ALDO România, Eurolines şi Studio Moderna sunt angajatorii care s-au gândit bine ce i-ar motiva pe angajaţi să fie mai productivi. Îi recompensează cu vacanţe.
La munte sau la mare, în România sau în străinătate, o minivacanţă într-un oraş european, o săptămână în Jamaica sau un an în jurul lumii… Aşa îşi motivează companiile din România cei mai buni angajaţi. În unele locuri, totul începe cu o competiţie internă pentru obţinerea celor mai bune rezultate în vânzări sau cu o campanie de recrutare menită să atragă candidaţii. Cum în România există cereri şi pentru cele mai îndepărtate destinaţii, dar şi pentru acele locuri unde s-au filmat producţii de cinema celebre, e nevoie de oameni care să le testeze. Astfel, biroul unora dintre noi se poate muta pe o plajă din Thailanda sau într-un bungalou din Jamaica de unde sunt transmise, în timp real, cele mai frumoase impresii şi poze din vacanţă. Rezervă câteva minute pentru a porni, mai întâi, virtual în vacanţele propuse de companii şi află cum poţi face parte din echipele cu angajaţi fericiţi.
Compania ALDO România, parte a grupului Otter Distribution, a lansat anul acesta o competiţie internă unică în fashion retail. CLUB ELITE România premiază cei mai buni angajaţi. Le permite să acumuleze puncte săptămânal, în funcţie de criteriile de productivitate, iar cei mai buni 4 angajaţi, la sfârşit de sezon, beneficiază de o vacanţă de 5 zile la mare sau munte, plătită în totalitate de companie.
Angajaţii ALDO se disting prin câteva trăsături care reprezintă şi valorile brandului: „Îmi place să-i numesc Aldonieni. Au tot ceea ce le trebuie pentru a asigura un nivel ridicat de customer service (trad. servicii pentru clienți) în magazine: zâmbet până la urechi (pentru că ne place ceea ce facem, nu?), atitudine competitivă, un stil personal-original, killer shoes (pantofi ALDO în picioare), pasiune, spirit de echipă și focus pe recomandarea produselor noastre de întreținere”, declară Horia Vâju, Sales and Operations Manager la ALDO România.
La angajaţi cu asemenea atitudine, se impune şi o campanie pe măsură pe care ALDO a gândit-o pentru vara aceasta: „Competiţia este o modalitate de recunoaștere a rezultatelor deosebite ale colegilor noștri și, totodată de motivare a lor. Tind să cred că este unică, cel puțin în branșa retailului fashion sau de încălțăminte, atât din punctul de vedere al premilor, cât și a modului de prezentare a viitorilor câștigători. Vor fi întâmpinați la sediu de către toţi colegii, cu flori, premii speciale, vom avea un Hall of Fame (trad. perete al faimei) în sala de ședințe, un banner cu ALDO și CLUB ELITE România care va fi un background pentru pozele oficiale (exact ca la evenimentele fashion), vom prezenta câştigătorii pe Facebook etc”, adaugă directorul operaţional ALDO.
Regulile competiţiei ALDO pentru o vacanţă la munte sau la mare
Pentru a se califica, angajaţii ALDO au de trecut câteva probe care, practic, ţin în a-şi face jobul cât mai bine: „Avem targete de productivitate săptămânale, care odată atinse, îți aduc un anumit punctaj. La acest punctaj, se pot adăuga puncte extra în funcție de alte criterii pe care le urmărim în activitatea lor: vizitele clientului test (mistery shopping), auditul intern, diferite campanii de promovare a anumitor produse din magazin. De la o săptămână la alta, punctajul se adună, este contorizat și, la sfârșit de sezon, cei mai buni 4 aldonieni, pleacă într-o vacanță de 4 nopți şi 5 zile. Am hotărât ca această vacanță, nu o aleg eu, ci chiar ei. Ei aleg unde merg, dacă e mare, dacă e munte, dacă este un SPA. Și nu este neapărat nevoie ca această vacanță să fie în România, însă e bine să fie în limita unui buget, care este unul generos și care include toate cheltuielile, de la transport până la banii de cheltuială. Chiar și odată ajunși acolo, vor avea parte de surprize. Tot la alegerea lor am lăsat și dacă vor să fiu acolo cu ei”, spune Horia Vâju, Sales and Operations Manager la ALDO România.
Campania estivală atrage şi noii angajaţi
În timpul recrutării, managerii ALDO au avut surpriza ca unii candidați să fie interesați de această metodă de recunoștință a rezultatelor excepționale și au vrut să afle toate detaliile competiției chiar de la primul interviu. „Cel mai important aspect pentru ei este că, odată angajați, sunt eligibili pentru a câștiga concursul, singurul aspect de care e nevoie să țină cont este că trebuie să îi depășească pe cei care, până la momentul angajării lor, au adunat puncte. Chiar avem un exemplu că se poate și acest lucru. Punctele extra, acordate pe alte criterii decât targetele fixe de productivitate, i-a propulsat pe unii angajați noi, peste alții cu vechime care aveau deja întocmit un punctaj destul de mare”, spune directorul de operaţiuni Horia Vâju care a şi iniţiat această competiţie pentru a motiva angajaţii.
Competiţie cu premii exotice şi pentru manageri
Şi managerii de magazin ALDO sunt motivaţi vara aceasta pentru a fi mai buni. Sunt eligibili, în funcție de performanţa vânzărilor și a productivității magazinului, pentru competiția internațională a celor de la ALDO Group International. Cei mai buni manageri merg la petrecerea de două zile, la sediul firmei în Montreal, după care se bucură de o săptămână într-o destinație exotică. Anul trecut a fost Punta Cana, anul acesta e Jamaica. Totul este asigurat de firmă.
