiunile, însă, trei ani mai târziu, organizația din România se află printre cele mai puternice din Europa.
Mario DeMezzo: Presiunea, spre exemplu, este în ambele părți. La business presiunea este pe profit, la ONG – pe beneficiari. Doar că la ONG o simt mult mai puternic: dacă eu și echipa mea nu ne îndeplinim țintele, un copil va trăi în continuare într-un loc care îi pune în pericol sănătatea și educația. Pe de altă parte, la ONG, răsplata sufletească este mult mai mare.
Mario DeMezzo: Stilul de leadership și comunicarea. Să comunici onest, atât intern – cu colegii din România și din cele 70 de țari în care activează Habitat for Humanity, cât și extern – cu partenerii și media, este un lucru vital. Referitor la leadership, mizez pe flexibilitate și pe managementul de performanță, nu pe cel de timp. Mă asigur ca echipa să fie motivată și să nu uităm care este scopul nostru, de ce venim în fiecare zi la serviciu și ce rezultate au acțiunile noastre.
Mario DeMezzo: Oamenii rămân într-un job sau în altul pentru că au colegi cu care lucrează bine, mediul de lucru este unul plăcut, motivant, au oportunități de dezvoltare și li se oferă recunoaștere pentru munca lor. Și în business, și în ONG, am încercat să construiesc un astfel de mediu și să îmi antrenez colegii în proiecte mari, cum nu s-au mai făcut, care să le ofere satisfacții. Fac deseori coching cu colegii mai tineri, la început de drum, și le spun că încrederea în sine poate să facă difența între un eșec lamentabil și un succes fulminant.
Mario DeMezzo: Financiar este o bătălie incorectă între o companie și o organizație nonprofit. Nu ne permitem astfel de beneficii, pentru că încercăm să ținem costurile administrative cât mai jos, iar banii donatorilor să fie investiți în construcție și renovări. Însă atunci când vezi o familie cu copii mici, care trăia într-o casă prăpădită, cu igrasie, prin care sufla vântul, că începe o viață nouă și datorită ție, este un sentiment extraordinar. Cred că niciun beneficiu financiar nu poate bate acest sentiment de bucurie pe care îl ai seară de seară când pui capul pe pernă.
Mario DeMezzo: Nu cred că există diferențe majore între ceea ce poate să ofere unui tânăr o organizație nonprofit versus o companie. Pentru nivelul entry-level, salariile – care pot face o diferență pentru cei cu experiență – sunt aproximativ aceleași. Totuși, revin la ceea ce am spus mai sus, pentru a se angaja în ONG, acest tânăr ar trebui să aibă o motivație în plus, de a face o schimbare în bine în viețile celor din jurul său. Ce vreau să subliniez este că ONG-ul este un mediu dificil, „să schimbi lumea” nu e ușor. Am avut recent o experiență cu un tânăr, foarte isteț, care mi-a spus că el își dorește să schimbe lumea și că vrea să învețe să facă fundraising. M-am bucurat foarte tare. După trei săptămâni mi-a spus că strângerea de fonduri este mult mai grea decât și-a închipuit și că își va încerca norocul în altă parte.
Mario DeMezzo: Abilitățile profesionale pe care le caut în CV-uri sunt aceleași. Nu facem rabat la profesionalism. La ce mă uit diferit, în interviuri, este motivația oamenilor. Caut oameni care să fie extrem de pasionți de munca lor și care să își dorească să rămână pe termen lung în organizație. Desigur, și pentru business pasiunea și loialitatea sunt extrem de importante, însă aici avem și factorul salarial, care poate constitui un alt motor important, care în ONG se regăsește mai rar. Salariile din ONG-uri sunt mai mici ca în mediul de business și oricare dintre colegii mei ar putea lucra pe salarii mult mai mari în companii. Dar ei aleg să rămână alături de Habitat for Humanity, unii dintre ei de 18 ani, la fel cum alți angajați rămân alături de alte ONG-uri, din pasiune pentru misiunea organizației.
Echipa este extrem de importantă, de aceea, primul lucru pe care l-am făcut ca director național la Habitat for Humanity a fost să consolidez echipa. O organizație este cu atât mai solidă cu cât echipa este mai solidă.
Mario DeMezzo: Da. Cu condiția să ne întoarcem la suflet. Sunt angajați din companii care își lasă slujbele bine plătite să vină să lucreze în ONG-uri. Pe unii îi știu personal și îi respect. Sunt alți angajați ai companiilor care vor să aibă o contribuție, însă fără să renunțe la jobul lor. Ei aleg să facă voluntariat constant și sunt o resursă extraordinară pentru orice ONG.
Mario DeMezzo: Sunt mulți oameni de business pe care îi admir, cu unii am vorbit direct, cu alții nu, dar le-am urmărit cariera și deciziile pe care le-au luat. Îi apreciez pe Marco Hössl (CEO Kaufland România), Sorin Paltanea (CEO Timken România) sau pe Eric Stab (CEO GDF SUEZ Energy România). Din zona de ONG, Petruța Stănescu, președintele asociației Hercules și Cristian Ispas, director general la fundația Motivation, sunt exemple pentru mine.
Voluntarii Habitat for Humanity România au între 16 și 82 de ani. În 20 de ani de existență pe plan local, organizația neguvernamentală a construit 650 de locuințe noi și a renovat peste 2.000 de case.