• 14 Oct. 2022
  • 3 min

Este inteligența emoțională cheia spre o carieră de succes?

Este inteligența emoțională cheia spre o carieră de succes

Inteligența emoțională reprezintă un set de abilități care ne ajută să înțelegem modul în care viața psihică și implicit relația noastră cu sine și cu ceilalți este influențată de ceea ce simțim la un moment dat.

Roxana Nourescu, lector la Fundația Calea Victoriei, unde susține atelierul online de inteligență emoțională, începând cu 19 octombrie explică ce rol joacă aceasta în viața profesională.

Așadar, inteligența emoțională înseamnă capacitatea unei persoane de a înțelege emoțiile, sentimentele și influența acestora asupra gândirii, motivației și comportamentului, atât în ceea ce privește propria persoană, cât și în raport cu ceilalți. Dacă din perspectiva personală lucrurile pot fi mai simple – avem acces din interior la propria minte – lucrurile devin mai complicate când este nevoie să înțelegem alți oameni și să gestionăm relațiile cu aceștia. Inteligența emoțională se referă la un set de instrumente care ne ajută să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine, dar și pe cei din jur.

O carieră de succes este dificil de definit întrucât poate însemna ceva diferit pentru fiecare persoană în parte, conceptul fiind unul subiectiv. În modul tradițional putem percepe succesul prin prisma poziției atinse de o persoană într-o ierarhie, prin recunoașterea sau recompensele financiare care decurg de aici. Pe de altă parte, ideea de succes în carieră diferă în funcție de spațiul cultural în care trăim, dar și de etapa de viață în care ne aflăm la un moment dat. Succesul în carieră este un concept complex ce include atingerea echilibrului dintre mai multe paliere: să simți că ceea ce faci se potrivește cu interesele și abilitățile tale, că munca ta are un sens pentru tine și ceilalți, să poți atinge o anumite stabilitate financiară care să permită îndeplinirea nevoilor, să lucrezi într-un mediu sigur și predictibil, să poți avea suficientă energie și timp pentru viața personală.

 

Când intervine inteligența emoțională în viața profesională

Observăm din definiție că inteligența emoțională operează în două sensuri: cunoașterea propriilor emoții și cunoașterea (sau aproximarea) emoțiilor celorlalți. Inteligența emoțională intervine în viața profesională în mai multe puncte: alegerea unei cariere sau a unui traseu profesional, menținerea motivației pe termen lung, gestionarea relației cu oamenii pe care îi întâlnim. Dacă alegerea unei cariere vine preponderent din presiuni sau influențe externe (cum ar fi recomandările celor din jur sau nevoia de recunoaștere din partea celorlalți), este puțin probabil ca motivația și satisfacția pe termen lung să dureze. Motivația este strâns legată de emoție, în sensul că suntem atrași spre a face lucrurile care ne dau o stare de bine și le vom evita pe cele care generează emoție negativă. Așadar, oricare ar fi domeniul de activitate în care profesăm, inteligența emoțională în carieră presupune să înțelegi cum și de ce te simți într-un anumit fel într-o situație sau într-un mediu de lucru, ce îți place și ce nu, ce te motivează spre îndeplinirea unei activități și evitarea alteia, cum să alegi un drum profesional satisfăcător și cum să negociezi cu ceilalți îndeplinirea propriilor nevoi. Inteligența emoțională este, de fapt, rezultatul unui proces de autocunoaștere care are drept scop identificarea nevoilor și aspirațiilor personale, astfel încât alegerile și deciziile pe care le luăm să fie cât mai bine acordate acestora și nu influențelor exterioare.

În ceea ce privește inteligența emoțională în sfera interpersonală, ponderea acesteia este cu atât mai importantă cu cât mediul de lucru presupune mai multă interacțiune cu ceilalți oameni. Inteligența emoțională este irelevantă când ne referim la activitatea de zi cu zi a unui contabil, programator sau cercetător în laborator, dar este esențială când ne gândim la o persoană care lucrează în vânzări sau servicii, la profesori, medici sau lideri. În aceste ultime exemple, succesul în rolul respectiv depinde nu numai de talent, cunoștințe profesionale sau inteligență cognitivă, ci și de capacitatea de a înțelege mințile altor oameni și de a-i aduce împreună în scopul atingerii obiectivelor comune. Așa cum avem nevoie sa știm ce ne face să ne simțim bine, ce ne crește motivația la lucru, tot astfel avem nevoie să intuim ceea ce îi poate face pe colegii de serviciu să se simtă bine și în siguranță, astfel încât activitatea de zi cu zi să poată fi eficientă. Toate relațiile umane au de suferit atunci când eșuăm în interpretarea corectă a emoțiilor, cuvintelor sau comportamentelor celorlalți. Un manager autoritar care pune presiune pe echipă, un coleg care folosește ironia sau un vânzător insistent nu vor reuși să creeze siguranța și apropierea necesare colaborării, iar scopul final al activității va fi compromis.

 

Ți-a plăcut acest articol despre inteligența emoțională? Citește și:

Curajul de a îndrăzni mai mult în carieră

Cealaltă latură a performanței

Domeniul în care se câștigă cel mai bine

A fost util articolul? 4

Leave a Reply