• 14 Sep. 2023
  • 8 min

SEO Specialist – Ce ar trebui să știi dacă îți dorești acest job

SEO Specialist

La o simplă căutare pe Google, poate ai remarcat cum site-urile concurează pentru a fi în primele rezultate, iar unele variază în poziție în funcție de momentul căutării, de dispozitiv și de optimizările pe care le face un SEO specialist. El face munca magică pentru a spori vizibilitatea unui site și specializarea sa este tot mai cerută de angajatori având în vedere că sunt miliarde de căutări și de rezultate pe zi.

Dacă îți dorești să devii specialist SEO, este important ca mai întâi să înțelegi ce presupune acest rol, cum te poți forma, care este salariul și ce alte beneficii poți avea. Îți oferim o perspectivă utilă și din experiența noastră, pentru că, da, jobul de redactor include și responsabilitățile unui specialist SEO.

 

Ce înseamnă SEO Specialist

Mai întâi este important să înțelegi ce înseamnă SEO. Search Engine Optimisation sau Optimizarea pentru motoarele de căutare este procesul de îmbunătățire a unei pagini web sau a traficului unui site, făcându-l mai vizibil în rezultatele motoarelor de căutare.
Un specialist SEO cunoaște tehnicile și algoritmii utilizați de motoarele de căutare și optimizează conținutul site-urilor pentru ca acestea să se poziționeze bine în paginile motoarelor de căutare, pentru anumite cuvinte cheie și să genereze în mod eficient trafic și vânzări. Caută și analizează cuvintele cheie pentru a determina care dintre acestea sunt cele mai relevante pentru un anumit site și apoi folosește aceste cuvinte-cheie pentru a optimiza conținutul site-ului, cum ar fi metatitlurile, meta descrierile, titlurile și textul. De asemenea, se asigură că aspectele tehnice ale site-ului, cum ar fi structura, viteza, structura URL-ului sunt optimizate pentru algoritmii motoarelor de căutare.

 

Este SEO Specialist un job bun?

93% din toate activitățile online încep cu un motor de căutare. Și mai grăitor este că 75% dintre cei care caută ceva online nu trec niciodată de prima pagină de rezultate. Prin urmare, site-urile nu pot să obțină rezultate precum trafic și vânzări fără SEO și fără optimizările unui SEO Specialist.

SEO este un instrument puternic de branding și un domeniu în creștere rapidă în industria de marketing digital. Conform Raportului State of Content Marketing, realizat de Semrush, 44% dintre profesioniștii în marketingul de conținut chestionați spun că îmbunătățirea conținutului site-ului este una dintre provocările principale ale companiei lor. În plus, 67% spun că SEO este cea mai bună tactică pentru îmbunătățirea performanței conținutului. Și 73% spun că folosesc instrumentele SEO în mod regulat pentru a-și valorifica eforturile de marketing de conținut. Așadar SEO specialist este un job pe val, de viitor, pentru care merită să te specializezi. Se reinventează periodic, ceea ce înseamnă că dacă ții pasul cu noutățile și le implementezi, vei fi un candidat dezirabil. Începe prin a afla care sunt responsabilitățile tale, ce presuune un job de SEO specialist, care este salariul și cum te poți forma în această specializare.

Ce face un Specialist SEO

Responsabilitățile unui SEO specialist variază în funcție de industria și de compania în care lucrează, însă task-urile sale principale rămân acestea:

  • Se informează despre algoritmii motoarele de căutare. Acesta este, fără îndoială, unul dintre cele mai importante aspecte ale acestei poziții, pentru că în funcție de cunoștințele deprinsepoți realiza acțiunile sale de optimizare a site-urilor.
  • Evaluează site-urile. Înainte de a propune modificări, SEO Specialistul trebuie să analizeze conținutul, backlink-urile și cuvintele cheie ale unui site. Acest lucru îi permite să stabilească ce modificări să faci pentru a atinge standardele actuale de optimizare pentru motoarele de căutare.
  • Analizează problemele. Evaluează problemele unui site, care îl împiedică să se poziționeze în primele rezultate ale motoarelor de căutare și să stabilește acțiunile necesare pentru a-l optimiza.
  • Generează conținut: Specialistul SEO produce adesea conținut având grijă să folosească în mod natural anumite cuvinte cheie (pe care le-a cercetat pentru a vedea volumul lor de căutări) astfel încât să îmbunătățească poziția site-ului în motoarele de căutare.
  • Codează: Specialiștii avansați au experiență de lucru în CSS, HTML și alte câteva limbaje de programare. Pe lângă cunoștințele în codare aceștia pot fi familiarizați și cu diverse sisteme de operare.

 

Ce include un job description pentru SEO Specialist

Pe www.ejobs.ro sunt zeci de joburi care includ responsabilități SEO. Poți ajunge la ele mai ușor selectând la departament marketing și folosind cuvinte cheie precum SEO sau SEO Specialist. Vei găsi Specialist SEO, SEO Content Writer, SEO Analyst, Copywriter, Specialist Marketing, Digital Manager, Afiliate Manager.

