Salariile din mediul privat au crescut, în medie, cu 3,7% în 2016, potrivit studiului salarial și de beneficii PayWell România, realizat de PwC, în 2016.
Cele mai mari creşteri salariale medii din 2016 le-au primit angajații din sectorul de retail (+4,3%) şi al bunurilor de larg consum (+5,8%), în vreme ce majorări sub media pieţei au fost înregistrate în sectorul bancar (+2,6%), arată ediția din 2016 a studiului salarial PwC România
În medie, salariile din mediul privat au avansat cu 3,7% în 2016, comparativ cu 2015, nivel uşor mai scăzut decât creşterea planificată iniţial de companii (3,9%), conform studiului citat.
„Anul acesta, sectoarele direct legate de consum (retail şi industria bunurilor de larg consum) au raportat cele mai mari creşteri salariale, influenţate fiind atât de creşterea salariului minim pe economie la nivel național, cât şi de rezultatele economice pozitive datorate reducerii TVA şi creșterii consumului. În schimb, sectoarele mai puţin legate de evoluţia consumului cu amănuntul, aşa cum este cel bancar, au menţinut o politică salarială mai prudentă, similar anilor anteriori”, a explicat Mihaela Mitroi, liderul departamentului de consultanţă fiscală şi juridică din cadrul PwC Europa de Sud-Est.
Cele mai mari salarii la nivel entry-level pentru angajaţii cu studii superioare sunt oferite de companiile participante din sectorul farmaceutic (3.700 de lei brut), în vreme ce băncile remunerează angajaţii entry-level cu mai puţin de jumătate din respectiva sumă (1.800 de lei brut). Salariile entry-level pentru angajaţii cu studii medii variază între 1,400 de lei brut şi 1,600 de lei brut, în funcţie de sector.
În privinţa părții variabile, dependente de performanţă, bonusurile sunt acordate îndeosebi la nivel de top şi middle management, dar şi la angajaţii din vânzări, de pildă din cadrul companiilor din FMCG – două treimi dintre participanţii la studiu oferă o plată pentru performanţa acestor categorii de personal). Ca nivel, bonusul de performanţă variază de la 9% din salariul anual brut pentru angajaţii blue-collar până la aproape 40% din salariul anual brut pentru angajaţii din top management. Pentru angajații din vânzări bonusurile de performanţă echivalează cu o treime din salariul anual.
Criteriile pentru acordarea bonusului de performanţă ţin îndeosebi de rezultatele individuale pentru angajaţii de vânzări (70% din companii) şi pentru personalul operaţional (63%), însă depind într-o mai mare măsură de rezultatele companiei pentru nivelul top şi middle management – peste un sfert dintre participanţi ţin cont exclusiv de acest indicator atunci când decid acordarea bonusurilor de performanţă).
Studiul PayWell relevă că cele mai frecvente beneficii extra-salariale non financiare utilizate de companiile de pe piaţa din România sunt, şi în 2016, cele „de securitate”: tichete de masă (oferite de 74% dintre participanţi) şi abonamente la clinicile medicale private (55%).
Aproape un sfert (23%) dintre companiile participante la studiul oferă posibilitatea unui program de muncă flexibil (în creştere faţă de anii anteriori), 13% oferă posibilitatea muncii de acasă, iar 8% au programe mai scurte de lucru în zilele de vineri – tendințe în creștere față de anii anteriori.
„Pe măsură ce piaţa muncii va deveni tot mai dinamică şi competitivă, va creşte numărul de angajatori care vor oferi astfel de beneficii salariaţilor, mai ales că generaţia Y apreciază foarte mult această flexibilitate în a decide când şi de unde lucrează. În vederea încurajării muncii flexibile ar fi necesare însă câteva clarificări ale legislaţiei muncii, în aşa fel încât angajatorii să se simtă confortabili să acorde aceste facilităţi salariaţilor”, consideră Nicoleta Dumitru, manager la PwC România.
Companiile au o atitudine prudentă pentru 2017 și și-au bugetat creșteri salariale similare celor din 2016. Astfel, salariile vor avansa, în medie, cu 3,8% în 2017, cu o dinamică mai accentuată în sectorul de retail (4,9%) şi cel industrial (4,4%) şi o creştere anticipată mai temperată în sectorul bancar (3%).
„Observăm că sectorul privat rămâne prudent în privinţa creşterilor salariale, semn că lecţiile din perioada crizei au fost însuşite, iar companiile vor să păstreze ritmul creşterilor salariale în linie cu câştigurile de productivitate şi având o viziune pe termen lung, fără a se lăsa influenţate de elemente conjucturale, care stimuleaza creşterea pe termen scurt ”, a declarat Horaţiu Cocheci, senior manager și liderul echipei de servicii de consultanţă în resurse umane la PwC România.
Studiul salarial şi de beneficii PayWell România 2016 analizează nivelurile salariale şi politicile de remunerare a 133 de companii din cinci sectoare economice diferite (sectorul bancar, industria bunurilor de larg consum, sectorul de retail, sectorul farmaceutic şi cel al producţiei industriale).