De câţi salariaţi este nevoie pentru o republică? Nimic mai simplu: 200 de angajaţi proprii şi 7.000 în regim temporar.
România este o republică semi-prezidenţială, iar Lugera & Makler, o republică aflată în interiorul României. Compania de recrutare şi plasare de personal în regim temporar a trecut în 2012 şi 2013 printr-un proces de rebranding, în urma căruia au apărut un logo (un leu cu o gerbera fucsia în coamă), un blazon (un scut, leul cu gerbera fucsia, două săbii şi şase steaguri) şi cărţi de vizită sub forma unor paşapoarte bleumarin (pentru bărbaţi) şi grena (pentru femei). „În acte ne numim tot Lugera & Makler, dar am decis să ne comunicăm brandul ca <<Lugera, the People Republic>>. Ne gândeam la ce suntem noi, cu adevărat, şi aşa a apărut ideea de republică. Apoi, ne-am gândit că o republică are paşaport şi aşa au apărut cărţile de vizită sub forma unor paşapoarte. După, ne-am mai gândit la blazon şi aşa a apărut blazonul cu leul. De ce un leu cu o floare? Pentru că oamenii de HR trebuie să fie şi puternici şi sensibili. În ceea ce priveşte culoarea, ne-am întrebat care este cea mai puternică şi cea mai curajoasă, pe care nu ar alege-o nimeni altcineva tocmai pentru că este prea curajoasă. Astfel, am ales culoarea fucsia”, declară Cristina Săvuică, country manager al Lugera & Makler România.
Din 2013, pe cartea sa de vizită scrie „chief hapiness officer”. „Am hotărât să mă prezint astfel pentru că, până la urmă, ăsta este jobul meu, adică să fac oamenii fericiţi, indiferent că este vorba de proprii angajaţi, de clienţi sau de candidaţi”, explică Săvuică. Cei aproximativ 200 de angajaţi ai Lugera & Makler România lucrează în Bucureşti, Braşov, Timişoara, Cluj, Braşov, Craiova, Sibiu şi Arad. Sediul central al companiei este în Capitală, într-o clădire de birouri aflată în apropiere de Piaţa Alba Iulia. Acolo muncesc în jur de 120 de oameni, care ocupă cinci etaje şi un spaţiu de 250 de metri pătraţi. 85% dintre angajaţii Lugera & Makler sunt femei, iar media de vârstă din companie este mai mică de 30 de ani. Andrei Ştefan, 25 de ani, este dintre cei mai noi salariaţi ai Lugera & Makler. S-a angajat în iulie şi ocupă un post de asistent recrutare.
Într-o zi obişnuită de lucru, tânărul face research pentru a găsi candidaţii potriviţi pentru clienţii companiei, sună candidaţi, stabileşte interviuri şi participă la interviuri. „Dacă m-ar întreba cineva de ce s-ar angaja la Lugera, i-aş răspunde că are posibilitate de a avea contact cu foarte mulţi oameni, din domenii extrem de variate, ceea ce nu poate să fie decât benefic pentru experienţa ta ca salariat. Apoi ar mai fi faptul că, interacţionând cu atât de mulţi oameni, înveţi ceea ce înseamnă <<customer care>>. Nu în ultimul rând, aici ai posibilitatea de creşte foarte repede din punct de vedere profesional”, spune Andrei. Angajaţii Lugera & Makler au posibilitatea de a evolua rapid în carieră datorită trainingurilor pe recrutare, vânzări sau leadership de care beneficiază periodic. Programele de formare profesională completează beneficiile standard de care beneficiază salariaţii companiei, care includ, printre altele, tichete de masă, servicii medicale sau telefoane inteligente. „De curând am lansat un program de engagement (implicare – traducere) destinat angajaţilor noştri, care completează beneficiile pe care le primesc aceştia. În cadrul acestui program organizăm, săptămânal, diverse activităţi destinate angajaţilor. De exemplu, la un moment dat am chemat o firmă privată care a adus înghetaţă tuturor angajaţilor. Cu altă ocazie am organizat un concurs intern de rime, care a presupus să trimitem e-mail-uri în rime candidaţilor, clienţilor şi colegilor noştri”, afirmă Săvuică.
