Cum ți-ai construi cariera astfel încât într-o zi să vină recrutorii la tine și nu tu la ei? Întrebarea și-au pus-o și doi bloggeri cunoscuți, acum importanți specialiști în comunicare și copywriting. Ei au înlocuit interviul clasic cu unele dintre cele mai creative campanii de recrutare.
Mădălina Cojocaru, în prezent Internal Communication and PR Officer la Raiffeisen Bank şi Maria Năzdrăvan, creative copywriter în cadrul agenţiei londoneze MRM Meteorite au înţeles că un start bun în carieră le va asigura un parcurs profesional aşa cum şi-au dorit. Au convins recrutorii prin prezentarea abilităţilor într-un mod inedit, iar acum lucrează acolo unde şi-au dorit, iar ofertele de job-uri nu întârzie să apară.
Mădălina Cojocaru, 30 de ani, București, a pornit în 2011 o campanie numită „Caut job în București“, obiectivul fiind să primească o ofertă de angajare în București în marketing sau social media. A folosit ca medii de promovare blogul personal, Facebook, grupuri de discuții pe Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+.
Campania care a durat 9 zile a avut buget zero. Prin ce metode a convins? Prin cover-ul de Facebook cu banner-ul intitulat „Drumul“ care ilustrează un CV și prin reliefarea abilităţilor (creativitate, capacitate de a rezolva probleme, capacitate de învățare, organizare) prezentate într-o serie de patru benzi desenate. Astfel, cititorii care i-au urmărit postările au descoperit povestea lui Bărdi, protagonista, care zboară și se trezește învăluită de magie. Penajul ei devine mai frumos și se simte ca-ntr-o poveste. Dintr-o simplă pasăre se transformă într-un maiestos păun.
Aventura continuă şi Bărdi zboară chill și nici nu observă obstacolul din față. Nu mai are timp să-l ocolească. Panică. Își schimbă poziția de zbor ca un pilot talentat și profesionist, astfel reușește să se strecoare pentru a ieși din situația problematică, iar Mădălina demonstrează că are abilitatea de a rezolva probleme, dar şi capacitatea de a învăţa repede. O ajută Bărdi care trebuie să facă faţă unei noi provocări: învață să zboare. Cade, dar nu renunță și face o nouă încercare. A ajuns mai sus, dar a căzut din nou, însă a continuat să exerseze și a ajuns „pilot profesionist“. Cum nicio profesie nu e lipsită de peripeții, Bărdi a ajuns atât de sus încât s-a întâlnit cu un avion. În final, stolul lui Bărdi este organizat atent în mai multe stiluri, iar Mădălina arată astfel că dincolo de umor și entuziasm știe să se organizeze, atât la nivelul ideilor, cât și a task-urilor.
Traficul blogului a crescut de 10 ori încă din a doua zi a campaniei, postarea cu primul comics a fost între „most mentioned on Tweeter“ conform ZeList și în top „5 Blogs of the Day“ pe WordPress. Prin postări, a fost Top influencer pe „Angajăm în România“ (grup LinkedIn). A primit mai multe propuneri de job-uri şi s-a angajat ca Product Manager IT Accessories la Scop Computers pentru brand-uri precum: Microsoft Accessories, Genius ori Manhattan.
Campania Mădălinei o definește în totalitate: este originală, frumoasă, este smart și comică. Firea ei perseverentă demonstrează că lucrurile pot iesi așa cum vrei tu, atunci când le faci tu.
Mesajul a devenit viral în rândul oamenilor de marketing din online care au subliniat originalitatea și tenacitatea Mădălinei: „Campania Mădălinei o definește în totalitate: este originală, este frumoasă, este smart și este comică. Firea ei perseverentă demonstrează că lucrurile pot iesi așa cum vrei tu, atunci când le faci tu.“, a declarat Monica Sibișteanu – comunicare online@Say.
Mădălina a resimțit efectele pozitive ale campaniei și la următoarele job-uri. A fost pe rând Product Manager IT Accessories la Scop Computers, sales representative la Vodafone România, Account Executive E-mail Marketing la White Image, iar acum este Internal Communication and PR Officer la Raiffeisen Bank. Spune că nu și-a mai căutat un job în ultimii doi ani, însă la fiecare interviu a reușit să iasă în evidență prin intermediul campaniei organizate.
Efectele pozitive ale unei campanii pe Facebook le-a resimţit şi Maria Năzdrăvan, în prezent Creative Copywriter în cadrul agenției de marketing londoneze MRM Meteorite, parte a McCann World Group. După ce a susţinut licenţa, Maria a simțit că nu merge să te duci să bați la ușa agenției și să ceri un job, ci să demonstrezi că ești candidatul indispensabil. Așa a creat evenimentul pe Facebook numit „Copywritter aproape gratis pentru primii 200.000 de participanți“. Ca model, l-a avut pe new yorkez-ul Alec Browstein care vroia să se angajeze pe un post de copywriter. Alec a făcut o campanie SEO prin care cei care îi căutau pe Google pe marii directori de agenții îl descopereau pe el.
Planul inițial al Mariei a fost să dea invite directorilor de creație cunoscuți, dar rezultatele nu au fost așa cum se aștepta. Prin urmare, a invitat prietenii care au fost impresionați de eveniment și l-au share-uit. După o săptămână, a fost contactată de către Directorul de creație de la agenția DDB care a chemat-o într-un internship de trei săptămâni, finalizat cu o angajare. Între timp, evenimentul a fost prezent pe Facebook încă două luni. În tot acest timp, Maria a primit șapte oferte serioase de job, a obținut o colaborare pe online și multa notorietate.
Planul B în cazul în care evenimentul nu funcționa era să meargă la agenții să le lipească foi pe gard sau pe uși cu un QR code pe care să-l scaneze și să ajungă la evenimentul ei. După job-ul la DDB Romania a urmat job-ul în cadrul agenției McCann și apoi cel de creative copywriter în cadrul MRM Meteorite. Sfatul Mariei este să nu urmezi același plan de promovare ca ea, ci să vii cu ceva original care te definește.
„Atunci când am lansat campania eram un junior în publicitate. Abia terminasem facultatea, iar tehnicile de genul acesta sunt, de obicei, folosite de oameni la începutul carierei pentru a se face remarcați. Știi cum e, nu ai neapărat un portofoliu de arătat, așa că îți demonstrezi creativitatea altfel. Tocmai de aceea a și mers, pentru că așa am ajuns la DDB, iar cu suportul blogului, a muncii și prezenței online mi-am construit o reputație destul de bună, iar mai târziu am ajuns în, probabil, cea mai creativă agenție din România, McCann.
Nu știu cât se datorează campaniei în sine, însă ce a ajutat cu siguranță a fost faptul că am fost autentică pe tot parcursul carierei. Campania m-a reprezentat întru totul, iar de atunci am menținut aceeași atitudine în domeniul profesional. Oamenii tind să te placă atunci când ești tu însuți. Drept pentru care, de atunci, am fost mai degrabă recrutată, nu am aplicat la joburi.
Acum lucrez într-o agenție în Londra, unde nimeni nu știe de mica mea campanie. Aici oricum tinzi să fii văzut ca junior atunci când încerci mici strategii creative. Până la urmă e și complet subiectiv cum vezi o campanie. Dar, revenind la creativitate, pe măsură ce avansezi în carieră poate nu mai e nevoie să le iei ochii angajatorilor cu gesturi mărețe, ci să te prezinți într-un mod mișto care te reprezintă. Până și un simplu e-mail îți poate aduce un interviu cu un angajator entuziasmat să te cunoască, dacă știi să-l scrii.“