Grupul Eurolines România, una dintre cele mai mari reţele de distribuţie a produselor turistice din ţară, a conştientizat importanţa pe care o poate avea un angajat care să meargă prin cele mai îndepărtate destinaţii turistice şi hoteluri. Totul pentru a testa şi a veni cu insight-uri (abordări profunde) bune la birou pe care să le transmită clienţilor prin articole, poze şi videouri frumos gândite.
Bloggerita Anca Duse este unul dintre acei angajaţi, pasionaţi de turism, mai mai nou, plătită să facă ceea ce îi place mai mult: să călătorească. Se plimbă prin toată lumea şi are biroul pe plajă de unde transmite impresii şi poze din locurile testate.
În perioada martie 2014- martie 2015 a făcut o călătorie de peste 100.000 de kilometri în jurul lumii, totul pentru a testa destinaţii turistice pentru colegii ei de la TUI Travel Center, care vând vacanţe.
„Proiectul Un AnHaiHui a fost gândit și propus de mine. Am norocul să lucrez într-o companie în care sunt încurajate inițiativele, care investește în oameni și în proiecte speciale”, spune Anca Duse.
Povesteşte de cel mai lung itinerariu făcut în interes de serviciu: „Timp de un an de zile am călătorit tot înainte. Am plecat din România în martie 2014 și m-am întors în martie 2015. Am parcurs peste 100.000 de kilometri, ajungând în 25 de țări. Am marcat fiecare loc în care am ajuns pe o hartă interactivă care se poate vedea aici: www.unanhaihui.ro/despre. De asemenea, am documentat cu multă pasiune și simț de răspundere fiecare destinație și fiecare experiență de pe drum.
Cum sunt experienţele în interes de job
Cum arată jobul într-o destinaţie de vacanţă? Ne povesteşte chiar Anca Duse: „Nu a <<trebuit>> nimic. Corporatist vorbind, am avut o listă clară de task-uri (trad. sarcini de lucru) măsurabile, da. Însă ele au fost o plăcere, nicidecum nu le-am simțit că pe o datorie, ca pe ceva ce „trebuia” să fac. Am testat și documentat locuri și trasee de interes turistic, adică produse pe care noi le vindem către clienții noștri și am avut, în aceeași măsură, libertatea de a merge pe cărări mai puțin bătute. De exemplu, am fost în Maldive fără all inclusive, ceea ce este o contradicție în termeni în turism. Sau am făcut parte din galeria de susținători a unei echipe de baseball cubaneze, în finala națională şi am cântat din toți plămânii alături de suporteri. Astfel de experiențe nu se pot măsură cu obiective definite SMART”, adaugă Anca Duse.
Fiecare vacanţă a fost şi o nouă provocare pentru Anca: „Am plecat din America de Sud capabilă fiind să iau interviuri reprezentanților hotelurilor sau ai agențiilor de turism locale în spaniolă, am învățat că în Asia un „maybe later” spus comercianților stradali te scapă de multe probleme, eu fiind obișnuită de acasă să zic un „da” și un „nu” răspicat, după caz. Am învățat să stau, să aștept și să accept senin inexistenţa unui program și întârzierile care sunt comune în multe țări.
Cum arată o zi la „la birou” în vacanţă
Nicio zi nu seamănă cu alta. Singura certitudine este că trăiesc viaţa cu adevărat și că îmi place maxim ceea fac. Cred că am schimbat locul în medie la 2-3 nopți, fapt pentru care „biroul” a variat de la o plajă idilică cu umbră oferită de palmieri sau o grădină luxuriantă a majorității resorturilor de 5 stele, până la cameră rece, în care am lucrat cu o aerotermă la picioare, în Buenos Aires. Îmi amintesc şi de bungaloul cu gecko din Cambodgia unde se stingea lumina în fiecare seară la 23:00.
Cât costă o vacanţă în jurul lumii
Cea mai mare parte a bugetului de vacanţă a venit de la Eurolines care deţine agenţia TUI Travel Center. „Le sunt recunoscătoare pentru faptul că, timp de un an, am avut cel mai frumos job din lume, zic eu”, povesteşte Anca Duse. Pe lângă acesta, a avut susținerea mai multor companii locale, și ele parte din World of TUI, care și-au oferit cu generozitate serviciile. Apoi, au mai fost câțiva sponsori și resursele personale pe care Anca le-a pus la bătaie.
„Îmi este greu să apreciez o sumă totală reală pentru Un An Haihui, dar pot să spun că un tur al lumii de un an este mai accesibil decât pare și, dacă nu ești pretențios și eviți să petreci mult timp în așa numitele țări „dezvoltate”, se poate face confortabil cu o sumă între 35.000 – 50.000 Euro”, spune bloggerul Anca Duse.
Studio Moderna România, compania de marketing direct şi e-commerce, prezentă în peste 21 de ţări central şi est-europene a gândit o campanie pentru a atrage noi angajaţi. Cei care aplică la jobul de Agent Call-Center pentru Bucureşti sau Târgu Mureş au şansa de a câştiga o vacanţă de 500 de euro. Sunt disponibile 8 posturi. Concursul pentru cei mai noi angajaţi se desfăşoară până pe 31 August 2016, iar norocosul îşi poate alege destinaţia de vacanţă şi, pentru câteva zile, va schimba biroul cu o plajă însorită sau cu un oraș european. În plus, pachetul de beneficii include: salariu atractiv (salariu fix şi bonuri de masă), program de lucru flexibil: part-time sau full-time, pachete de bonusuri salariale în funcţie de performanţă, servicii medicale asigurate, cursuri şi traininguri de dezvoltare personală şi profesională. Până acum au aplicat 138 de candidaţi şi procesul rămâne deschis până la 1 august, după care va avea loc etapa de selecţie a noilor angajaţi.