I: Am promovat-o pe una dintre angajatele mele sa administreze un sediu din cadrul micului meu lant de magazine de inchiriat materiale video. Eu conduceam acest […]
I: Am promovat-o pe una dintre angajatele mele sa administreze un sediu din cadrul micului meu lant de magazine de inchiriat materiale video. Eu conduceam acest magazin singur, dar aveam nevoie de timp pentru a ma concentra si asupra altor aspecte ale afacerii mele. Aceasta angajata are experienta si este de incredere, dar de cand a devenit manager mai multi angajati si-au dat demisia si aud mereu plangeri despre ea ca ar fi prea dura si cu nasul pe sus. Ar trebui sa o inlocuiesc?
R: Noua ta managera este dornica sa castige aceasta provocare si ca urmare a preluat o atitudine directiva si dominatoare. Acest lucru poate fi destul de neplacut pentru colegii ei mai ales daca sunt obisnuiti sa o priveasca ca pe o colega si nu ca pe o dictatoare!
Cand oamenii simt ca au preluat un rol de conducere pentru prima data, apeleaza de multe ori la stiluri dominatoare pentru ca se simt nelinistiti si vor sa se asigure ca totul va merge bine. Daca adopta un stil de conducere dominant poate trimite un mesaj angajatilor care arata ca nu are incredere in ei, cand de fapt, banuiesc eu, ea nu are incredere in capacitatile ei de lider.
Modalitatea cea mai buna de a depasi aceasta problema este de a o ajuta sa dobandeasca o serie de comportamente de lider – alte lucruri pe care le poate face pentru a se asigura ca sarcinile sunt indeplinite si toata lumea se simte multumita realizandu-le. Din moment ce abordarile pe care le-a folosit pana acum nu au functionat, trebuie sa-i imbunatatesti bagajul de secrete. Cateva dintre tehnicile puternice de supraveghere de baza pe care le poate incerca sunt:
–Sa intrebe mai degraba decat sa dea comenzi. Spre exemplu, in loc sa stabileasca o tura spunandu-i angajatului ca va lucra pe data respectiva, sau altfel va fi concediat, ar putea sa-i roage pe angajati sa propuna un program de acoperire a tuturor turelor. Astfel va obtine acelasi obiectiv, dar va castiga prieteni in loc sa-i alieneze pe angajatii buni.
– Sa stabileasca obiective mai degraba decat sa dea ordine. Spre exemplu, poate ca noua ta managera de magazin se supara cand vede un mare teanc de casete video si DVD-uri in spatele tejghelei la sfarsitul programului, asa ca le ordona angajatilor sa puna totul in raft inainte de a pleca. Apoi ei se enerveaza pentru ca au cel mai ocupat schimb si nu este corect ca ei sa puna totul la loc, fapt care ii forteaza sa ramana peste program si sa munceasca fara sa fie platiti. Ordinul de a pune totul pe rafturi este rezonabil din punct de vedere al necesitatilor firmei, dar cu siguranta este o sursa de conflict. In schimb ar fi mai bine sa stabileasca obiectivul de a minimiza numarul materialelor returnate si neasezate in rafturi, si apoi de a-i ruga pe angajati sa vina cu sugestii privind realizarea acestui obiectiv. Managera ta isi poate exprima dorinta in mod deschis in sensul colaborarii cu angajatii, dar ar trebui sa evite sa le impuna prima solutie care ii vine in minte.
– Sa arate de ce sunt importante obiectivele si preocuparile ei. Acum ca a ajuns in pozitia de managera a magazinului aceasta angajata are responsabilitatea de a privi dintr-o perspectiva mai larga problemele legate de succesul afacerii (cum ar fi motivul pentru care nu vrei ca materialele returnate sa se adune in spatele tejghelei, nefiind disponibile pentru cei care le solicita). Autoritatea ei de a conduce angajatii se va baza pe eforturile sincere de a avea grija de firma respectiva. Trebuie sa-si impartaseasca prioritatile cu noii angajati, si in fiecare situatie in care ii roaga sa rezolve o problema sau sa obtina un obiectiv, trebuie sa indice clar necesitatea firmei care ii serveste drept motivatie. (Si daca nu exista un motiv bun, atunci ar trebui sa se abtina si sa treaca mai departe. Explica-i ca nu poate “sa alerge dupa prea multi iepuri” daca vrea sa prinda vreunul.)
Noul tau manager de magazin incearca sa “forteze calul sa bea apa”; dupa cum spune un vechi proverb, poti duce un cal la apa, dar nu-l poti forta sa bea. Trebuie sa se gandeasca destul de bine la oamenii pe care ii conduce si la ceea ce-i motiveaza pe acestia. A fost pana de curand in aceiasi situatie cu ei, deci ar trebui sa poata sa-si imagineze cum ii afecteaza pe acestia actiunile ei. Incearca sa o inveti cele trei tehnici de mai sus si vezi daca acest lucru va conduce la imbunatatirea moralului angajatilor.