Un studiu realizat de compania de audit şi consultanţă Ernst & Young şi publicat în 2016 arată că aproape jumătate (47%) dintre respondenţi şi-au schimbat locul de muncă în ultimii trei ani din motive financiare. Recrutorii te sfătuiesc ca înainte de
a lua o decizie radicală să expui problema managerului și să mizezi pe comunicare și negociere, însă cu o strategie de acțiune bine definită.
Cei mai stabili la locul de muncă în perioada 2012-2015 au fost cei din generaţia Boomers, născuţi între 1946 şi 1964 (61%), iar procentul se înjumătăţeşte în cazul generaţiei X. 36% dintre persoanele născute între 1961 şi 1979 sunt au sunt stabile la locul de muncă. Doar 19% dintre tinerii din generaţia Y, născuţi între 1980 şi 1999, aleg să fie fideli unui loc de muncă pentru minimum doi ani de zile, conform studiului realizat de compania de audit şi consultanţă Ernst & Young şi publicat în 2016.
Principalele motive pentru care angajaţii vor să renunţe la job sunt relaţia cu managerul, imposibilitatea de a promova, evolua şi salariul, conform datelor Stefanini România, furnizor de servicii de externalizare IT.
Recrutorii precizează că angajaţii au abordări diferite când e vorba de nemulţumirile salariale. Atitudinea lor vine mai ales din educație. „Pe de-o parte sunt angajaţii conștienți de calitatea și cantitatea muncii pe care o prestează și care aleg să poarte o discuție cu angajatorul, iar de partea cealaltă sunt cei care cred sau simt că merită o mărire de salariu și o așteaptă, fără a iniția nicio discuție cu superiorii. Din păcate, o asemenea atitudine duce, de cele mai multe ori, la instalarea unei stări de nemulțumire“, declară Elena Popa, Senior Consultant în cadrul agenţiei de recrutare Adecco România.
Înainte de a te gândi la măsuri radicale, ca schimbarea locului de muncă, poţi încerca să vezi în ce măsură aspectele care te nemulţumesc la jobul curent pot fi rezolvate. Dacă salariul este o problemă, atunci ea trebuie evaluată şi adresată managerului direct.
Specialiştii HR trag un semnal de alarmă în momentul în care văd candidaţi care schimbă des locurile de muncă. Apreciază candidaţii, precum şi angajaţii stabili, care dovedesc abilităţi de convingere şi negociere. Aceste calităţi se transpun şi în activitatea de la birou şi creează premisele unor rezultate bune.
„Înainte de a te gândi la măsuri radicale, ca schimbarea locului de muncă, poţi încerca să vezi în ce măsură aspectele care te nemulţumesc la jobul curent pot fi rezolvate. Dacă salariul este o problemă, atunci ea trebuie evaluată şi adresată managerului direct“, declară Monica Dona, PR Lugera România.
Faţă de anii precedenţi, când angajaţii preferau să-şi caute un loc de muncă decât să-şi expună nemulţumirile, în 2016, mulţi dintre salariaţi sunt mai deschişi comunicării cu managerul: „Există mai multe etape prin care trec cei nemulțumiţi de salariu: comentează faţă de colegii de care se simt mai apropiaţi, devin reticenţi la sarcinile pe care le primesc şi încep să caute şi alte locuri de muncă. Totuşi, angajaţii au învăţat să se adreseze managerului în momentul în care consideră că ar trebui să primească o mărire de salariu şi să discute deschis“, declară Oana Calcan, Recruitment Coordinator la Stefanini.
Pentru ca negocierea să aibă rezultate bune, o strategie eficientă este sublinierea rezultatelor: „De cele mai multe ori angajaţii îşi argumentează solicitările pentru mărirea de salariu prin prisma nevoilor personale. Pentru a avea succes într-un astfel de demers cele mai bune argumente ţin mai degrabă de <<iată cât de mult am evoluat>> şi <<ce rezultate am obţinut>>“, adaugă Monica Dona.
O altă abordare eficientă este să ai aşteptări realiste şi argumente pe măsură. „Dacă te aştepţi la dublarea salariului, cu siguranţă acest lucru nu se va întâmpla. Cel mai des măririle salariale anuale se încadrează într-un plafon care poate merge de la 5% pâna la 15%. Creşterile dincolo de aceste repere se încadrează mai degrabă la excepţii“, spune Monica Dona.
Companiile acordă măririle de salariu, în general, pe ultima sută de metri, când angajatul a găsit un alt loc de muncă. „Angajaţii îşi expun motivele pentru care ar trebui sa primească o mărire de salariu. Însă, de cele mai multe ori, măririle se acordă în cazurile în care angajatul găseşte un alt loc de muncă şi există posibilitatea de a-l pierde din companie“, adaugă specialistul în resurse umane, Oana Calcan.
Pentru a nu ajunge în această situație, Elena Popa, Senior Consultant în compania de recrutare Adecco România recomandă programele de comunicare internă prin care se poate lua pulsul angajaților și se pot adopta măsuri constructive.
Există discuţii periodice cu salariaţii pentru a înţelege nevoile lor şi pentru a le oferi condiţii de lucru cât mai atractive, cum ar fi: program de lucru flexibil, posibilitatea de a lucra si de acasă, programe de training.
În ultima vreme, având în vedere criza de talente şi competiţia din ce în ce mai mare pentru candidaţii buni, companiile încearcă sa fie proactive pentru a nu ajunge în situaţia de a-şi pierde angajaţii-cheie. „Există discuţii periodice cu salariaţii pentru a înţelege nevoile lor şi pentru a le oferi condiţii de lucru cât mai atractive, cum ar fi: program de lucru flexibil, posibilitatea de a lucra si de acasă, programe de training, un plan de carieră bine detaliat, pachet complex de beneficii“, menţionează Oana Calcan.