1. Fii constient de valorile tale personale. Care sunt lucrurile pe care personal le apreciezi cel mai mult? Atunci cand esti constient de valorile tale interpretezi […]
1. Fii constient de valorile tale personale.
Care sunt lucrurile pe care personal le apreciezi cel mai mult? Atunci cand esti constient de valorile tale interpretezi mai bine informatiile noi si ocaziile si te poti baza mai mult pe intuitie pentru ca poti distinge in ce masura ceea ce auzi se potriveste cu convingerile tale.
2. Cere parerea cel putin unui numar de 5 persoane care te cunosc bine.
Desi este util sa obtii sfaturile unor experti, este cel putin la fel de valoros sa stii parerile colegilor, membrilor familiei, sau unor angajati cheie pe care ii cunosti – ei iti cunosc tendintele, toanele, modul in care gandesti, punctele slabe, pasiunile. Ghideaza-te dupa sfaturile lor.
3. Priveste cat mai in ansamblu.
Atunci cand iti cunosti obiectivele pe termen lung, incearca sa vezi in ansamblu, ca si cand ai privi din elicopter, situatia sau ocazia, vei “vedea mai mult” si astfel vei avea mai multe informatii pentru a lua o decizie.
4. Pregateste-ti un plan B, C, si D pentru situatii de urgenta.
Iti poti imbunatati capacitatea de a lua deciziile cele mai potrivite pregatindu-ti planuri de rezerva, fie ca ai sau nu nevoie de ele.
5. Nu intra in situatii care te obliga sa te bazezi prea mult
pe capacitatea ta de a lua “decizia potrivita”. Acesta este un aspect important. Totusi, daca ai fost destul de prevazator pana acum pentru a lua deciziile potrivite de ce este capacitatea de decizie criticata ? Nu confunda luarea unei decizii bune cu management-ul crizei.
6. Separa faptele de interpretarea lor.
Exista putine fapte lipsite de interpretari (chiar si a ta). Vanzarile scad cu 20% sau nu scad. O explicatie poate cuprinde doar aceasta constatare. Pot exista multe explicatii minunate, dintre care foarte putine sunt de incredere. Daca vanzarile au scazut gandeste-te ca vor ramane astfel pana cand vei face ceva pentru a schimba situatia.
7. Ia mereu in considerare situatia cea mai rea – si ai grija sa te gandesti la cea mi rea.
Pentru o decada sau doua, Detroit a continuat sa fabrice, fiind constienti de situatiile cele mai rele, si totusi au iesit in pierdere deorece au luat masuri de extindere pe baza a ceea ce doreau sa se-ntample, neluand in considerare tendinta clara pe termen lung, a patrunderii pe piata a masinilor fabricate in strainatate care le scadeau din cota de piata. Negarea faptelor costa intotdeauna – totusi ni se intampla tuturor. O modalitate buna de a evita aceasta tendinta este de a presupune ca vanzarile vor scadea cu 50% anul viitor (ganditi ca Volkswagen) si “fii pregatit” pentru acea posibilitate. Doar luand in considerare astfel de variante si variante inrudite la acel nivel, poti lua o decizie mai buna cu privire la ceea ce se poate intampla.
8. Gandeste-te si la latura negativa a fiecarei decizii pe care o iei
Daca introduci un produs nou, cresti bugetul pentru serviciile oferite clientului, reduci cheltuielile suplimentare, permiti utilizarea numelui/ marcii tale, intrii intr-un parteneriat, compune o lista cu 10 efecte potentiale negative sau chiar deosebit de distructive ale unei astfel de schimbari chiar daca este una excelenta sau mai putin inteligenta.Totul afecteaza totul in ziua de azi si in mod neasteptat. Daca vei respecta acest adevar ecologic iti vei da seama ca fiecare decizie te afecteaza intr-o anumita masura pe tine, pe angajati, pe actionari si in acelasi timp iti afecteaza profitabilitatea si viabilitatea.
9. Cauta sa-ti sporesti reputatia in primul rand; profitul este pe locul doi.
Obinuiam sa iau toate deciziile in functie de posibilitatea de a obtine un castig pentru companie. Dar in 1994, mi-am dat seama ca viitorul afacerii mele depindea de clientii mei actuali, de zvonurile propagate de acestia si de atentia presei pe care incepeam sa o captam la nivel national. In acel moment m-am gandit ca daca as investi mai multi bani pentru a-mi creste mai degraba reputatia decat profitabilitatea, as avea mai mult succes in plan financiar – si as fi si mai mandru de compania mea.
10. Cauta compania celor care iau decizii excelente
Exista multe subtilitati in ceea ce priveste dobandirea si dezvoltarea unei capacitati bune de luare a deciziilor, dar un rol important in acest proces il au prietenii, colegii, competitorii si angajatii care poseda la randul lor o capacitate de decizie buna. Invata de la ei, prin fiecare conversatie.