Pentru a-i ajuta pe specialiștii din resurse umane să țină pasul cu noile generații de candidați, Beatrice Galațanu a creat My HR Lab, laboratorul de workshopuri interactive.
Cei 7 ani petrecuți în consultanță au învățat-o că departamentele HR și recrutorii sunt depășiți de tendințele din piața muncii și de tinerii abia ieșiți de pe băncile facultății și aflați în căutarea unui job. Drept care, în 2015, Beatrice Galațanu (33 de ani) a fondat My HR Lab, unde oferă workshopuri practice, în care specialiștii din resurse umane își aduc propriile cazuri, își construiesc strategii și lucrează în timp real, îndrumați de „laboranții” start-up-ului.
Deși acum mai lucrează cu încă două colege, Diana Furtună (Business Developer) și Alina Stroe (PR & Social Media Manager), și cu doi traineri colaboratori, Beatrice a pornit la drum cu My HR Lab de una singură, investind din banii proprii și ocupându-se de toate aspectele unui business. „Am decis să îmi fac singură tot: de la achiziție domeniu web, design site și grafică, texte de prezentare ale workshopurilor, adrese de e-mail, rapoarte de trafic, pagini de social media, materialele publicitare și de workshop. Așadar, investiția inițială a fost în timp și creativitate, pe care eu le-am pus în joc. Dacă ar fi să transfer efortul meu în bani, atunci aș spune că aș fi putut să dau cam 7.000 euro pe ceea ce am realizat singură”, povestește tânăra antreprenoare. Și-a făcut afacerea cunoscută prin contactele din HR și de pe platformele de social media, pe care le-a strâns de-a lungul carierei.
Trainerul trebuie să știe să trateze 10 cazuri diferite și să se adapteze fiecărui participant.
În prezent, la doi ani de la lansare, laboratoarele My HR Lab au avut peste 500 de participanți, din companii de renume, precum ING Bank, Telekom, Sephora, Ubisoft, Carrefour, Dedeman, iar afacerea generează profit. Clienții proiectului vin, în mare parte, din mediul HR, de la entry level până la seniori și management, din multinaționale sau din companii locale. Mai participă la workshopuri și antreprenori, specialiști din marketing, comunicare și PR, care vor să învețe să construiască o strategie de HR sau lucrează la imaginea de angajator.
Succesul proiectului i-a indicat lui Beatrice că este o nevoie în piață pentru acest tip de ateliere interactive. De asemenea, workshopurile au scos în evidență constant aceeași problemă: recrutorii nu își cunosc publicul țintă, anume candidații. Am povestit cu tânăra antreprenoare despre lipsurile și cerințele din HR, despre evoluția My HR Lab și despre provocările unui start-up într-un domeniu saturat de traininguri și workshopuri. Iată ce am aflat.
Beatrice Galațanu: La capitolul promovare, recunosc că m-au ajutat anii de consultanță în HR. Reușisem, până la momentul lansării My HR Lab, să am o bază solidă de oameni de resurse umane, care lucrau în companii locale și multinaționale și pe care mă gândeam să îi abordez să le povestesc de proiect. În plus, mai aveam peste 8.000 de contacte în social media. Așa că, am lansat o campanie de e-mail marketing și online, prin care am anunțat ca My HR Lab și-a deschis porțile.
Cred că un moment cheie a fost primul workshop livrat, când am realizat că am reușit să pun pe picioare un altfel de mod de a livra traininguri. La final de zi, lumea nu mai voia sa plece din sală. Le-a placut atât de mult că am creat o experiență 100% practică! Două alte momente importante au fost când au venit Alina, iar apoi Diana. Atunci am realizat că My HR Lab nu e doar un proiect lansat de mine, e un business în toată regula.
Beatrice Galațanu: Cu jumătate de an înainte de a lansa My HR Lab, eram HR Manager la un start-up de fremium games. Cei cu care lucram au dorit să extindem colaborarea noastră, însă eu am decis că vreau să merg pe cont propriu. Timp de 4 luni, am fost freelancer și am continuat să livrez proiecte de executive search și traininguri de HR în variantă „clasică”, cum le numesc eu. Aveam 30 de ani când mi-am dat demisia și acumulasem multă oboseală. Viața mea era destul de stresantă. (Se spune că jobul în consultanță de business, în cazul meu în consultanță HR, este printre cele mai stresante meserii.) Pentru că aveam multă experiență în recrutare de middle și top management și lucrasem cu cele mai mari companii multinaționale din Romania, am hotărât că e momentul să încerc ceva pe cont propriu. Mi-am zis că, dacă nu o să funcționeze, puteam oricând să mă reangajez.
Am ajuns să încep proiectul pentru ca am fost dezamăgită de experiențele anterioare de muncă.
Recrutorii ar trebui să înceapă să își cunoască mai bine publicul țintă. Cu cât îți cunoști mai bine publicul, cu atât poți să spui că faci strategii coerente de recrutare.
Sunt puțini angajatori care înțeleg că sunt zile în care ți-e greu să te urnești din casă, fie pentru că poate te simți rău sau ai o zi mai proastă, și că e mai bine să nu vii să lucrezi pentru că nu ai fi productiv.
Beatrice Galațanu: Am început să livrez traininguri în sfera HR pe vremea când lucram în consultanță. Eram în 2011 și managerul meu de atunci mi-a lăsat mână liberă să livrez un curs de Talent Search. Nu mă pregătise nimeni să livrez, în schimb stăpâneam foarte bine subiectul. Și m-am aruncat cu capul înainte. Îmi aduc aminte că unul dintre participanții de atunci mi-a zis că nu și-a dat seama că era primul meu training pe care îl livram și că părea că fac asta de o viață. Se pare că am darul acesta de a preda. Mi-a plăcut întotdeauna să vorbesc pe înțelesul oamenilor, să decodific un mesaj tehnic într-un limbaj uzual, comun.
