La o simplă căutare pe Google, poate ai remarcat cum site-urile concurează pentru a fi în primele rezultate, iar unele variază în poziție în funcție de momentul căutării, de dispozitiv și de optimizările pe care le face un SEO specialist. El face munca magică pentru a spori vizibilitatea unui site și specializarea sa este tot mai cerută de angajatori având în vedere că sunt miliarde de căutări și de rezultate pe zi.
Dacă îți dorești să devii specialist SEO, este important ca mai întâi să înțelegi ce presupune acest rol, cum te poți forma, care este salariul și ce alte beneficii poți avea. Îți oferim o perspectivă utilă și din experiența noastră, pentru că, da, jobul de redactor include și responsabilitățile unui specialist SEO.
Mai întâi este important să înțelegi ce înseamnă SEO. Search Engine Optimisation sau Optimizarea pentru motoarele de căutare este procesul de îmbunătățire a unei pagini web sau a traficului unui site, făcându-l mai vizibil în rezultatele motoarelor de căutare.
Un specialist SEO cunoaște tehnicile și algoritmii utilizați de motoarele de căutare și optimizează conținutul site-urilor pentru ca acestea să se poziționeze bine în paginile motoarelor de căutare, pentru anumite cuvinte cheie și să genereze în mod eficient trafic și vânzări. Caută și analizează cuvintele cheie pentru a determina care dintre acestea sunt cele mai relevante pentru un anumit site și apoi folosește aceste cuvinte-cheie pentru a optimiza conținutul site-ului, cum ar fi metatitlurile, meta descrierile, titlurile și textul. De asemenea, se asigură că aspectele tehnice ale site-ului, cum ar fi structura, viteza, structura URL-ului sunt optimizate pentru algoritmii motoarelor de căutare.
93% din toate activitățile online încep cu un motor de căutare. Și mai grăitor este că 75% dintre cei care caută ceva online nu trec niciodată de prima pagină de rezultate. Prin urmare, site-urile nu pot să obțină rezultate precum trafic și vânzări fără SEO și fără optimizările unui SEO Specialist.
SEO este un instrument puternic de branding și un domeniu în creștere rapidă în industria de marketing digital. Conform Raportului State of Content Marketing, realizat de Semrush, 44% dintre profesioniștii în marketingul de conținut chestionați spun că îmbunătățirea conținutului site-ului este una dintre provocările principale ale companiei lor. În plus, 67% spun că SEO este cea mai bună tactică pentru îmbunătățirea performanței conținutului. Și 73% spun că folosesc instrumentele SEO în mod regulat pentru a-și valorifica eforturile de marketing de conținut. Așadar SEO specialist este un job pe val, de viitor, pentru care merită să te specializezi. Se reinventează periodic, ceea ce înseamnă că dacă ții pasul cu noutățile și le implementezi, vei fi un candidat dezirabil. Începe prin a afla care sunt responsabilitățile tale, ce presuune un job de SEO specialist, care este salariul și cum te poți forma în această specializare.
Responsabilitățile unui SEO specialist variază în funcție de industria și de compania în care lucrează, însă task-urile sale principale rămân acestea:
Pe www.ejobs.ro sunt zeci de joburi care includ responsabilități SEO. Poți ajunge la ele mai ușor selectând la departament marketing și folosind cuvinte cheie precum SEO sau SEO Specialist. Vei găsi Specialist SEO, SEO Content Writer, SEO Analyst, Copywriter, Specialist Marketing, Digital Manager, Afiliate Manager.
Responsabilitățile unui SEO Specialist, ce care le vei regăsi în descrierile joburilor, sunt :
Cerințe:
Soft skills
Beneficii:
Înainte de a decide dacă jobul pe care tocmai l-ai văzut este plătit la nivelul pieței muncii și la nivelul experienței tale, accesează Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, unde peste 600.000 de specialiști și-au introdus veniturile până în prezent. Acolo poți vedea cum se poziționează salariul afișat sau aflat de la angajator față de cel al altor specialiști.
De exemplu, salariul mediu al unui Specialist SEO entry level (sub 2 ani experiență) este 3.900 lei net în domeniul Alimentație/HoReCa, iar pentru 2-5 ani experiență în București salariul este de 4.200 de lei. Seniorii în SEO câștigă în medie 7.000 lei. Un Inginer SEO entry level în București câștigă 4.750 lei/net.
O facultate care să te formeze ca SEO Specialist nu există. Dar poți deprinde o bază urmând specializările în marketing din cadrul facultăților din București sau din țară. Începe prin a înțelege cum funcționează motoarele de căutare și prin a lucra la un site personal, ocazie de a deprinde abilități. Odată ce îți dai seama că îți place ceea ce faci, poți trece la un curs care să-ți ofere ocazia de a învăța/aprofunda noțiunile de care ai nevoie și de a obține o certificare.
