
Se ia o idee, se adaugă nişte fructe şi legume, se bagă totul în sticle şi rezultă o afacere „smuticioasă”. Într-un singur cuvânt, „Sloop”.
Sloop a apărut acum trei ani, ca un proiect de consultanţă. Doi investitori străini, care doreau să facă o fabrică de fresh de portocale în România, au contactat-o în vara lui 2012 pe Melania Damian, consultant în inovare, şi i-au cerut să îi ajute să-şi lanseze proiectul. S-a apucat de treabă şi a început să dezvolte conceptual afacerea. În paralel, a pornit o cercetare de piaţă ca să înţeleagă preferinţele de consum ale românilor şi să decidă cum ar fi mai bine să se poziţioneze cu portofoliul de produse – doar smutiuri, doar sucuri fresh sau un mix de smutiuri şi fresh-uri. „Am identificat publicul nostru ţintă – corporatiştii frumoşi. Adică oamenii între 25 şi 39 de ani, preponderent familişti şi cu copii, cu venituri în cuplu de peste 1.000 de euro lunar Când ai un copil eşti mai matur şi tinzi să te pregăteşti pentru o viaţă lungă, frumoasă, iar pe copilul tău doreşti să-l alimentezi cu mâncare sănătoasă. Automat preiei şi tu din principiile pe baza cărora vrei să-ţi creşti copilul sau copiii. Aşadar, publicul nostru are un stil de viaţă sănătos sau aspiră către un astfel de stil”, afirmă Damian, business leader Sloop.
Analizele i-au arătat consultantului în inovare că smutiurile reprezintă cea mai bună categorie de produse pentru publicul ţintă potenţial. Aşa au apărut primele trei sortimente: mere-pere, vişine-banane şi piersică-mango.
Până în decembrie 2013 am produs în Austria, dar pentru că ne-am impus nişte standarde foarte ridicate, am hotărât să mutăm producţia în Olanda, deoarece acolo am găsit un partener pe măsura aşteptărilor noastre de calitate.
Astăzi, Sloop înseamnă cinci smutiuri (piersică-mango-măr-banană, vişine-banană-măr-strugure, cocos-ananas-măr-portocală-banană, sfeclă-rodie-morcov-măr-banană şi morcovi-mango-măr-banană), toate la 200 de mililitri, şi două fresh-uri (mere-coacăze şi portocale), la 250 şi 400 de mililitri. Produsele sunt fabricate şi ambalate în Olanda, în sticle produse în Germania, apoi sunt importate în România. După ce ajung în Bucureşti, produsele au 30 de zile termen de valabilitate, în condiţiile în care sunt păstrate la o temperatură mai mică de şapte grade Celsius. „Ne-am fi dorit să putem face smutiurile şi fresh-urile în România, dar nu există nicio fabrică în ţară care să producă la standardele de calitate cerute de noi. Până în decembrie 2013 am produs în Austria, dar pentru că ne-am impus nişte standarde foarte ridicate, am hotărât să mutăm producţia în Olanda, deoarece acolo am găsit un partener pe măsura aşteptărilor noastre de calitate. De asemenea, nici sticlele nu le putem produce în România, tot din cauza unor probleme de calitate”, declară Melania Damian.
Reţetele au fost create în România, după brief-urile Melaniei Damian, de către Cătălin Bilbie, chimist şi managing director la Expergo Sensory Business, o firmă care derulează programe de cercetare calitativă şi cantitativă în industria alimentară. Tot în România au fost create şi etichetele, respectiv matriţele pentru sticle.
Din consultant, Melania Damian a devenit partener în afacerea care, din 2012 şi până în prezent, a atras investiţii de 350.000 de euro. A contribuit şi ea cu bani, chiar dacă preferă să nu dezvăluie vreo cifră. Damian este la fel de discretă şi când vine vorba de cei doi parteneri străini din businessul Sloop, a căror identităţi nu vrea să le dezvăluie. Damian a vândut primele produse Sloop în cafenele, restaurante şi anumite băcănii, cum ar fi Băcănia Veche. În vara lui 2013, brandul de sucuri naturale intra în Carrefour şi Cora. Tot în 2013, Sloop a trecut printr-o schimbare de identitate: Melania Damian a decis să înlocuiască etichetele şi să adauge şi fresh-urile în portofoliul de produse. În iunie 2014 a recrutat primul om, iar acum are o echipă de cinci salariaţi. Brandul Sloop este deţinut de firma Loja Fructelor SRL, înregistrată în judeţul Argeş. Loja Fructelor a avut o cifră de afaceri de 75.000 de euro anul trecut. „Anul acesta vom termina cu o cifră de afaceri cu cinci zerouri”, precizează Damian.
Dacă la debututul afacerii, firma comercializa câteva sute de sticle de Sloop lunar, în prezent, vânzările lunare se ridică la „zeci de mii de sticle”. Preţul unei sticle de Sloop porneşte de la 5-6 lei. „În ceea ce priveşte preferinţele de consum ale românilor, nu pot să vorbesc decât despre ceea ce se vinde. Din acest punct de vedere, am observat că, în piaţă, se vinde foarte bine sucul de portocale, urmat de cel din mai multe fructe. Dar preferinţele de consum ale oamenilor sunt şi rezultatul a ceea ce le oferă producătorii”, spune Melania Damian. Business leaderul Sloop s-a născut în Arad, a făcut facultatea de Relaţii Economice Internaţionale în Timişoara, iar în 1997 s-a mutat la Bucureşti. Imediat după ce a ajuns în Bucureşti s-a angajat la producătorul de ţigarete British American Tobacco (BAT), iar apoi a trecut la Reckitt Benckiser, pentru care a lucrat în România, Rusia şi Londra. Ea a renunţat la viaţa de corporatist în 2008, când s-a întors în ţară şi a lansat Cube Innovation, o agenţie de inovare destinată, cu precădere, clienţilor externi. Melania Damian estimează că, până la sfârşitul anului, Sloop va avea, în total, 9-10 produse în portofoliu.„La anul ne dorim să avem mai multe produse în portofoliu dar, deocamdată, nu ştim exact câte”, menţionează Damian. Ea adaugă că, în 2016, se aşteaptă că firma să vândă circa un milion de sticle. Pe termen lung, planurile proprietarilor Sloop includ construcţia unei unităţi de producţie în România, investiţie estimată la 0,8 – 1 milion de euro.