• 15 Mar. 2011
  • 2 min

Esti prea de treaba pentru binele carierei tale?

Autor
eJobs
eJobs eJobs este platforma de locuri de munca din Romania care ver... Arată mai mult

Un articol scris în exclusivitate pentru eJobs de Eduard Ezeanu, consultant în carieră şi communication coach. www.eduardezeanu.ro Atunci când fac coaching cu o persoană şi descopăr […]

Un articol scris în exclusivitate pentru eJobs de Eduard Ezeanu, consultant în carieră şi communication coach.

www.eduardezeanu.ro

Atunci când fac coaching cu o persoană şi descopăr că este inteligentă, muncitoare, competentă şi ambiţioasă, dar totuşi se plafonează în carieră, ştiu că aproape sigur voi descoperi încă ceva: că este o persoană foarte de treabă.

Oferind de 5 ani servicii de coaching în carieră, acesta a fost o concluzie care în mintea mea a ieşit la suprafaţă foarte devreme. Poate să pară trist, dar este adevărat: când eşti prea de treabă, îţi sabotezi cariera.

Citește despre leadership asertiv!

Persoanele de treabă au tendinţa să se comporte într-un anume fel la locul de muncă:

• Fac tot timpul ce li se cere, chiar dacă nu are legătură cu jobul lor;
• Nu îşi fac cunoscute în mod clar propriile nevoi şi obiective profesionale;
• Se sacrifică mereu de dragul echipei sau a organizaţiei;
• Evită conflictele cu orice preţ;
• Nu îşi exprimă părerile când sunt opuse faţă de părerile majoritare;
• Au dificultăţi în a cere ce vor şi a pune piciorul în prag;
• Comunică într-un stil vag, indirect şi pe ocolite.

Un astfel de comportament, un astfel de mod de comunicare şi relaţionare ajunge foarte uşor să le transmită celorlalţi ideea că eşti o persoană slabă şi uşor de folosit. Aşadar, te vor folosi. Mai ajunge să transmită şi că nu ai personalitate, că eşti fals(ă), că nu se poate avea încredere în tine, ceea ce din nou îţi pune beţe-n roate.

Suntem în mod tradiţional educaţi să credem că fiind o persoană de treabă, săritoare, împăciuitoare, vom câştiga respectul şi aprecierea celorlalţi. Iar în carieră, respectul şi aprecierea se traduc prin promovări, creşteri salariale şi titluri cu rezonanţă.

 

Din păcate, realitatea stă altfel….

Există o diferenţă foarte subtilă între o persoană căreia îi pasă de organizaţie şi de echipă, şi o persoană căreia îi pasă prea mult. Dacă te regăseşti în oricare din lista de comportamente de mai sus, ai trecut în a doua categorie de persoane.

Tendinţa unor persoane de a fi prea de treabă a început în ultimii ani să fie studiată serios în domeniul psihologiei. În cazul bărbaţilor cu astfel de tendinţe de pildă, ele au devenit cunoscute ca nice guy syndrome – un sindrom comportamental cu consecinţe practice dezastruoase pentru bărbatul în cauză.

Ideea nu este să devii o persoană care calcă pe cadavre şi se foloseşte de ceilalţi. Nici astfel de persoane nu ajung prea departe în carieră, deşi în general fac mai multe progrese profesionale decât persoanele foarte de treabă.

Ideea este să devii o persoană asertivă, care echilibrează nevoile sale şi nevoile celorlalţi, care ştie ce vrea, spune ce vrea şi face ce vrea însă totul dintr-o poziţie de respect faţă de ceilalţi.

Învaţă acest stil de comunicare şi relaţionare, şi foarte probabil va fi lucrul care te va ajuta să faci cele mai mari progrese în carieră. Nu în ultimul rând, ţine cont de faptul că asertivitatea este corelată şi cu nivelul de încredere în sine.

Aşadar, dacă vrei asertivitate, lucrează atât la stilul tău de a interacţiona cu ceilalţi, cât şi la atitudinile tale. Cariera ta va înflori şi îţi vei vedea visele tale în plan profesional devenind realitate mult mai uşor.

Eduard Ezeanu

Eduard Ezeanu oferă servicii profesioniste de consiliere in cariera şi coaching pe abilitati de comunicare. El ajută oamenii să păşească cu dreptul în comunicare şi să se propulseze în carieră.

Pentru mai multe detalii precum şi alte articole, vizitează www.eduardezeanu.ro

A fost util articolul? 0

Leave a Reply