30 de tineri, opt organizații neguvernamentale, două universități și zeci de companii și-au unit forțele și au creat Minds Hub, un spațiu de coworking dedicat studenților din Timișoara.
Patru camere, o suprafață totală de 200 de metri pătrați, 8.000 de taste, doi ani de muncă, 85.000 de euro, 30 de companii, 30 de tineri, opt organizații neguvernamentale, 1,2 tone și 450 de metri de bandă de led. Așa arată, în câteva cifre, Minds Hub, un hub educațional inaugurat pe 28 martie la Timișoara, la subsolul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor (FEAA) din cadrul Universității de Vest (UVT) din Timișoara. Hubul este un nou concept educațional, bazat pe colaborarea dintre mediul academic, companii și organizații neguvernamentale (ONG), care permite dezvoltarea de oportunități și proiecte între studenți, angajatori și sectorul nonprofit.
Spațiul creativ are 200 de metri pătrați și cuprinde patru camere, care conțin diverse elemente inedite, precum scaune de carton, o bibliotecă în tavan, cuburi de sticlă, un perete de beton 3D, o masă cu o greutate de 1,2 tone, 450 de metri de bandă de led și un „tablou” construit din 8.000 de taste, de la 80 de tasturi.
Minds Hub, cu o capacitate totală de 60-70 de locuri, va găzdui traininguri, work-shopuri, cluburi de carte, programe destinate start-upurilor, precum și diverse prezentări și conferințe. Studenții din Timișoara vor avea acces gratuit în spațiu.
Remus Rădvan, 24 de ani, masterand în cadrul FEAA, este inițiatorul și coordonatorul proiectului. „Ideea realizării unui astfel de hub mi-a venit acum doi ani, după ce am studiat în Danemarca și am văzut că acolo existau foarte multe huburi educaționale, iar studenții, angajatorii și ONG-urile colaborau foarte bine și realizau proiecte extrem de interesante”, spune Rădvan.
Tânărul a reușit să convingă 30 de studenți, masteranzi și absolvenți de facultate sau de master, opt ONG-uri studențești, 30 de companii și reprezentanți ai UVT și ai Universității Politehnice din Timișoara să se alăture ideii sale și așa a apărut Minds Hub.
„Acest laborator de idei comune este o nouă inițiativă, mai mult sau mai puțin <<trăznită>>, a studenților noștri. Cu siguranță că în acest spațiu se vor naște proiecte importante pentru Timișoara”, arată Marilen Perlea, rectorul UVT.
Proiectul a demarat în urmă cu doi ani, iar una dintre cele mai dificile etape a fost punerea tuturor ideilor și conceptelor pe hârtie. „Din acești doi ani, opt luni am făcut fundraising, șase luni am muncit pe șantier, iar în restul timpului ne-am gândit cum să arate, efectiv, acest spațiu”, declară Rădvan. Cei 30 de tineri implicați în proiect au generat ideile pentru amenajarea spațiului și tot ei au făcut muncă voluntară pe șantier. „Am colectat foarte multe idei din partea studenților despre cum ar trebui să arate hubul. Cred că am strâns idei pe 7-8 pagini A4. 95% din hub este construit de către studenți și voluntari”, afirmă Bogdan Chisăliță, 28 de ani, arhitectul hubului și cel mai „vârstnic” tânăr implicat în proiect.
Investiția totală în realizarea spațiului, despre care Rădvan spune că este „primul hub edicațional din România”, s-a ridicat la 85.000 de euro, bani pe care tinerii i-au obținut de la companii precum BCR, Atos, Accenture, Continental sau OMV Petrom.
Hubul va fi susținut și de o platformă online – WeLearn – aflată în lucru, pe care angajatorii vor putea încărca traininguri destinate studenților. Cei ce vor parcurge respectivele traininguri vor putea face practică sau chiar vor obține joburi full-time în cadrul companiilor înscrise pe platformă. „Accesul pe platformă va costa 1.000 de euro pentru fiecare angajator care va dori să încarce un training. Prin banii pe care îi vom obține astfel de la companii vom putea acoperi atât costurile directe anuale de funcționare ale hubului, estimate la circa 5.000 de euro, cât și pe cele indirecte”, spune Rădvan.
Creatorii Minds Hub vor să extindă hubul în următoarele șase luni și să adauge încă o cameră, care va funcționa ca un laborator de informatică. „Personal, imi doresc ca Minds Hub să devină un epicentru al vieții de după școală pentru studenții care doresc să se pregătească pentru viața profesională”, precizează Rădvan.
Inițiatorii proiectului își propun să reducă durata medie de inserție pe piata muncii a studenților cu până la 30% și estimează că angajatorii parteneri vor avea reduceri de costuri financiare asociate programelor de inducție destinate noilor angajați de minimum 15-20% anual.
Rădvan se așteaptă ca 1.000 de tineri să acceseze, anual, hubul.