Termenul ”responsabilitate sociala corporativa” (RSC) se refera la comportamentul etic, legal si filantropic la locul de munca, pe piata sau in comunitate. Respectul pentru angajati, comunitate […]
Termenul ”responsabilitate sociala corporativa” (RSC) se refera la comportamentul etic, legal si filantropic la locul de munca, pe piata sau in comunitate. Respectul pentru angajati, comunitate sau mediul inconjurator este elementul central al RSC. Totusi, deseori responsabilitatea sociala este asociata cu o sursa de profit pentru organizatie. In cel mai bun caz, asumarea responsabilitatii sociale poate constribui la imbunatatirea statutului unei corporatii, generand valoare pentru actionari cat si pentru societate in ansamblul ei.
Multe initiative privind responsabilitatea sociala sunt create pentru a intampina o nevoie acuta intr-o societate. Prin diverse masuri, o companie indeplineste obiective economice, sociale si de mediu. Organizatiile caritabile pot obtine diverse beneficii daca reusesc sa fie incluse in programele de responsabilitate sociala ale unei organizatii, daca identifica un partener bun, daca intuiesc diferitele initiative ale companiei sau dezvolta parteneriate corporative.
TIPURI DE INITIATIVE PRIVIND RESPONSABILITATEA SOCIALA A ORGANIZATIILOR
Politici si practici sociale la locul de munca.
Donatii de fonduri.
Schimb de abilitati intre angajati si voluntariat.
Donatii in echipamente si know-how.
Marketingul unei cauze, sustinerea si campania promotionala a acesteia.
Programe de sponsorizare.
Programe de pregatire comunitare.
Programe de etica si maleabilitate.
Initiative privind protectia mediului.
Eforturi privind sporirea diversitatii.
AVANTAJELE RESPONSABILITATII SOCIALE PENTRU ORGANIZATIILE CARITABILE.
O recunoastere mai mare a organizatiei caritabile si a scopului ei;
Relatii comunitare imbunatatite si o mai mare implicare a acesteia
Contributia pe termen lung cu fonduri din partea corporatiilor.
Venituri si expertiza din partea companiei.
Ajutor special (donatii sau imprumuturi de echipamente, facilitati sau training) si/sau in timp. (voluntari sau personal al organizatiei care sa lucreze cu tine).
Posibilitatea dezvoltarii unui parteneriat pe termen lung intre organizatia caritabila si companie.
DEZAVANTAJE POTENTIALE PENTRU ORGANIZATIILE CARITABILE.
Responsabilitatea sociala poate costitui mai degraba un jargon corporativ sau o masura de politica interna corecta si bifata, decat un angajament pentru actiuni concrete. In acest caz, beneficiile organizatiei de caritate pot fi in cel mai bun caz superficiale. Reputatia organizatiei poate suferi de pe urma asocierii cu un partener nepotrivit.
Lipsa egalitatii si chiar exploatarea in cadrul parteneriatului. Unele companii, de exemplu sunt acuzate ca promoveaza o initiativa mai mult in beneficiul ei, pentru a-si spori credibilitatea sau profitul, si nu pentru a ajuta organizatia de binefacere sau comunitatea. Responsabilitatea sociala este una din numeroasele initiative asumate de catre o companie. In functie de prioritatile celor responsabili, este posibil ca aceasta sa fie considerata o prioritate de o mai mica importanta, comparativ cu insemnatatea ei pentru organizatia ta. Fii deci, constient de riscul de a depinde prea mult de o corporatie. Indiferent cat de mult beneficiezi de pe urma unei companii, incearca sa iti pastrezi independenta.
RESPONSABILITATEA SOCIALA SI COMUNICAREA.
Initiativele de responsabilitatea sociala pot ridica probleme pentru activitatea de relatii publice sau pentru comunicarea interna. Organizatia ta ar trebui sa le prezinte actionarilor modul in care faci afaceri cu o corporatie si cum beneficiezi de pe urma responsabilitatii sociale. Asigura-te ca mesajele reintaresc pozitia si valorile organizatiei caritabile. Accentueaza faptul ca relatia este de parteneriat si importanta ei pentru organizatie.
INAINTEA INCHEIERII UNUI PARTENERIAT.
Asigura-te ca inchei un contract cu corporatia potrivita. Ofera-ti acordul explicit cu privire la prevederile contractuale. Defineste obiectivul parteneriatului, si continua sa iti masori si evaluezi progresul.
PE PARCURSUL PARTENERIATULUI.
Comunica natura parteneriatului intregului personal si actionarilor prin metode precum: materiale privind implicarea angajatilor, publicatii comune sau un logo al relatiei contractuale. Media va acorda o atentie speciala relatiilor cu anumite companii, indeosebi acolo unde un proiect sau o idee sunt controversate. Pregateste-te discursuri pentru media care sa faca publica natura parteneriatului tau. Cauta sa obtii beneficii maxime pentru organizatia ta preluand din valorile companiei. Prezinta relatia contractuala ca o investitie profitabila pentru toti cei implicati.
DACA LUCRURILE NU MERG BINE.
Exista mereu posibilitatea ca un contract intre o companie si o organizatie de caritate sa intampine mai multe greutati. Sub anumite circumstante, organizatia poate dobandi o imagine negativa, ca urmare a atitudinii gresite a corporatiei. Oricarei actiuni de acest gen trebuie sa i se raspunda prompt. Daca esti intr-o criza a planului de conducere, include cateva scenarii ale celei mai proaste situatii privind relatia ta cu compania.