Cristina Săvuică, Chief Happiness Officer la Lugera & Makler, scrie despre situația în care un candidat primește mai multe oferte de muncă, într-un timp foarte scurt.
Oricărui candidat care nu a trecut niciodată prin experiența primirii mai multor oferte de job într-un timp foarte scurt, probabil că subiectul îi este indiferent. Sau poate e genul acela de topic care îl face pe candidat să spună: „Serios?! Cui nu i-ar plăcea să aibă mai mulți pretendenți dintre care să aleagă?”.
Însă când te afli în situația unui candidat cu mai multe joburi pe masă, lucrurile nu mai sunt la fel de plăcute, iar alegerea poate deveni chiar stresantă, pe măsură ce apar întrebările: „Care companie este mai bună?”, „Unde o să fiu mai fericit?”, „Cum să evaluez mai bine ofertele?”, „Să le spun despre cealalaltă ofertă?” „Când e mai bine să fac asta?”, „Care este cea mai bună abordare?”.
Nu e simplu, cu siguranță. Îți poti face însă misiunea mai ușoară dacă analizezi cu atenție fiecare dintre oferte și urmezi câțiva pași:
1. Ai încredere în înstinctul tău. Dacă ai dubii în privința vreunuia dintre joburi și simți că datele pe care le ai nu spun povestea coerent, cel mai bine este să clarifici toate nelămuririle;
2. Caută cât mai multe informații. Întreabă-ți prietenii, citește articole, opinii pe Internet (analizează-le însă critic și nu te lăsa influențat de opinii subiective), citește testimonialele angajaților, intră pe site-urile companiilor, verifică informațiile de pe Glassdoor;
3. Dacă simți că încă ai dubii, fă-ți pentru fiecare dintre oferte câte o listă de plusuri și minusuri. Poți evalua fiecare dintre aspectele importante pentru tine – beneficii, mediu de lucru, portofoliul de clienți, program flexibil, echipa, potențialul de creștere al companiei, inovație și proiecte atractive – prin intermediul unor scoruri de calitate. Calculează și fii cât se poate de obiectiv în alegerea pe care o faci;
4. Nu lua însă o decizie înainte de a primi oferta scrisă. Discută cu ofertele pe masă. E important ca înțelegerile verbale să fie parafate și în scris, așa că, dacă nu ai primit încă un document care să le confirme, cel mai bine este să îl ceri;
5. Înainte de a lua o decizie și de a îți anunța angajatorul curent că îți dorești să pleci, clarifică-ți toate dubiile pe care le ai în orice privință. Adresează potențialului angajator toate întrebările tale;
6. Să baletezi între oferte implică destul de mult efort. Nu toate procesele de recrutare se aliniază la finish și așteaptă cuminți ca tu să iei decizia. Este posibil ca pentru unul dintre proiecte să ai deja feedbackul pozitiv, pentru altul ai finalizat ultima etapă și doar simți că poți fi printre cei selectați. Alegerea nu e una simplă, în condițiile în care la orizont ar putea fi propuneri mai tentante. Fii însă cât se poate de onest în discuția cu potențialul angajator și cere mai mult timp de gândire pentru a fi sigur că iei cea mai bună decizie pentru tine;
7. Anunță potențialul angajator despre existența unei alte oferte pe care o analizezi. Pentru recruiter este o informație extrem de importantă și îl va ajuta nu doar să își calibreze eficient proiectul, dar și să accelereze puțin procesul în intern;
8. Iar, odată ce ai luat o decizie, asigură-te că îi anunți pe toți. Adaugă mulțumiri și aprecieri pentru a lăsa ușile deschise. Nu poți ști niciodată când vei avea ocazia să colaborezi cu cei cu care ai interacționat la un moment dat în procesul de recrutare.