Responsabilitățile unui SEO Specialist, ce care le vei regăsi în descrierile joburilor, sunt :

  • ​Să optimizeze site-urile, astfel încât să fie cât mai bine indexate în motoarele de căutare, în scopul creșterii traficului și a vânzărilor organice
  •  Să recomande modificări ale arhitecturii site-ului, conținutului, link-urilor și altor factori pentru a îmbunătăți pozițiile SEO pentru cuvintele cheie vizate;
  •  Să optimizeze căutarea și folosirea cuvintelor cheie relevante;
  •  Să coordoneze crearea textelor și să ofere feedback pentru conținutul trimis;
  •  Să optimizeze paginile de destinație pentru motoarele de căutare;
  •  Sa monitorizeze competiția și să analizeze actualizările;
  •  Să-și mențină cunoștintele actulizate la noile tehnologii

Cerințe:

  • Experiență de lucru cu instrumente de analiză a site-urilor web;
  • Cunoștințe despre tehnicile de optimizare a motoarelor de căutare on și off-page, factorii de clasare, actualizările algoritmilor, 
  • Cunoștințe despre cele mai recente tendințe și cele mai bune practici în optimizarea pentru motoarele de căutare;
  • Limba engleză – avansat;
  • Sunt considerate un plus: Cunoștințe HTML/CSS;

Soft skills

  • Creativitate și o mentalitate go-getter; 
  • Încredere – te adaptezi la solicitări în ritm rapid; 
  • Comunicarea ideilor în mod clar;
  • O dorință autentică de a lucra cu oameni din medii diverse și capacitatea de a construi relații bazate pe încredere cu aceștia; 
  • Implicare pentru a crește rezultatul muncii depuse zilnic;
  • Dezvoltarea abilităților atât într-un mod autonom, cât și prin sprijinul pe care îl obții din partea echipei și a liderului tău;

Beneficii:

  • Bonusuri
  • Șansa de a face parte dintr-o echipă bazată pe performanță, 
  • Echilibru viața profesională și viața privată; 
  • Proiecte noi, provocatoare la care să lucrezi.

 

Ce salariu câștigi ca Specialist SEO

Înainte de a decide dacă jobul pe care tocmai l-ai văzut este plătit la nivelul pieței muncii și la nivelul experienței tale, accesează Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, unde peste 600.000 de specialiști și-au introdus veniturile până în prezent. Acolo poți vedea cum se poziționează salariul afișat sau aflat de la angajator față de cel al altor specialiști.

De exemplu, salariul mediu al unui Specialist SEO entry level (sub 2 ani experiență) este 3.900 lei net în domeniul Alimentație/HoReCa, iar pentru 2-5 ani experiență în București salariul este de 4.200 de lei. Seniorii în SEO câștigă în medie 7.000 lei. Un Inginer SEO entry level în București câștigă 4.750 lei/net.

 

Cum devii Specialist SEO

O facultate care să te formeze ca SEO Specialist nu există. Dar poți deprinde o bază urmând specializările în marketing din cadrul facultăților din București sau din țară. Începe prin a înțelege cum funcționează motoarele de căutare și prin a lucra la un site personal, ocazie de a deprinde abilități. Odată ce îți dai seama că îți place ceea ce faci, poți trece la un curs care să-ți ofere ocazia de a învăța/aprofunda noțiunile de care ai nevoie și de a obține o certificare.

 

Află  cum funcționează motoarele de căutare

Oamenii folosesc motoarele de căutare pentru a căuta orice. Căutările pot varia de la „pantofi de toamnă” la „Care este structura anului școlar?” sau „zile libere 2023”.  În câteva fracțiuni de secundă, apar miii de site-uri web care au legătură cu termenul introdus în motorul de căutare. Dar cum funcționează?

Motoarele de căutare au trei funcții principale:

  • Accesare crawlere: motoarele de căutare folosesc crawlerele web, adesea denumite roboți, pentru a naviga pe internet, citind conținut de pe miliarde de pagini web.
  • Index: acești roboți colectează și organizează conținutul descoperit în timpul procesului de accesare crawlere într-o bază de date. Odată ce sunt indexate, aceste pagini web pot fi preluate în timpul căutărilor pe internet.
  • Clasament: fiecare pagină indexată este evaluată pentru a determina care este tema abordată și cât de relevantă este pentru fiecare interogare de căutare.
    Algoritmii Google iau în considerare diverși factori pentru a returna utilizatorilor rezultate într-o fracțiune de secundă. Recunosc cuvintele cheie folosite pentru a determina intenția de căutare și caută pe web cele mai relevante pagini, scrise într-un limbaj natural, care oferă o experiență cititorului.