Beatrice Galațanu: Știam destul de bine competiția pe zona de traininguri de HR. Livram de 5 ani de zile traininguri și eram de 7 ani în consultanță. Eu am renunțat la prezentări în PowerPoint și manuale printate pentru că, într-o eră în care tehnologia avansează atât de mult, mi s-a părut hilar să vorbesc despre recrutare în social media de pe un PowerPoint. Așadar, față de concurență, My HR Lab a adus conceptul de 100% practic și interactiv. Fiecare participant vine cu laptopul și cazul propriu și pleacă cu soluții aplicabile pentru el. Exercițiile sunt construite ad-hoc și se bazează fix pe situațiile cu care participanții se confruntă în companii. Le aratam platforme, instrumente, setări pentru profiluri personale din social media. Îi ajutăm să plece cu strategii concrete de recrutare, cu planuri de integrare a noilor angajați etc.
Am creat un univers foarte fain, căci învățarea este de 360°. Adică, înveți cum să găsești soluții pentru tine, dar afli și de la ceilalți participanți cazuri și strategii noi.
Ca urmare, My HR Lab a fost profitabil in fiecare an. Nu avem un plan financiar așa cum l-ar gândi un antreprenor ce dorește să facă bani. În primul rând, noi vedem banii ca mijloc să putem să facem ce ne place și nu căutam să găsim un investitor sau să creștem rapid. Totul a fost gândit foarte organic, pas cu pas. Ne interesează să avem lunar din ce să ne platim niște salarii decente (așa cum am fi putut sa le câștigăm și dacă am fi lucrat în corporații) și să avem bani să reinvestim în laborator – să dezvoltăm noi workshopuri, să avem bani de marketing și să avem bani să participăm și noi, la rândul nostru, la traininguri care ne pot crește skillsurile.
Beatrice Galațanu: Avem mai multe povești de succes, dar care sunt oarecum similare. De mai multe ori, în timpul workshopurilor, participanții au avut rezultate pe loc. I-am ajutat să rescrie un anunț de recrutare și, în urma postării lui, au primit aplicații relevante. Îmi aduc aminte că, într-o pauză, un participant mi-a zis că, imediat ce a postat un anunț pe o platformă din social media, a fost contactat prin mesaj privat de un candidat pe care îl urmărea de mult timp și că stabilise interviul. Sau i-am învățat cum să abordeze candiații pe Facebook și, la o săptămână de la workshop, am primit următorul mesaj:
Beatrice Galațanu: Să înceapă să își cunoască mai bine publicul țintă. Ca să poți să îți faci o strategie bună de recrutare, trebuie să înțelegi cât mai bine pe unde stau candidații pe care tu îi targetezi. Pe ce site-uri stau, ce informații consumă în online, pe unde ies la bere, cum își petrec timpul liber. Adică, să trecem un pic de zona tranzacțională de tip „eu am un job, îl vrei?” și să gândim pe termen mai lung. Cu cât îți cunoști mai bine publicul, cu atât poți să spui că faci strategii coerente de recrutare.
De exemplu, eu îmi iau energia de la oamenii cu care relaționez. Îmi place să mă întâlnesc cu oamenii din varii industrii și mă entuziasmez când aflu ceva nou. Pentru mine, schimbul de idei este factorul care îmi dă energie.
Beatrice Galațanu: Recunosc că au fost momente când am vrut să renunț. Unul a fost înaintă să vină Alina. Eram singura persoană care ținea pe piață My HR Lab – eu negociam contracte, făceam facturi, gândeam materialele de workshop, livram laboratoarele, etc. Am avut mare noroc că Alina a venit alături de mine.
Momentan, cele mai mari provocari le am în a identifica traineri care să poată livra workshopurile My HR Lab pe modelul creat de noi, adică 100% practice și interactive. Chiar dacă, în mare, tema e stabilită de noi, participanții vin cu propriile cazuri, iar trainerul trebuie să știe să trateze 10 cazuri diferite și să se adapteze fiecărui participant. La workshopurile open, de exemplu, avem participanți care vin din industrii cât mai variate, de la IT, la Producție Automotive, Inginerie, Logistică sau FMCG. Așadar, e important să înțelegi specificul fiecărei industrii și să te adaptezi pe loc.
Beatrice Galațanu: În perioada următoare o să ne axăm pe workshopurile Plan creativ de Onboarding și Recrutarea candidaților din IT și domenii non-IT. Tot în această perioadă, o să avem două noi workshopuri pe care le-am dezvoltat anul acesta, respectiv Anunțul creativ de recrutare și Employer Branding în social media. Ne dorim să ajungem cel mai fain laborator de HR din România. O să continuăm, ca în fiecare an, să dezvoltăm noi workshopuri pe teme cât mai actuale și să oferim consultanță pe zona de imagine de angajator și strategii de recrutare.
Beatrice Galațanu: Pai e simplu! Nu trebuie să îi lipsească oamenii care să creadă în el. Pentru mine, un business fericit e atunci când cei cu care lucrezi și colaborezi se bucură că pot să construiască ceva mișto și să schimbe ceva. Noi asta ne-am propus la My HR Lab: să schimbăm modul în care oamenii învață HR în România. Și e important să nu îți lipsească umorul în tot acest timp. Norocul meu este că am alături de mine persoane cu care împărtășesc același tip de umor.