In articolele precedente, ne-am concentrat asupra anumitor domenii si probleme cheie cu care se confrunta recruiterii din toate disciplinele. In acest articol vom ingusta obiectul de […]
In articolele precedente, ne-am concentrat asupra anumitor domenii si probleme cheie cu care se confrunta recruiterii din toate disciplinele. In acest articol vom ingusta obiectul de studiu si ne vom concentra asupra recruiterului specialist in IT. Aminteste-ti un lucru important pe masura ce citesti acest articol. Pe parcursul activitatii noastre de recruiteri in IT, nu am fost niciodata adevarati “tehnicieni” si nu exista nici o intentie aici de a sugera ca recruiterii in IT ar trebui sa devina “tehnicieni” pe viitor.
Ca recruiteri cu experienta, in special in domeniul IT, am auzit de multe ori persoanele cu abilitati tehnice plangandu-se ca le este foarte greu sa comunice cu recruiterii in IT. Consultantii in IT simt de multe ori ca recruiterii habar nu au cu ce se ocupa ei de fapt. In multe cazuri acest lucru este adevarat, datorita faptului ca recruiterul nu intelege notiunile de baza ale Ciclului de viata al produsului.
O intelegere a acestui concept il poate ajuta pe recruiterul in IT sa comunice intr-un mod mai inteligent cu un potential candidat si la fel si pe managerul responsabil pentru angajari. De multe ori posturile vacante vin sub forma de “Programator/ Analist nivel III” sau ceva similar. Fara intelegerea sarcinilor inerente postului vacant, prezentarea candidatului potrivit este lasata in voia sortii.
Exista cateva modele pentru Ciclul de viata al produsului. Cel adoptat de noi se bazeaza pe Dezvoltarea cicluluide viata a software-ului, realizata de James Martin. Metodologia lui Martin si instrumentele sale sunt folosite in mod extensiv in domeniul dezvoltarii IT. Conceptul de Ciclu de viata al produsului urmareste sa stabileasca definitii comune pentru etapele unui proiect de dezvoltare a unui software. Transformarea Modelului de dezvoltare a software-ului intr-un Ciclul de viata al produsului necesita o etapa suplimentara – Intretinerea. Dupa cativa ani de proiecte Y2K, majoritatea recruiterilor stiu ca o data ce software-ul este dezvoltat ramane pe piata ani de-a randul.
CICLUL DE VIATA AL DEZVOLTARII PRODUSULUI
In continuare sunt descrise etapele, definitiile si livrabilele:
• Etapa de Planificare este o operatie la nivel inalt. Ea implica identificarea nevoilor cheie pentru afacere si planificarea strategica necesara pentru sprijinirea acestor nevoi. De obicei CIO, CFO si poate COO lucreaza cu un analist in afaceri pentru a stabili necesitatile firmei. Livrabilele din aceasta etapa includ Analiza Firmei, Factori Cheie de Succes, Analiza Impactului Tehnologic, Planuri Strategice si Studii de Fezabilitate. De obicei, se aduna de asemenea informatii pentru a vedea daca sofware-ul poate fi cumparat de toata lumea sau se adreseaza doar unui public restrans.
• In etapa Analitica, un analist al sistemului lucreaza de obicei cu un analist in afaceri pentru a crea modelele pentru Firma, Relatie -Entitate, Date si Procesare. In aceasta etapa adevaratul analist trebuie sa fie specialist in utilizarea instrumentelor de modelare CASE si realizare a diagramelor.
• In etapa de Design, analistul in sisteme continua sa lucreze la proiect, dar in colaborare cu un programator/ analist cu foarte multa experienta. Aceasta echipa va crea specificarile programului, diagramele de circulatie a datelor si va lucra cu DBA pentru a realiza designul bazei de date si dictionarul de date. Din nou, aceasta echipa trebuie sa fie specialista in lucrul cu instrumentele CASE de realizare a diagramelor.
• In etapa de Constructie, au loc codarile. Programele sunt generate si testate. Aceasta etapa include si un segment QA. Regula este ca programatorii si cei care fac testele QA sa lucreze cu programatorul/ analistul mai experimentat, acesta fiind sef de proiect. Cele mai importante livrabile in aceasta perioada sunt codul programului si documentatia finala.
• In aceasta etapa software-ul este complet si intra in productie; totusi, dupa cum stim cu totii, nu exista nimic constant in domeniul tehnologiei avansate in afara de schimbare. In continuare, ultima etapa, cea de Intretinere, se prelungeste in viitor, pana ce software-ul este inlocuit. Pe parcursul acestei perioade, programele trebuie sa fie modificate pentru a raspunde noilor cerinte sau refacute pentru a fi compatibile cu noile tehnologii, cum ar fi livrarea pe internet. Livrabilele vor fi in acest caz formularele de Schimbare a Sistemului sau de Cerere de Modificare (SCR) si/ sau rapoartele asupra Problemelor Sistemului (SPR).
Metodologia de dezvoltare a lui James Martin este un model de “sus in jos”. Toate proiectele incep la varf cu planificarea initiala si continua pana la implementare si
intretinere. Exista si alte metodologii de dezvoltare care permit anumitor etape sa se suprapuna. Totusi, ceea ce conteaza aici nu este metodologia in sine, ci faptul ca fiecare metodologie defineste etape care au livrabile specifice. Atentia recruiterului trebuie sa se concentreze asupra livrabilelor si nu asupra titlurilor posturilor cum ar fi analist sau developer.
Ceea ce a devenit foarte clar este ca o simpla cerere din partea managerului responsabil pentru angajari care solicita un programator, programator/ analist, analist in sisteme, sau lider de proiect, este mult prea vaga. De fapt vedem si prea multe CV-uri care contin aceste titluri. Definind cerintele postului prin Ciclul de Viata al Produsului putem capata o baza comuna pentru comunicarea interna. Pentru a avea succes in recrutarea candidatului potrivit, trebuie sa intelegem livrabilele care i se vor solicita acestuia ca responsabilitati de lucru. Intreband despre si intelegand sarcinile si responsabilitatile unui anumit post, putem clasifica candidatul nu atat in functie de titlul postului cat dupa cunostintele sale. Ca un exemplu final, un programator de intretinere poate sa nu posede cunostintele necesare in lucrul cu instrumentele CASE, in vreme ce analistul de sistem de nivel mai ridicat, probabil ca nu va dori sa practice programare de intretinere. Intelegerea si invatarea conceptelor de Ciclu de viata al produsului va determina o rata mai ridicata de recrutari de succes in IT.