Alegerea formatului CV-ului reprezintă una dintre cele mai importante moduri de diferenţiere între candidaţi.
Candidaţii pot opta între mai multe tipuri de formate de CV, în funcţie de experienţa fiecăruia şi de lucrurile pe care vor să le scoată în evidenţă.
Este CV-ul tradiţional, extrem de popular, pentru că le permite angajatorilor să vadă experienţa de lucru a candidatului pe o anumită poziţie. Are un format folositor şi flexibil, care se potriveşte aproape în orice situaţie. CV-ul cronologic nu este util când candidatul are perioade lungi de inactivitate, pe care nu le poate justifica foarte bine.
CV-ul funcţional se concentrează pe descrierea celor mai importante abilităţi ale candidaţilor şi nu pe locurile de muncă anterioare. Formatul este recomandat candidaţilor care:
– au perioade lungi de inactivitate;
– vor să facă o schimbare în carieră sau de industrie;
– caută să scoată în evidenţă abilităţile dobândite la începutul carierei;
– au puţină experienţă de lucru.
Oferă o alternativă la CV-ul funcţional şi scoate în evidenţă cele mai importante realizări ale candidatului şi nu cele mai importante abilităţi. CV-ul cu realizări este util candidaţilor fără o experienţă similară celei cerute de jobul pentru care aplică.
CV-ul combinat îmbină cele mai importante elemente care se regăsesc în CV-ul cronologic şi în cel funcţional. CV-ul combinat trece în revistă toate locurile de muncă ale candidatului, dar pune accentul pe abilităţile dobândite în timpul fiecărui job anterior.
Explozia din ultimii ani a industriilor digitale şi creative a dus la apariţia mai multor CV-uri ieşite din tipar. Totuşi, candidaţii ar trebui să ştie că un CV neobişnuit se potriveşte doar pentru anumite industrii sau sectoare de activitate, precum marketing, design sau jurnalism.
Declaraţia personală reprezintă un instrument extrem de eficient prin care un candidat poate creşte valoarea CV-ului său. Candidaţii care vor să atragă atenţia recrutorilor trebuie, neapărat, să includă în CV-urile lor, o declaraţie personală (întâlnită şi sub numele de„sumar de profil” sau „sumar de carieră”). Astfel, specialiştii în recrutare vor putea identifica, foarte rapid, valoarea adusă de candidaţi în organizaţiile pe care le reprezintă. Mulţi candidaţi au dificultăţi în a-şi cuprinde întreaga carieră într-o declaraţie. O declaraţie bine scrisă are, de regulă, până în 200 de cuvinte. Abilităţile şi experienţele profesionale pe care le treci în CV trebuie să fie compatibile cu specificaţiile jobului dorit. De asemenea, abilităţile şi experienţele tale profesionale trebuie să se regăsească în declaraţia personală.
– intră direct în subiect şi evită descrierile prea lungi;
– rezumă-te la maximum 150-200 de cuvinte;
– foloseşte o distanţă de 1,5 pixeli între rânduri, dacă ai suficient spaţiu în CV;
– nu amesteca persoana întâi cu persoana a treia, iar indicat ar fi să foloseşti doar persoana întâi;
– după ce ai terminat, citeşte declaraţia cu voce tare ca să te asiguri că sună natural şi convingător.