Companiile active pe piața locală au devenit din ce în ce mai inventive când vine vorba de beneficiile acordate angajaților lor.
Pizza la serviciu și posibilitatea de a conduce o mașină de lux în week-end. Sunt doar câteva dintre beneficiile cu care companiile de pe piața locală își răsfață angajații, atât în timpul programului de lucru, cât și în timpul liber.
„Unii angajatori oferă și beneficii extrasalariale mai puțin obișnuite, cum ar fi un program de lucru flexibil, zile suplimentare de concediu, asigurare stomatologică, vouchere la restaurant, iar alții bonusuri <<out of the box>>, precum zile speciale, cu tematică. Spre exemplu, în zilele de 13 ale lunii, există companii care oferă pizza sau ieșiri la restaurant pentru personal. De asemenea, angajatorii mai oferă cursuri de gătit sau posibilitatea de a conduce o mașină de lux în weekend”, declară Raluca Peneș, HR coordinator la Smartree, companie de externalizare a serviciilor de salarizare şi administrare de personal.
Oferta angajatorilor a devenit, în ultimii ani, destul de cuprinzătoare la capitolul beneficii extrasalariale. Dacă la început bonusurile oferite de companii erau strict de ordin financiar, în prezent beneficiile pot fi, în multe cazuri, vacanțe pentru angajat și familia sa, cursuri de perfecționare, asigurări medicale, potrivit Smartree.
Principalele beneficii extrasalariale oferite de companiile din România sunt de două tipuri – lunare și ocazionale/punctuale. Beneficiile lunare includ tichete de masă, abonamente medicale la clinici private, oferirea de telefon mobil sau laptop, decontarea cheltuielilor de transport, abonamente la săli de sport, săli de relaxare sau săli de jocuri. Beneficiile ocazionale se acordă sub formă de tichete cadou (Crăciun, ziua de naștere), prime de sfârșit de an sau cu diverse ocazii (Paște, Crăciun, 8 Martie, vacanță), cadouri pentru copii în zile speciale (1 Iunie, Crăciun), programe de formare profesională, teambuilding, ajutoare pentru naștere/înmormântare/boli grave și incurabile, al 13-lea salariu.
„În general, beneficiile extrasalariale pot depinde de mărimea și profilul organizației. Spre exemplu, în companiile IT și agențiile de publicitate se regăsesc adesea săli de relaxare și dedicate jocurilor, pentru a se încuraja creativitatea”, explică Peneș.
Companiile din România s-au arătat, anul trecut, mai dispusă se le ofere angajaților beneficii extrasalariale, fie ele financiare sau non-financiare. Cele mai mari beneficii pe lângă câștigul salarial au fost acordate de companiile din IT&C și industria farmaceutică, în timp ce angajații din comerț și retail au primit cele mai puțin valoroase beneficii în afara salariului lunar.
În ceea ce privește strict Sărbătorile de iarnă, valoarea medie a bonusurilor oferite de angajatori în 2015 a fost de 785 lei brut, conform statisticilor Smartree.
Unele companii au început demersurile pentru un nou tip de facilitate – grădinița în apropiere de birou pentru copiii angajaților – un proiect special pe cale să se concretizeze, potrivit informațiilor Smartree.
„Un factor important pentru care companiile încep sa ofere din ce in ce mai multe beneficii extrasalariale este partea de fiscalitate. Cu cât fiscalitatea pentru companii este mai bună, cu atât companiile vor oferi mai multe beneficii extrasalariale”, subliniază Raluca Peneș.
Și de partea angajaților, așteptările și preferințele au devenit tot mai variate când vine vorba de beneficii extrasalariale, deşi fiscalitatea nu a încurajat aceste practici, cu excepţia tichetelor de masă, a pensiilor facultative, a cadourilor pentru copii până la 150 lei şi a ajutorului de deces.