O modificare a Codului Muncii (intrată în vigoare la începutul lunii august), care obligă companiile să țină o fișă de pontaj zilnică pentru fiecare angajat, pune în dificultate angajatorii care spun că măsura va crește aspectele birocratice, iar cel mai mult vor avea de suferit angajații care lucrează pe teren.
„Deşi măsura este făcută în vederea reducerii muncii la negru, nu ştiu dacă se va întâmpla acest lucru, ci va fi mai degrabă o povară administrativă care vine în sarcina companiilor”, e de părere Sorina Donisa, CEO al grupului de recrutare și închiriere de forță de muncă temporară APT.
De aceeași părere este și Oana Datki, SEE Managing Partner la Consulteam, companie cu activități în domeniul resurselor umane. Ea precizează că angajatorii au introdus deja sisteme automate de acces pentru a înregistra intervalul orar la care vin și la care pleacă angajații. „Rolul măsurii este de a combate munca nedeclarată, dar este greu să ceri acest lucru, spre exemplu unei companii IT care are 500 de angajați. Efectul va fi unul de accentuare a birocrației”, explică Oana Datki.
Potrivit informațiilor din Codul Muncii, angajatorul are obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat prin intermediul unei fișe de pontaj, cu evidențierea orei de începere și de sfârșit ale programului de lucru. Modificarea a intrat în vigoare pe 7 august.
„Efectul va fi unul de accentuare a birocrației”
Efectele implemetării fișelor de pontaj zilnice vor determina angajatorii să investească în sisteme informatice, iar cei care au deja sisteme automate implementate vor fi nevoiți să le modifice pentru a corespunde noilor cerințe. „Pentru cei care nu au un astfel de sistem va fi mai dificil, vor trebui să implementeze un sistem automat, ori să aibă un sistem manual care să îi ajute temporar”, adaugă Sorina Donisa.
De asemenea, un alt aspect care îi va pune în dificultate pe angajatori e cel legat de angajații care desfășoară muncă de teren.
„Există roluri care implică mobilitatea sau roluri de management, angajați care nu vor fi prezenți fizic la biroul central. Putem înțelege intențiile de a regla piața muncii, însă parteneriatul în comunicare cu angajatorii ar putea aduce soluții împărtășite pe o listă de priorități comune”, e de părere Iuliana Leurent, CEO Temps România, companie de recrutare și închiriere de forță de muncă temporară. Pe de altă parte, aceasta precizează că deși modificările vor adăuga o birocrație suplimentară, este posibil ca în contextul obligativității să se descopere anumite oportunități. „Problema cea mai spinoasă cred că rămâne interpretarea contextului de aplicare în funcție de tipul prestării”, completează Iuliana Leurent.