• 18 Aug. 2016
  • 5 min

Povestea antreprenoarei românce care încalță oamenii din toată lumea

O fabrică de încălțăminte, deschisă la Iași în 1990, a devenit brand de lux când antreprenoarea Angela Vasiliu a decis să concureze cu piaţa din lumea largă.

În atelierul din Iași, Angela Vasiliu lucrează la noua colecție pe care o va trimite în Europa, în SUA și chiar în Australia. Exportă anual cel puțin 50 de mii de perechi de papucei pe an. În străinătate, pantofii şi ghetele, desprinse parcă din poveștile cu zâne, sunt un brand superior, un brand de buticuri. Americanii le spun papusei, nemții îi numesc papucai, dar toți îi recunosc ca acei pantofi drăguți, made 100% in Romania.
Angela Vasiliu (54 de ani), este absolventa Facultății de Textile și Pielărie a Universității Gheorghe Asachi din Iași, specializarea design vestimentar. Povestește că, încă de terminarea studiilor, și-a dorit să-și urmeze pasiunea. Primul job a fost la Fabrica „Flacăra Roșie” din București, care încă mai păstra maieștrii și muncitorii de pe vremea marelui industriaș Dumitru Mociorniță. Au urmat cinci ani de specializare în departamentul tehnic-creație la fabrica de încălțăminte „Aurora” din Târgu Frumos, ani în care Angela a învățat ce înseamnă meseria de designer. În 1990, avea suficientă experiență, așa că a decis împreună cu soțul său că merită să încerce un business pe cont propriu, unele dintre primele de acest fel în România la acel moment.
Își aduce aminte că a pornit la drum cu 4.500 lei pentru a deschide firma „Angela”, iar banii i-a împrumutat de la un unchi. „Pot  spun în primii 6 ani, orice leu a mers în afacere. În afara celor 10 zile la mare cu copiii, nu am cheltuit în acea perioadă nimic pentru noi personal. Ne-am cumpărat prima maşină după vreo 5 ani”, declară antreprenoarea Angela Vasiliu.
În primii ani, a învățat să se descurce cum poate, îi lipseau materiile prime, nu avea piață de desfacere, apoi a venit concurența neloială din partea asiaticilor. Lucra la pantofi clasici pentru hipermarketurile din România, sub brandul Angela, dar câștigurile erau minime. Fiicele ei au convins-o să încerce ceva nou: cu brand nou și pantofi excentrici, pe care să-i prezinte pe piața europeană. În 2006, a lansat Brandul Papucei, marca înregistrată aparținând firmei Angela International. Site-ul dedicat brandului a fost primul pas spre comerțul online care devenea tot mai important în România și în lume. Site-ul şi participarea la târgurile internaţionale de design i-au promovat produsele peste hotare. Papuceii au înregistrat o expansiune internațională, Angela fiind contactată de retaileri din lumea întreagă.
Din această experiență, a învățat ca în fiecare sezon să facă mari investiţii în cercetarea pentru produs. „Sumele mari se duc pe materiale noi, pe matriţe noi, tehnologii, apoi pe participarea şi amenajările de la expoziţiile internaţionale. Prospectăm și facem studii împreună agenţii noştri. Am investit mult în imagine, deşi am ajuns la concluzia produsul este principalul promotor”, adaugă Angela Vasiliu.

Angela Vasiliu Papucei

Angela Vasiliu conduce un business 100% românesc de 26 de ani. În România vinde cam 4.000 de perechi pe an, în străinătate peste 50 de mii de perechi pe an.

Provocările au consolidat businessul

 

Ca orice business, Angela International a trecut și prin momente-cheie care au ajutat la consolidarea afacerii: „Provocări au fost multe, grele, mereu altele, pentru nu am mers pe un drum neted. Anii de după Revoluţie au fost plini de necunoscute în România. Trebuia te descurci cum poţi, nu aveai de unde cumpăra materii prime, nu aveai unde vinde. Totul funcţiona pe sistemul vechi, cu repartiţii, dar acestea nu includeau iniţiativa privată. A urmat o perioadă mai lină, atunci am acumulat, am făcut investiţii, piaţa din România se organiza binişor. Până când ne-a lovit marfa asiatică, importurile ieftine, atât de ieftine nu mai înţelegea nimic bietul consumator. Cred nici acum nu înţeleg oamenii aceste importuri nu sunt produse tocmai fairplay, din mai multe puncte de vedere: proprietate intelectuală, preţ de dumping, taxe ocolite etc. Mai târziu, a fost , desigur, marea provocare: criza financiară. Dar cred a fost şi motivul pt care ne-am mobilizat şi am decis ne măsurăm puterile cu piaţa adevărată, din lumea largă.

https://vimeo.com/100235287

 

Exportul i-a adus motivație și satisfacție

 

Brandul Angela International i-a adus mari satisfacţii, mai ales în anii ’90 și după 2000. În 1995, Angela International avea 50 de angajați, iar în 1998 a făcut primul export către Germania. Datorită succesului înregistrat și a numărului crescut de comenzi, în anul 2000 a ajuns la un număr de 150 de angajați. În 2006 a lansat Brandul Papucei, marca înregistrată aparținând firmei Angela International şi de atunci a început să exporte produsele.
„Dar când am dus colecţiile pe piaţa internaţională şi am constatat cât de bine ne situăm, a fost incredibil. Încă ne întrebăm de ce nu am făcut-o cu mult înainte. Am pierdut ani foarte buni, de comerţ intens şi relaxat în Europa şi în lume. Nu pot plâng, vindem foarte bine şi acum, dar pe piaţa din România se simte încordarea”, spune Angela Vasiliu.