Compania de recrutare şi plasare de personal temporar nu caută să angajaze doar tineri pentru a-şi acoperi nevoile interne, ci şi oameni de peste 40 de ani. „Aveam anumite departamente în care fluctuaţia de personal era uriaşă, pentru că luam studenţi şi tineri absolvenţi, investeam în ei, îi formam şi, după un an şi jumătate sau doi, plecau. Am zis <<stop!>> şi am decis să aducem oameni peste 40 de ani. Ceea ce am şi făcut. Am preferat să aducem oameni cu know-how în alte industrii, cum ar fi logistică, producţie sau banking, pe care să-i învăţăm cu să facă recrutare şi selecţie de personal. În două luni am angajat peste zece oameni de minimum 40 de ani. Este trist că la noi nu se caută candidaţii de 40 sau 50. În Europa de Vest şi în Statele Unite, cei mai vânaţi candidaţi sunt cei de peste 45 de ani”, menţionează Săvuică. Şefa Lugera & Makler România are şi câteva explicaţii pentru care companiile autohtone evită candidaţii de peste 40 sau 50 de ani. „Unul dintre motive este abilitatea de a vorbi limbi străine. Sunt mulţi candidaţi de 40 sau 50 de ani care nu ştiu să vorbească fluent engleză. De asemenea, mulţi candidaţi din această categorie au o mentalitate specifică altor timpuri, din care sunt greu de scos”, precizează Săvuică.
Situaţia este dificilă şi când vine vorba de candidaţii tineri. „Din 100 de tineri absolvenţi pe care i-am sunat pentru un job, 60% au spus că nu sunt interesaţi de respectivul job, iar dintre cei interesaţi mai mult de 50% nu s-au prezentat la interviu, chiar dacă au confirmat. Asta denotă o neseriozitate foarte mare. De asemenea, sunt studenţi sau proaspăt absolvenţi, fără experienţă, pe care îi sunăm pentru joburi cu salarii începând de 1.200 – 1.400 de lei net, care ne spun că pentru banii ăştia preferă să nu se dea jos din pat. Iar pentru banii ăştia ar trebui să se dea jos din pat, având în vedere că nu au experienţă”, arată Săvuică. Există însă şi candidaţi „wow”, care fac tot se poate pentru a le atrage atenţia specialiştilor în recrutare. „Sunt şi candidaţii despre care aş putea spune că sunt <<wow>>. Te uimesc încă de la început, prin felul în care îşi fac CV-ul. Pentru poziţii de entry level pe marketing, web design sau comunicare se întâmplă să primim super CV-uri, adevărate prezentări, făcute în Power Point sau pe Youtube. O domnişoară, de exemplu, şi-a imprimat CV-ul pe o cană de cafea. La nivelul pieţei însă, candidaţii sunt mult mai slabi decât erau acum câţiva ani. Acest lucru se datorează atât scăderii calitatăţii învăţământului, cât şi dezinteresului studenţilor sau elevilor faţă de educaţie”, explică Săvuică.
Lugera & Makler este o afacere fondată în Olanda, care a intrat pe piaţa locală în 2001, sub conducerea Cristinei Săvuică. În România, Lugera înseamnă astăzi un grup de şapte firme: Lugera Executive Search (recrutare de executivi), Lugera & Makler Payroll (payroll), Lugera Cafe (cafenea aflată la parterul clădirii de birouri din Capitală), Lugera Travel (agenţie de turism situată la etajul al treilea al clădirii de birouri din Bucureşti), Lugera & Makler România (recrutare şi leasing de personal), Lugera & Makler Broker (firmă de brokeraj) şi Lugera & Makler (recrutare şi leasing de personal).
Afacerile cumulate ale celor şapte firme s-au ridicat la circa 40 de milioane de euro în 2014. Mare parte din afaceri a fost generată de businessul de leasing de personal. Leasingul de personal înseamnă „închirierea” unui salariat pentru o perioadă de timp determinată, de către un angajator, printr-o firmă specializată. Lugera avea, în septembrie, 7.000 de angajaţi în regim de muncă temporară, care lucrau pentru companii din producţie, servicii, logistică sau FMCG. „Toată lumea recrutează. E primul an după 2008 în care piaţa de recrutare chiar se mişcă. Companiile caută tot felul de oameni , de la muncitori necalificaţi şi personal pentru call-center, până la vorbitori de limbi străine pentru proiecte de externalizare de servicii, finanţişti şi IT-işti”, precizează Cristina Săvuică. Ea estimează că afacerile Lugera în România vor creşte cu 25% în 2015, pe fondul avansului solicitărilor pentru servicii de recrutare din partea companiilor.