• 27 May. 2005
  • 2 min

Cum sa delegi?

Autor
eJobs
eJobs eJobs este platforma de locuri de munca din Romania care ver... Arată mai mult

De ce sa delegi? o Timpul este o resursa rara, prin urmare limitata. Nu poti cumpara timp, economisi sau stoca, sau chiar adauga timpul. Prin urmare […]

De ce sa delegi?

o Timpul este o resursa rara, prin urmare limitata. Nu poti cumpara timp, economisi sau stoca, sau chiar adauga timpul. Prin urmare trebuie sa stabilesti prioritatile. Un instrument simplu care te poate ajuta in acest sens este Matricea Eisenhower.

Desi delegarea iti ocupa mai mult timp la inceput, iti poate oferi timp liber in etapele ulterioare.

o Sporesti abilitatile membrilor echipei tale. Delegand, investesti in viitorii lideri.

o Tu si echipa ta puteti invata noi deprinderi de lucru si puteti aplica idei noi.

o Mai multe persoane se implica in proiectul tau si ai de castigat de pe urma creativitatii lor. In plus multe persoane se identifica cu proiectul si cu deciziile tale.

o Toata lumea se straduieste sa obtina responsabilitate si stima prin intermediul realizarilor. Delegand, sporesti satisfactia membrilor tai LC.

Ce reprezinta delegarea?

Delegare inseamna
o Sa faci pe cineva responsabil de o sarcina
o Sa autorizezi pe cineva sa execute o sarcina

Delegarea sporeste responsabilitatea. Esti responsabil de obtinerea rezultatelor finale de catre membrii echipei tale. Munca ta nu va scadea in importanta, ci se va orienta spre coordonarea, motivarea, controlarea si managementul echipei tale.

Cum sa delegi?

– Defineste sarcinile impartindu-ti munca in sectiuni mai mici. Acestea sunt mai usor de delegat. Defineste obiectivele pentru fiecare sarcina.
– Alege persoana cea mai potrivita pentru fiecare sarcina. “Cea mai potrivita” nu inseamna ca persoana respectiva trebuie sa posede toate abilitatile necesare, ci sa posede abilitatea de a le invata usor pe parcurs.
– Planifica sarcinile impreuna cu persoana aleasa, ai grija ca ea/ el sa inteleaga si sa accepte sarcinile in intregime; ofera toate informatiile necesare in legatura cu necesitatea si scopul sarcinilor si modul in care acestea se leaga de proiect per ansamblu.
– Ai grija sa nu delegi numai responsabilitatile ci si autoritatea.
– Defineste obiectivele operationale impreuna cu membrii echipei tale.
– Stabiliti un acord cu privire la contactare si raportare.
– Ofera un feedback constructiv (in ambele directii), rasplateste si apreciaza rezultatele obtinute.
– Ai grija ca intreaga LC sa fie informata cu privire la schimbarea posturilor si a persoanelor responsabile.

Factori care ingreuneaza delegarea

– Daca nu avem incredere unii in ceilalti sau daca credem numai in noi insine.
– Atitudini gresite fata de delegare. Impotmolirea in obiceiuri vechi.
– Teama de responsabilitati sporite.
– Teama de a pierde putere sau un titlu.
– Teama de competitie.
– Scepticism fata de ideile altor persoane.
– Teama de succesele altor persoane.
– Daca intervi mereu in munca pe care o delegi.
– Persoane care nu doresc sau nu pot sa lucreze autonom.
– Lipsa increderii in sine. Teama de esec.
– Lipsa prioritizarii sarcinilor de lucru.
– Lipsa verificarilor.
– Ascunderea informatiilor.
– Daca delegi doar aspectele neplacute ale muncii.

Factori care fac delegarea mai usoara

– Increderea reciproca.
– Recunoasterea succesului, recompensarea, lauda.
– Abilitatea de a le lasa membrilor echipei libertatea de a realiza munca in propriul lor stil, avand in acelasi timp un bun sistem de verificare.
– Delegarea intregii responsabilitati.
– Cunoasterea potentialului membrilor echipei (abilitati, experienta, educatie, cunostinte, atitudine, nivel, creativitate).
– Sa-ti cunosti propriul stil de conducere, abilitatea de comunicare, experienta in delegare.
– Sa intelegi diferite stiluri de lucru si preferinte pentru anumite roluri in echipa.
– Sinceritatea. Feedback-ul constructiv (feedback referitor la performantele legate de obiective).
– Oferirea sprijinului si ajutorului fara a prelua controlul.
– Intretinerea respectului de sine din partea celorlalti. Pretuirea, respectarea si ascultarea fiecarei persoane.
– Permiterea greselilor si incurajarea invatarii din greseli.

Balanta Investitii/ Recompensa:

INVESTITIE
Nevoi organizationale:
• Timp si efort
• Abilitati si expertiza
• Creativitate
• Asumarea riscului

RECOMPENSA
Nevoi personale:
• Recunoastere si apreciere
• Dezvoltare
• Simt al semnificatiei
• Simt al comunitatii
• Compensatie financiara

Oamenii reactioneaza de obicei in mai mare masura atunci cand recompensa generala egaleaza sau depaseste investitia pe care o fac pe termen lung si pe termen scurt.
Balanta investitie/ recompensa difera de la un individ la altul.

Sarcini pe care nu ar trebui sa le delegi

• Decizii pe termen lung (strategii)
• Aspecte confidentiale

A fost util articolul? 1

Leave a Reply