Papucei in Copenhaga

Angela a descoperit papuceii în vitrina magazinului Alli C shop din Copenhaga.

Cum a ajuns în Europa, SUA și Australia

 

Angela și echipa ei au învățat să investească profitul în participarea la târgurile internaționale, unde vin clienți din lumea largă care aduc și cele mai multe venituri businessului: „ vinzi în toată lumea e simplu: la târgurile internaţionale importante (Milano, Dusseldorf, Paris) vin clienţi din toată lumea. Trebuie ai răbdare, acumulezi client cu client și -l menţii. Apoi, vine şi ziua când vorba se duce, toţi sunt curioşi te vadă, iar cei mai îndrăzneţi comandă”, povestește Angela Vasiliu. 

Cine sunt cumpărătorii papuceilor

 

 

Clienții brandului Papucei nu sunt cumpărătorii finali, ci proprietari de magazine sau buyeri ai unor firme mari. Prin intermediul lor, Angela și echipa ei ajung la cumpărătorul final care preferă cele mai extravagante modele chiar și pentru întâlnirile business. „Ca  încalţi papucei, trebuie simţi papuceii. Cred atributele ar fi: relaxare, confort, nonconformism, simţul umorului.  Trebuie fie dragoste la prima vedere”, spune antreprenoarea. 

papucei

Papuceii – în magazinul Haberdashery din Fredericksburg, Texas.

 

Mixul de marketing care atrage clienții

 

„Am alege noi clienții, dar ce folos, dacă nu ne-ar alege ei pe noi?”, declară Angela Vasiliu. Mecanismul e simplu: „La marile show-uri de prezentare a colecţiilor, toţi cei care participă îşi etalează creaţiile. În 3-4 zile de târg, eşti vizitat de mii de potenţiali clienţi. Ca  fii vânat de clienți, e nevoie să ai ceea ce aceștia caută: design, preţ, condiţii de livrare etc. Trebuie ai un produs convingător, ai o echipă care inspire încredere şi, nu în ultimul rând, un marketing performant. Noi furnizăm alături de produs şi o gamă diversă de mijloace promoţionale, foarte apreciate de clienţi”, adaugă antreprenoarea.

Feedbackul clienților, investit în noi colecții

 

Angela mizează pe reacțiile clienților pentru a-i surprinde în noile colecții: „Foarte mulţi clienţi ne aduc informaţii preţioase privind colecţiile, feedback-ul acesta fiind un punct de pornire pentru fiecare nouă colecţie. Cu atât mai mult cu câtavând o piaţă atât de extinsă, gusturile sunt foarte diferite. Eu trebuie găsesc un „numitor comun” prin modelele din colecţie, acele modele care ştiu vor plăcea şi în Germania, în căutare de produs absolut surprinzător, viu, dinamic şi în SUA, unde avem o clientelă în căutare de high fashion. Nu pot omite nici clientele din Rusia, dornice de produs exclusiv, dar cu limitele specifice pieţei lor. Este o altă provocare, care îmi  un surplus de adrenalină şi de fiecare dată chinuie, până văd reacţiile primilor clienți”, menționează Angela Vasiliu.

Angela lucrează tradițional și încurajează micii antreprenori

 

Cei 70 de angajați ai Angelei lucrează papuceii, acei pantofii veseli și extrem de comozi, după o rețetă bine stabilită, ca în vechile cizmării. Accesoriile sunt cumpărate de la meșteșugarii din zonă: tocuri, piei pentru căptușeli, tălpi, hârtie și cutii, antreprenoarea încurajând, prin afacerea sa, şi micii întreprenzători locali.
În atelier, angajații lucrează cu precizie, reglează din ochi papuceii, înclinația tocului. Angela începe apoi finisajele, totul de mână, fără aparat. Pielea trece prin zeci de mâini, iar produsul final pare desprins din povești. În Iași are un singur magazin, dar prețurile sunt ca în magazinele de lux din Europa. O pereche de papucei poate să coste chiar și 200 euro. În ciuda prețurilor, vânzările au crescut în ultimii 2 ani, iar, în această perioadă, când sunt sunt promoții, stocurile se epuizează rapid. Anual, în România, vinde cam 4.000 de perechi pe an, în străinătate peste 50 de mii. Din cifra de afaceri, îi rămâne profit net 20%.

 

A fost util articolul? 0

Leave a Reply