Oamenii folosesc motoarele de căutare pentru a căuta orice. Căutările pot varia de la „pantofi de toamnă” la „Care este structura anului școlar?” sau „zile libere 2023”. În câteva fracțiuni de secundă, apar miii de site-uri web care au legătură cu termenul introdus în motorul de căutare. Dar cum funcționează?
Motoarele de căutare au trei funcții principale:
Pentru a deveni specialist SEO, există câteva abilități de bază pe care ar trebui le dezvolți și care te pot ajuta să obții rezultate în ceea ce faci:
Obținerea unei certificări te va ajuta să deprinzi cunoștințele necesare pentru a practica optimizarea site-urilor pe cont propriu. De asemenea, îți oferă credibilitate atunci când te conectezi pe LinkedIn.
La o căutare pe Google vei găsi companii și organizații care oferă certificare în SEO, marketing și analiză. Unele programe pot fi gratuite, iar altele necesită plată. Organizații precum Moz, Cloudera, IBM, Microsoft și SAS oferă certificări pentru platformele lor specifice. Opțiuni de certificare în SEO ai și pe Udemy și pe Coursera, unde vei găsi cursuri pentru începători, dar și cursuri nișate, de exemplu, pe e-Commerce. Ia în considerare și certificările care te ajută în activitatea SEO, precum Google Analytics. În alegerea cursului, verifică subiectele abordate și dacă acesta îți dezvoltă abilitățile. Dacă nu aprofundează subiectele pentru care ai nevoie de ajutor, probabil că nu este cel mai bun curs pentru tine.
O analiză aprofundată și eficientă a concurenței site-ului la care lucrezi este importantă pentru a avea rezultate. Îți va permite să înțelegi mai bine piața. Și văzând unde reușesc alte afaceri din industrie, poți determina propriile lacune. O analiză ar trebui să mai mult decât simpla căutare a pozițiilor site-urilor concurente. Ar trebui să cuprindă 3 aspecte:
SEO este un domeniu în schimbare rapidă, în continuă evoluție. Chiar dacă ai învățat elementele de bază ale SEO, există întotdeauna tendințe de înțeles și tool-uri noi de folosit. Iată câteva modalități pentru fi la curent cu schimbările din domeniu:
Poți alege diferite specializări în SEO, printre care SEO Specialist sau SEO Analyst. Care e diferența dintre cele două? Un SEO analyst și un SEO Specialist joacă roluri importante în domeniul optimizării pentru motoarele de căutare, dar au responsabilități și seturi de abilități diferite.
Un analist SEO este responsabil în primul rând pentru colectarea, analizarea și interpretarea datelor legate de performanța unui site web. Folosește instrumente precum Google Analytics pentru a urmări traficul site-ului web, volumul de căutări ale cuvintelor cheie și backlink-urile. De asemenea, analizează aceste date pentru a identifica oportunitățile de îmbunătățire și pentru a face recomandări pentru modificări ale strategiei SEO a site-ului.
Pe de altă parte, un specialist SEO este responsabil pentru implementarea și executarea strategiei SEO. Are o înțelegere profundă a algoritmilor și a celor mai bune practici ale motoarelor de căutare. Optimizează structura, conținutul și creează link-uri și backlink-uri pentru a-și îmbunătăți poziția și autoritatea site-ului.
Așadar, un SEO Analyst poate oferi informații bazate pe date, în timp ce specialistul poate implementa modificările necesare. Dacă deprinzi cunoștințe din ambele roluri strategia SEO a site-ului va fi eficientă.
Poate te întrebi ce face un SEO Manager comparativ cu un Specialist SEO. SEO Managerul e într-o poziție superioară ierarhia unei agenții sau în departamentul de marketing digital. În general, se ocupă mai mult de strategie și, în multe cazuri, de managementul conturilor clienților. Acest rol poate fi diferit, în unele agenții managerul SEO este persoana ca discută cu clientul și îl ghidează pe specialist SEO ce ar trebui să facă pentru fiecare client; în altele, managerul SEO ar putea fi persoana care gestionează contul, efectuează task-urile SEO și vine cu strategia. Titlul de „Manager” denotă clar mai multă experiență în SEO decât Specialist, indiferent de rol.
Dacă îți dorești să devii Specialist SEO, nu a existat niciodată un moment mai bun pentru a intra în acest domeniu. Este în continuă evoluție, iar companiile se concentrează pe SEO pentru a câștiga vizibilitate în mediul online care se reflectă în vânzări. Iar specializarea în acest domeniu este tot mai căutată la angajare. Intră pe www.ejobs.ro și găsește jobul în SEO care ți se potrivește!
Ce presupune meseria de agent imobiliar și ce salariu poți câștiga
Vrei un rol de copywriter? Ce trebuie să știi despre această meserie