Asigura-te ca citesti publicatia sau urmaresti/asculti programul. La prima convorbire telefonica, prezinta-te si intreaba daca acela este momentul potrivit, sau ar fi mai bine sa mai […]
Asigura-te ca citesti publicatia sau urmaresti/asculti programul. La prima convorbire telefonica, prezinta-te si intreaba daca acela este momentul potrivit, sau ar fi mai bine sa mai suni o data. Daca te asculta, intreaba despre termenele lor limita – cand trimit articolele pentru publicare, cand doresc sa fie contactati. Intreaba cum doresc sa primeasca informatia – fax, e-mail, telefon. Intereseaza-te despre subiectul povestilor pe care le accepta si asculta. Cere numarul de telefon al liniei directe, daca au asa ceva, numarul de fax, adresa de e-mail si alte detalii relevante. Noteaza-ti si pastreaza raspunsul jurnalistului-creeaza chiar o fisa a acestuia. Apoi, de fiecare data cand suni, nu uita sa scrii pe o hartie data convorbirii si orice alte informatii discutate. Cand il reapelezi, reaminteste-i ca ati mai comunicat.
De exemplu: “Va puteti aminti de mine vorbind despre deschiderea noului nostru cartier general cu doua luni in urma.” Vei reusi sa intaresti relatia. Invita-l la orice eveniment organizat de intreprinderea ta-o data ce va intalniti fata in fata, este mai probabil sa isi reaminteasca de tine. Nu diminua eforturile ! Si nu uita: nu iti va fi publicata fiecare stire pe care o trimiti. Nu o privi ca pe o ofensa personala.
Aminteste-ti factorii in competitie pentru atentia lor:
– Corespondenta
Jurnalistilor le sunt trimise sute de tiparituri, cele mai multe irelevante si cu directia in sacul de gunoi.
– Timp
Jurnalistii se vor ingrijora datorita termenului limita, editorilor sau colegilor lor-cateodata se pate intampla ca acestia sa concureze pentru spatiu.
– Dezordine
Camera de stiri este rareori un loc ordonat. Este foarte usor pentru diverse publicatii sau imagini sa se piarda sau sa fie plasate in alte locuri decat cele obisnuite.
– Noroc
Jurnalistul se poate afla intr-o dispozitie buna, poate fi interesat de tipul tau de organizatie, sau este mai putin ocupat decat de obicei.
Relatiile cu jurnalistii fac diferenta.
Agentii de vanzari renumiti iti vor spune ca modul de construire a unei relatii cu un client potential face diferenta dintre a incheia sau a anula un contract. Afirmatia este valabila si pentru relatiile publice. Un articol recent din ExpertPRsustinea ca:” ….a construi o relatie cu un reprezentant media consta mai putin in lingusire, si mult mai mult in calitatea de a fi o sursa de incredere, eficienta si cunoscatoare”. Da, intr-adevar acestea sunt elementele cheie ale relatiilor publice eficiente, dar sa sustii ca relatiile personale nu sunt importante este absolut ridicol. De exemplu, sa presupunem ca un editor are de conceput o poveste despre categoria de produse careia ii apartine produsul clientului. Pe cine suna ? Persoana pe care o cunoaste de 10 ani, cu care a participat la numeroase petreceri si cu care a iesit deseori la masa ? Sau persoana cu care a conversat foarte putin la telefon sau prin e-mail, si pe care nu o cunoaste personal ? Raspunsul este evident. Adauga la acestea faptul ca editorul se afla in criza de timp si doreste sa tremine povestea in cateva ore. Va apela persoana pe care o cunoaste si in care are incredere, mai degraba decat sa incerce sa te gaseasca dupa o anumita ora la numarul privat sau de mobil.
Iata o alta problema: produsului clientului tau este revazut de un scriitor care intampina probleme in prezentarea produsului, sau caruia ii displace un aspect al acestuia. Daca scriitorul nu te cunoaste, el sau ea ar putea sa contacteze numarul general al achipei tehnice companiei, sau mai rau, sa scrie pur si simplu despre experienta neplacuta. Echipa tehnica a companiei poate sa nu raspunda imediat, sa nu raspunda deloc, sa ofere un raspuns nepoliticos sau in necunostinta de cauza. Daca editorul te cunoaste personal, vei primi raspunsuri cu rapiditate si respect.
Deci, de ce sa nu te lingusesti ?
Iata cateva motive: unor persoane insarcinate cu relatiile publice se tem de o confruntare pe cont propriu cu editorii; altii nu doresc sa isi petreaca timpul liber cu editorii. Dar, crede-ma, merita efortul. Aceste relatii te vor ajuta in timp sa demonstezi ca esti o sursa de incredere, eficienta si cunoscatoare pentru ei. Si unii jurnalisti au retineri de la a-si ocupa timpul cu persoanele de relatii publice, din teama ca acestia se vor folosi de relatie pentru a obtine acoperire pentru clientul sau compania lor. Fii disponibil, de incredere, si spune clientului sau sefului tau ca articolul pe care incearca sa ti-l vanda nu este bun (si ca poti sa apreciezi aceasta decizie in urma experientei tale jurnalistice). Elibereaza-te de orice conotatie negativa a legaturilor apropiate si petrece mai mult timp cu reporterii. In ultima instanta, daca nu iti place sa iti petreci timpul cu oamenii, nu ar trebui sa lucrezi in domeniul relatiilor publice.