• 31 Mar. 2009
  • 2 min

Profilul psihologic al “managerului de criza”

Autor
eJobs
eJobs eJobs este platforma de locuri de munca din Romania care ver... Arată mai mult

Ana Ionescu Hart Human Resource Consulting www.hart.ro ; www.consiliereincariera.ro In contextul economic actual, unul dintre cele mai discutate subiecte ramane criza financiara si efectele pe care […]

Ana Ionescu
Hart Human Resource Consulting
www.hart.ro ; www.consiliereincariera.ro

In contextul economic actual, unul dintre cele mai discutate subiecte ramane criza financiara si efectele pe care le poate avea recensiunea economica asupra nivelului de trai. Cresterea economica inregistrata in ultimii ani, culminand cu prima jumatate a anului 2008, a adus cu sine o crestere a standardelor de viata in randul angajatilor, ale caror venituri au crescut considerabil, atingand sau chiar depasind (in unele cazuti), nivelul tarilor europene dezvoltate. Astfel, in ceea ce priveste resursele umane, accentul s-a pus indeosebi pe cantitate, facandu-se anumite concesii in ceea ce priveste calitatea noilor angajati, marea majoritate a companiilor avand deja planuri de instruire adresate personalului “entry level”. Managerilor le revenea de cele mai multe ori sarcina de a atinge targetele de dezvoltare impuse, utilizand intr-o maniera cat mai buna resursele alocate, destul de generoase de altfel. Investitiile facute in scopul perfectionarii membrilor echipei se justificau in raport cu profitul pe care acestia il aduceau companiei angajatoare, performanta individuala de cele mai multe ori fiind raportata la obiectivele de business, ajungandu-sede cele mai multe ori la identificarea/suprapunerea individului cu jobul si cu compania din care facea parte. In felul acesta, ieseau la lumina doar anumite abilitati personale, altele ramanand mai putin investigate.

Sfarsitul lui 2008 – inceputul crizei economice, a generat adevarate fenomene sociale de grup, mai mult sau mai putin alimentate de realitatea economica. Au existat si cel mai probabil vor exista in continuare sectoare de activitate care vor fi lovite puternic de criza, pe cand altele au simtit mai putin aceste efecte. Cert este ca, la nivel psihologic, fiecare dintre noi a simtit o stare de discomfort/tensiune, accentuata indeosebi de incertitudinea si lipsa de directie care a caracterizat primul trimestru al anului 2009. A fost o perioada in care executivii din randul a sute de companii au analizat, gandit si regandit strategii si planuri de redresare cat mai ingenioase, sau dimpotriva, pragmatice, toate menite insa a salva companiile din “criza”.

{article-2761.gif}

Care vor fi insa rezultatele? Lucrul acesta va depinde foarte mult de abilitatile acestor manageri si de sustinerea pe care o vor avea din partea conducerii. Pe langa acestia, diferenta o va face fiecare dintre noi, prin modul in care vom sti sa ne adaptam schimbarilor. Dincolo insa de abordarea fiecaruia, este extrem de important sa existe o coerenta de business pe care numai un bun manager o poate crea si promova. Daca in perioada de dezvoltare economica, un leader performant era cel care lua decizii cat mai rapid si obtinea rezultate in timp record, acum accentul se va pune mai mult pe etapele premegratoare actiunii propriu-zise. Un bun manager va sti ca orice greseala in vremurile de fata poata fi fatala, asa cum va sesiza ca orice punct de vedere poate fi un reper bun in drumul catre succes, astfel incat nu se va teme sa delege responsabilitati. Va acorda intr-adevar mai multa atentie modului in care distribuie sarcini, astfel incat sa foloseasca la capacitate maxima abilitatile fiecaruia. Pentru aceasta este necesara o cunoastere cat mai buna a echipei, o raportare cat mai obiectiva la fiecare membru in parte si o comunicare clara si eficienta.

Isi pot permite insa companiile si managerii care nu au trecut prin astfel de situatii (restructurari, reorganizari, fuziuni, etc) sa aplice metoda “incercare-eroare” atunci cand vorbim despre o situatie de criza? Poate fi cunoscuta intr-un alt mod mai putin “catastrofal” aceasta zona (potential) de risc pe care orice manager l-ar putea tempera, odata constientizat?

Cu ajutorul bateriei de teste Hogan Assessment Systems, distribuit in Romania in exclusivitate de catre compania Hart HR Consulting, putem avea o perspectiva cat mai clara asupra acelor comportamente mai care pot aparea in situatii de stress si care de cele mai multe ori constituie un obstacol in calea perfomantelor. Va propunem o evaluare prin care puteti identifica oamenii cheie din companie, care reactioneaza corespunzator in situatii de criza si de presiune – Hogan Development Survey (HDS) http://www.hart.ro/profilHDS.php.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply