Ți-a căzut cu tronc un job? Cum îl convingi pe angajator să-ți acorde prima întâlnire? Cu o scrisoare de intenții bune. Urmează exemplul lui Ionuț Ioniță, noul trainer din cadrul FF Group România, subsidiară a grupului internațional Folli Follie.
Are numai 24 de ani şi în patru ani a avansat de la poziţia de asistent vânzări la gestionar şi trainer în cadrul FF Group, subsidiară a grupului internațional Folli Follie cu 14 magazine în Europa de Sud-Est. Timp de trei ani şi jumătate a consiliat clienţii despre cum să-şi realizeze un stil personal, cu haine aparţinând unor brand-uri internaţionale de renume precum: Armani Jeans, Armani Colezionni, Nike, Diesel, Boss Orange, Calvin Klein. Acum, a trecut de partea cealaltă a baricadei şi este responsabil de formarea colegilor pentru magazinele Collective, unde se comercializează aceste brand-uri de lux. Chiar în perioada în care deschidea cel de-al patrulea magazin Collective, Ionuț Ioniță ne-a vorbit despre criteriile de care a ţinut cont în CV şi în scrisoarea de intenţie și, mai ales, despre cum a pornit pasiunea sa pentru modă.
Ionuț Ioniță: Sinceritatea este un lucru esenţial în dezvoltarea mea profesională. Din experienţa acumulată pot spune că sinceritatea şi devoltamentul reprezintă premise pentru a fi selectat de angajator şi pentru a debuta în orice job. În fond, când mi-am actualizat CV-ul pentru a aplica la un nou job, am pornit de la ideea că o comunicare cât mai onestă cu recrutorul este indiciu despre educaţia mea și de ce nu, un semn maturitate.
Ionuț Ioniță: Am fost conștient din start că imaginea îmi poate aduce beneficii sau mă poate descalifica, așa că am acordat o atenție sporită pozei. Chiar în cerinţele job-ului era specificat că vor să includ o fotografie. Am ales una realizată de un profesionist într-un studio de profil și nu o poză tip selfie, realizată, de obicei, cu telefonul. Adresa de e-mail este la fel de importantă, denotă seriozitate, interes pentru un job, însă, poate spune multe despre preocupările candidatului. De exemplu am întâlnit și adrese precum: petrecaretul.vesel@gmail.com sau contact@baiatcool.name, categoric variante necâştigătoare. Chiar în descrierea job-ului aveam o notă specială în care se menționa că persoanele selectate vor fi informate în scris prin e-mail la adresa menționată în CV. Am acordat atenție și am ales varianta nume.prenume@gmail.com. Consider că poza și adresa de e-mail au dat credibilitate și au creat premisele pentru ca recrutorul să citească detaliile despre experiența și abilitățile mele.
Ionuț Ioniță: De regulă, recitesc un document înainte de a-l trimite, cu atât mai mult CV ul care este cartea mea de vizită. Oricât de bine ar fi întocmit CV-ul, o greşeală de gramatică mă poate descalifica de la un job pentru care aş avea experiența şi abilităţile necesare.
Ionuț Ioniță: Deşi astăzi există mai multe template-uri recomandate de CV-uri, prefer să îl personalizez astfel încât să evidenţiez aspectele relevante din experienţa şi educaţia mea pentru job-ul la care am aplicat. În opinia mea, mai ales dacă eşti la început de carieră, un CV nu ar trebui să conţină mai mult de una-două pagini, să fie uşor de parcurs, iar angajatorul să-și formeze rapid o impresie despre cum vei fi tu ca angajat în compania sa.
Ionuț Ioniță: Fiecare rubrică are importanța ei, dar eu, fiind la începutul carierei, am detaliat informaţii despre studii şi despre experienţa acumulată până în momentul aplicării. A contat și pasiunea mea pentru sport și pentru industria modei, demonstrată și în cadrul interviului. Alte activități precum implicările în acţiuni de voluntariat sau rezultatele şcolare deosebite pot aduce valoare CV-ului, dar nu le consider obligatorii.
Ionuț Ioniță: În iunie 2012, am aplicat pentru un post de asistent vânzări în cadrul FF Group România. Aveam doar 20 de ani, experienţă de nouă luni în vânzări şi eram în căutarea unui nou job care să se potrivească şi felului meu de a fi. Nu aş fi aplicat dacă nu m-aş fi regăsit în descrierea job-ului. Principalele cerinţe erau: studiile superioare, experienţa în industria modei sau în retail, limba engleză, de preferat, la nivel avansat, vocabular îngrijit, un stil personal de îmbrăcăminte, accesorizare, hairstyle (coafură – trad.) şic . Aveau nevoie de un om orientat spre performanţă şi către consilierea clienţilor conform stilului care li se potriveşte, un om cu excelente abilităţi de comunicare şi negociere. Am menţionat experienţa mea în retail, cunoştinţele de limba engleză la nivel avansat, dar şi hobby-urile: sportul și muzica. Înclinaţiile artistice şi pasiunea pentru sport au contat mai ales că aveam de consiliat clienţii interesaţi de hainele brandurilor internaţionale precum: Nike, Converse, Armani Jeans, Diesel. Pentru interviu am ales un stil vestimentar smart casual şi am răspuns întrebărilor cu multă convingere. Ştiam că recrutorii vor fi atenţi şi la exprimarea mea, prin urmare, am încercat pe cât posibil să construiesc fraze simple, cu atenţie la acorduri şi intonaţie. Le-a plăcut stilul meu şi atitudinea încrezătoare, chiar dacă nu aveam suficientă experienţă în domeniu.
