I: Am citit ca in tara noastra unii asculta emisiunile radio intre cinci si sapte ore pe zi. Cum ma pot folosi cel mai bine de […]
I: Am citit ca in tara noastra unii asculta emisiunile radio intre cinci si sapte ore pe zi. Cum ma pot folosi cel mai bine de radio pentru a-mi promova afacerea?
R: Companiile au cheltuit in 2000 aproape $ 20 miliarde pe anunturi radio – chiar si in timpul crizei de la 11 septembrie, cand mass media scrisa a cunoscut un recul. Poti cumpara spatiu radio local, regional, national, in functie de publicul la care vrei sa ajungi. Si te poti folosi de radio pentru a tinti grupuri etnice, demografice(tineri intre 18 si 34 de ani, de ex.) sau cu interese comune cum e cazul suporterilor echipelor de fotbal.
Rezultatele depind de doi factori: spoturi atractive si cumpararea unui mediu de comunicare eficient. Pentru a le obtine pe amandoua, urmeaza instructiunile de mai jos:
Angajeaza profesionisti
Productia unui anunt radio nu este ceva pe care sa il faci personal. Vei avea nevoie de o agentie sau o companie cu experienta in domeniul crearii de spoturi motivante sau cu expertiza in tipul vostru de produs/servicii. Mai mult, anunturile sa fie in concordanta cu audienta tintita.
Norma din radio, au ramas anunturile de 60 de secunde,la TV, predomina in continuare cele de 30 de secunde. Indiferent de ton, distrat sau serios, anuntul trebuie sa motiveze prin muzica, efecte speciale si dialog care sa creeze “ imagini in cuvinte”pentru a implica ascultatorii. Daca va adresati unei piete mici sau VIP-ul de la postul de radio confera interes sau credibilitate mesajului, ati putea alege varianta unui anunt citit de prezentator si sa lasi redactarea in seama postului de radio.
Cum sa cumperi timp
Iata patru pasi in cumpararea spatiului radiofonic:
1. Identificati o tinta demografica ingusta; stabiliti-i caracteristicile sau obiceiurile. De ex.: femei intre 25 si 54 de ani, cu copii sub 6 ani, rezidente intr-o anumita arie geografica.
2. Contactati posturile care considerati ca ajung la publicul tinta si cereti-le propuneri care sa includa rata de audienta pentru grupul tinta si o harta a zonei de acoperire.
3. Evaluati propunerea fiecarui post, fiind atenti la audienta, frecventa si cost pe procent. “ Audienta” este numarul de ascultatori din gupul tinta care vor recepta mesajul. “ Frecventa “ nu este numarul de difuzari ale anuntului, ci de cate ori un membru al grupului tinta va auzi mesajul. Si “ cost pe procent” este costul pentru a ajunge la 1% din populatia tinta. Majoritatea anunturilor sa fie difuzate in aceleasi perioade ale zilei cand cel mai mare procent din tinta asculta emisiunile postului; nu reclame difuzate de postul radio(ROS), calupuri de reclame la costuri reduse, difuzate in timpul noptii cand prea putini dintre membrii grupului tinta vor asculta radio-ul.
4. Selectati cele mai bune posturi pentru campania voastra si negociati. Frecventa sa fie prioritatea intai si apoi includeti cat mai multa audienta. E nevoie de mai multe expuneri la mesaj pentru a deveni eficient; asadar asigurati-va ca baza tintei va auzi de mai multe ori mesajul, apoi cumparati cat mai multe contacte cu putinta.
Cum sa va faceti observati
Considerati cumpararea de sponsorizari-stiri, vremea sau trafic- veti primi primul loc in calupul de pauza publicitara si un “ panou” de 5-10 secunde. Participarea la concursuri va va aduce o serie de mentionari in direct. Contactati directorii de promotie ai posturilor pentru evenimente din viitorul apropiat.