Alexandra Gorea Consultant Hart Human Resource Consulting www.hart.ro www.consiliereincariera.ro Unul dintre factorii cu efectele cele mai pozitive in retentia angajaţilor performanţi este dezvoltarea unei relaţii bazate […]
Alexandra Gorea
Consultant Hart Human Resource Consulting
www.hart.ro
www.consiliereincariera.ro
Unul dintre factorii cu efectele cele mai pozitive in retentia angajaţilor performanţi este dezvoltarea unei relaţii bazate pe incredere intre angajat şi angajator.
Această incredere este de cele mai multe ori reflectată in pachetul de compensaţii şi modul in care acesta este administrat. Pentru ca un plan de compensaţii să construiască relaţii bazate pe incredere trebuie să aibă patru pilari de menţinere : corectitudine, claritate, consistenţa, merit. Este mai greu decât pare la prima vedere să indeplinim toate aceste condiţii. Acest lucru se datorează faptului că datorită schimbărilor circumstanţelor unele din caracteristicile menţionate pot intra in conflict cu altele.
Banii nu sunt nici pe departe un prim factor motivant al angajaţilor. Acest lucru a fost confirmat intr-un studiu recent facut pe 1.500 angajaţi.
• O activitate din care să inveţe in permanenţa şi libertatea alegerii sarcinilor. Angajaţii valorifică oportunităţile de invăţare prin care pot dezvolta şi imbunataţii noi abilităţi. De asemenea apreciază posibilitatea de a-şi alege sarcinile atunci când este cazul.
• Program de lucru flexibil şi timp liber. Angajatii valorează timpul liber pe care angajatorul i-l pune la dispoziţie. Flexibilitatea programului de muncă le permite să echilibreze balanţa dintre muncă şi viaţa personală.
• Recunoaştere personală. Oamenilor le place să simtă că este nevoie de ei şi că munca lor este apreciată. Totuşi angajaţii raportează faptul că şefii lor rareori le mulţumesc pentru munca pe care o depun.
• Autonomie crescută şi autoritate in ceea ce priveşte activitatea lor. O mai mare autonomie şi autoritate ii transmite angajatului că organizaţia are incredere in el ca acesta să acţioneze independent şi fără aprobarea altora.
• Timp petrecut impreună cu managerul său. Atunci când managerii petrec timp cu angajaţii lor au loc două fenomene.
Primul dintre ele : deoarece timpul unui manager este preţios, angajaţii au un sentiment de recunoaştere şi validare.
Al doilea fenomen : managerul oferă suport angajaţilor prin a-i asculta pe aceştia, a le răspunde la intrebări şi a le oferi sfaturi.
Cei care au participat la acest studiu au mentionat că banii intr-adevar sunt importanţi dar mai puţin importanţi decât itemii mai sus menţionaţi.
Cercetătorii au descoperit că există şapte arii care fac diferenţa in retenţia de personal, şi anume: mediul de muncă, conţinutul activităţii, oportunităţile de dezvoltare, compensaţii şi premii, cultura organizaţională, relaţia cu managerii, relaţia cu colegii.
Pentru foarte multe organizaţii, subiectul retenţiei angajaţilor perfomanţi se reduce la un singur lucru – compensaţiile.
Companiile spun că ‘pentru a-ţi păstra şi mai buni angajaţi, trebuie să ii plăteşti bine’. Până la un anumit punct acest lucru este adevărat, insă numai din punct de vedere negativ. Dacă angajaţii performanţi nu sunt platiţi bine, pleacă.
Dar numai plătindu-i bine nu inseamnă că rămân in organizaţie.
Compensaţia reprezintă un factor satisfacţie, mulţumitor şi nu motivant.
Modificarea acestei compensaţii are un efect temporar asupra angajatului şi nu unul susţinut, pe termen lung.
Alexandra Gorea
Consultant Hart Human Resource Consulting
www.hart.ro
www.consiliereincariera.ro