Ionuț Ioniță: Prin implicare și prin atenție la detalii, am demonstrat că pe lângă abilitățile de consiliere a clienților, am și abilități în domeniul contabilității și utilizării avansate a pachetului Microsoft Office. De asemenea, am gestionat corect și stocurile de marfă și am oferit o servire completă clienților prin oferirea acelor produse potrivite solicitării lor, dar și stilului. Astfel, am avansat la poziţia de trainer şi acum am noi responsabilităţi printre care coordonarea şi supervizarea echipelor, motivarea oamenilor. Acum performanţele mele se văd în retenţia personalului şi în feedback-ul clienţilor despre angajaţii noilor magazine deschise.
Ionuț Ioniță: Este un avantaj şi ajută dacă este bine argumentată, cu accent pe acele experienţe şi/sau abilităţi care sunt necesare pentru jobul la care aplici. Interviul poate fi structurat şi pe ceea ce scrie în scrisoare. Dacă scrisoarea de intenţie nu este bine argumentată, mai bine alegi un CV creativ. Am observat că majoritatea companiilor ţin mai puțin cont de scrisoare și mai mult de abilităţile şi experienţa angajatului. Ce-i drept, eu am considerat la momentul aplicării că mă va ajuta și va da un plus, având în vedere că nu mai lucrasem în industria modei. Am povestit cum în perioada liceului am devenit consilierul personal al prietenilor mei pe care îi însoțeam la cumpărături când se pregăteau pentru un eveniment important pe plan profesional sau personal. După absolvirea liceului, din cauza programului meu mult prea încărcat, aveam rezervări la consiliere chiar și pentru următoarele două luni. În al doilea rând, mi s-a părut important să vorbesc despre cele mai recente colecții Armani, Calvin Klein, Nike și am povestit cum aș vedea eu o vestimentație pentru diferite ocazii. M-am jucat cu tendințele în modă și cu noile colecții pe care le-am adaptat unui profil de client ales. Cel mai mult le-a plăcut argumentarea mea despre combinațiile de haine, care, prin accesorizare, deveneau prietenoase pentru mai multe momente din zi.
Ionuț Ioniță: Consider că este bine să fiu permanent pregătit pentru oportunităţile de carieră ce pot apărea. În prezent, nu sunt un căutător activ de job, dar îmi actualizez CV-ul atunci când mi s-a schimbat poziţia sau când am participant la proiecte noi la jobul prezent. Îmi place să fiu informat şi să fiu la curent cu job-urile disponibile care se potrivesc cu profilul meu de candidat.
Ionuț Ioniță: Întrucât eram abonat la newsletter-ul ejobs.ro, am putut selecta cu uşurinţă joburile de vânzări care erau de interes pentru mine, mai ales că nu aveam foarte multă experienţă. Mai importantă am considerat a fi notorietatea companiei FF Group, importator în România al brand-urilor Nike, Hugo Boss, Armani Jeans, şi produsele pe care le vindea decât job-ul în sine.
Ionuț Ioniță: Am participat la un interviu de recrutare care a avut două etape. Mai întâi, am avut o discuţie cu un recrutor din cadrul departamentului HR, am dat şi un test de cultură generală, iar a doua zi am fost sunat să mă duc la un al doilea interviu cu managerul de magazin. La câteva ore de la interviul final am fost sunat şi mi s-a comunicat că am fost acceptat. Eram foarte entuziasmat pentru că urma să lucrez în domeniul de fashion retail, la unul dintre magazinele cele mai cunoscute din Bucureşti, cu brand-uri premium.
Collective face parte din FF Group, o companie dinamică, care caută permanent să aducă elemente de noutate în domeniul modei, pentru care pregătirea oamenilor şi atenţia către client sunt extrem de importante. Aici simt că mă dezvolt pentru că angajaţii performanţi sunt răsplătiți. Cel mai important este respectul pe care îl au managerii faţă de activitatea mea, implicarea este apreciată şi răsplătită prin promovări, creşteri salariale și un mediu de lucru prietenos.
Ionuț Ioniță: Întrebările au urmărit abilitatea de a mă descurca în situaţii de viaţă şi nu cunoştinţele elaborate despre domeniul modei. Am avut întrebări din matematică, calcule simple pe care le-am întâlnit şi în momentul facturării produselor, dar şi întrebări din geografie esenţiale pentru un consilier în vânzări pentru un brand internaţional. De asemenea, o altă provocare a fost să comentez un proverb: „Cum îţi aşterni, aşa dormi”, prin care colegii de la HR au urmărit exprimarea, dar şi valorile mele: implicarea, dorinţa de a fi mai bun în ceea ce fac, pasiunea, viziunea în carieră.