• 24 Feb. 2016
  • 3 min

Legea Antifumat şi noul regulament intern la job

Noua lege antifumat, care intră în vigoare pe 17 martie, vine cu veşti pentru angajaţi. Iată cele mai importante prevederi ale actului normativ şi ce sancţiuni riscă salariaţii şi companiile.

Legea Antifumat interzice complet fumatul în spaţiile închise la locul de muncă şi devine parte din regulamentul intern al companiilor. Persoanele care încalcă această lege riscă să fie sancţionate, atât de angajator, cât şi de poliţişti. În spaţiile publice de la locul de muncă, vor apărea şi indicatoare pe care scrie „Fumatul interzis“.

Noua lege completează vechiul act normativ din 2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun: „Prezenta lege stabileşte unele măsuri privind prevenirea şi combaterea consumului produselor din tutun, prin interzicerea completă a fumatului în toate spaţiile publice închise, în spaţiile închise de la locul de muncă şi în locurile de joacă pentru copii […].“

Unde se va putea fuma în timpul pauzelor de lucru

 

Orice spaţiu care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este delimitat de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent este spaţiu închis la locul de muncă, se menţionează în Legea Antifumat.

Angajaţii vor putea fuma doar în locurile care nu se încadrează în categoria spaţiu închis în măsura care angajatorii o vor permite. De exemplu, pe un balcon neacoperit (sau acoperit, dar cu un singur perete), o terasă neacoperită (sau acoperită, dar cu un singur perete) sau în curte (un spaţiu neacoperit sau acoperit, dar care să aibă un singur perete), notează avocat.net 

Fumătorii agreează ideea de a fuma în spaţiile deschise.

 

Legea Antifumat nu va schimba foarte mult situaţia actuală. Persoanele care lucrează în spaţii deschise vor continua să fumeze afară, în timp ce persoanele care au birouri independente vor fi influențate de alți parametri. Dacă superiorul este fumător, cel mai probabil va trece cu vederea o ţigară fumată în birou. Altfel, managerul va atrage atenția asupra abaterilor.

 

Productivitatea companiilor ar putea fi afectată

 

Angajaţii care fumau în spaţii deschise sunt de părere că Legea Antifumat nu îi va afecta, în schimb atrag atenţia asupra dezavantajelor pe care angajatorii le pot avea odată cu punerea în aplicare a prevederilor „ca la carte“: „Sunt fumător şi am avut ocazia să lucrez în companii în care fumatul era permis la biroul de lucru, dar și în spații special amenajate, acoperite sau neacoperite. Am întâlnit companii care încurajau creativitatea sau încercau să mărească productivitatea prin permiterea fumatului în birou. Am încercat acest lucru, însă într-un timp foarte scurt, împreună cu ceilalalţi fumători din birou, am decis că este bine să fumăm în spaţii aerisite. Alte companii nu permit fumatul în incintă (de exemplu în curtea interioară sau pe balcon), ci doar lângă porţi. Astfel, o pauză de 5-10 minute se transformă într-o pauză de 20 de minute, iar performanța angajaților şi rezultatele companiilor sunt influenţate“, declară Mihai V.  El nu consideră că noua lege va aduce foarte multe schimbări.

„Legea Antifumat nu va schimba foarte mult situaţia actuală. Persoanele care lucrează în open space-uri vor continua să fumeze afară, în timp ce persoanele care au birouri independente vor fi influențate de alți parametri. Dacă superiorul este fumător, cel mai probabil va trece cu vederea o ţigară fumată în birou. Altfel, managerul va atrage atenția asupra abaterilor“, adaugă Mihai V.

 

Nu vor fi necesare măsuri sau sancţiuni suplimentare în spaţiul Stefanini întrucât prevederile promulgate de legea antifumat erau respectate şi înainte de aceasta.

 

Angajatorii sunt deja pregătiţi 

 

Companiile au urmat exemplul restaurantelor care au creat spaţii speciale pentru fumători şi nefumători. „În iulie 2015 am reamenajat spaţiul pentru fumat din curtea interioară dedicată angajaţilor Stefanini România. Terasa a fost rezervată în totalitate persoanelor fumătoare, fără a limita, însă, accesul colegilor nefumători. Nu vor fi necesare măsuri sau sancţiuni suplimentare în spaţiul Stefanini întrucât prevederile promulgate de legea antifumat erau respectate şi înainte de aceasta. Prin crearea spaţiului potrivit pentru fumat considerăm că avem şi un regulament de ordine interioară actualizat. Cum situaţia fumatului este clară în interiorul companiei, cele mai multe reacţii ale angajaţilor sunt legate de schimbările pe care le vom observa în exteriorul companiei. Cea mai vehiculată întrebare rămâne: <<Se va (mai) fuma din mers?>>, declară Oana Calcan, recruitment coordinator la Stefanini, unul dintre furnizori de servicii de externalizare IT.

Sancţiunile pentru angajaţi

 

Codului Muncii prevede următoarele sancţiuni disciplinare pentru angajaţii care se abat de la regulamentul intern de lucru:

– avertismentul scris;

– retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile;

– reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;

– reducerea salariului de bază si/sau, dupa caz, şi a indemnizaţiei de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;

– desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

Angajaţii care încalcă Legea Antifumat vor risca amenzi cuprinse între 100 şi 500 de lei dacă fumează în spaţiile publice închise, în spaţiile închise de la locul de muncă, în mijloacele de transport în comun sau în locurile de joacă pentru copii.

Sancţiunile pentru angajatori

 

În companii, administratorii vor avea misiunea de a se ocupa de aplicarea interdicţiei de a fuma şi de afişarea indicatoarelor cu textul „Fumatul interzis“. Specialiştii HR sunt responsabili şi de actualizarea regulamentului de ordine interioară care interzice fumatul. În cazul nerespectării acestor condiţii, inspectorii de muncă pot să aplice o amendă de 5.000 lei (pentru prima abatere), 10.000 lei şi suspendarea activităţii până la remedierea situaţiei (pentru a doua abatere), 15.000 lei şi închiderea unităţii (la a treia abatere), scrie avocat.net.

A fost util articolul? 0
angajatiangajatori

Leave a Reply