 

Dezvoltă abilitățile SEO de bază

Pentru a deveni specialist SEO, există câteva abilități de bază pe care ar trebui le dezvolți și care te pot ajuta să obții rezultate în ceea ce faci:

  • Cercetarea cuvintelor cheie este esențială pentru succesul SEO. Prin cercetarea cuvintelor cheie, poți determina ce cuvinte caută oamenii, mai degrabă decât să mergi pe intuiție. Apoi, poți folosi aceste cuvinte în conținutul site-ului pentru a-i îmbunătăți poziția în Google.
  • Optimizare SEO. Această practică include adăugarea de cuvinte cheie în texte, utilizarea metatilurilor și metadescription-urilor. 
  • Elemente de bază de codare: Nu trebuie să fii un expert în scrierea codului, dar ar trebui să poți să te uiți la sursa unui site și să identifici caracteristicile cheie (de exemplu, dacă un backlink către site-ul tău este un dofollow sau nofollow).
  • Crearea link-urilor/generarea backlink-urilor: Aceasta prepusune să creezi parteneriate cu alte site-uri pentru a insera hyperlinkuri către paginile site-ului tău. Aceste backlink-uri importante oferă autoritate site-ului tău, identificându-l ca o resursă de calitate și îmbunătățind clasamentul său.
  • Marketing de conținut: Creează un conținut de interes, la care alte site-uri își doresc să facă trimitere, astfel încât să poți genera backlink-uri.
  • Auditul conținutului îți va permite să identifici punctele tari și punctele slabe ale site-ului din punct de vedere SEO și apoi să creezi un plan de îmbunătățire.


Ia în considerare obținerea unei certificări

Obținerea unei certificări te va ajuta să deprinzi cunoștințele necesare pentru a practica optimizarea site-urilor pe cont propriu. De asemenea, îți oferă credibilitate atunci când te conectezi pe LinkedIn.
La o căutare pe Google vei găsi companii și organizații care oferă certificare în SEO, marketing și analiză. Unele programe pot fi gratuite, iar altele necesită plată. Organizații precum Moz, Cloudera, IBM, Microsoft și SAS oferă certificări pentru platformele lor specifice. Opțiuni de certificare în SEO ai și pe Udemy și pe Coursera, unde vei găsi cursuri pentru începători, dar și cursuri nișate, de exemplu, pe e-Commerce. Ia în considerare și certificările care te ajută în activitatea SEO, precum Google Analytics. În alegerea cursului, verifică subiectele abordate și dacă acesta îți dezvoltă abilitățile. Dacă nu aprofundează subiectele pentru care ai nevoie de ajutor, probabil că nu este cel mai bun curs pentru tine.

 

Înțelege cum realizezi o analiză eficientă a concurenței

O analiză aprofundată și eficientă a concurenței site-ului la care lucrezi este  importantă pentru a avea rezultate. Îți va permite să înțelegi mai bine piața. Și văzând unde reușesc alte afaceri din industrie, poți determina propriile lacune. O analiză ar trebui să mai mult decât simpla căutare a pozițiilor site-urilor concurente. Ar trebui să cuprindă 3 aspecte: 

  1. Înțelegerea traficului concurenților. Folosind tool-urile potrivite află de unde provine traficul acestora (de exemplu, direct, refferal, plătit, social, search), precum și ce număr de vizitatori primesc pe lună.
  2. Identifică ce cuvinte cheie folosesc pentru a ști unde exclezi comparativ cu ei și unde ai loc de îmbunătățire.
  3. Găsește sursele de top pentru backlink-urile concurenței. Folosește tool-uri pentru a compara numărul total de backlink-uri a mai multor site-uri concurente.

 

Îmbunătățește-ți constant cunoștințele SEO

SEO este un domeniu în schimbare rapidă, în continuă evoluție. Chiar dacă ai învățat elementele de bază ale SEO, există întotdeauna tendințe de înțeles și tool-uri noi de folosit. Iată câteva modalități pentru fi la curent cu schimbările din domeniu:

  • Participă la conferințe și traininguri. Multe agenții digitale organizează conferințe și traininguri SEO.
  • Citește bloguri: multe bloguri informative (cum ar fi Semrush și Search Engine Journal) oferă actualizări despre tendințele SEO.
  • Intră într-o comunitate de oameni pasionați de SEO. E poate cea mai bună modalitate de a învăța SEO. Vorbind cu alții oameni din industrie, poți afla despre cele mai bune practici ale acestora și despre ce observă ei în industrie.
  • Înscrie-te la newslettere, pentru a primi actualizări regulate despre tendințele SEO.
  • Citește în fiecare an cele mai bune cărți despre SEO pentru a vedea ce au de spus liderii din domeniu.

Diferențe SEO Analyst vs SEO Specialist

Poți alege diferite specializări în SEO, printre care SEO Specialist sau SEO Analyst. Care e diferența dintre cele două? Un SEO analyst și un SEO Specialist joacă roluri importante în domeniul optimizării pentru motoarele de căutare, dar au responsabilități și seturi de abilități diferite.

Un analist SEO este responsabil în primul rând pentru colectarea, analizarea și interpretarea datelor legate de performanța unui site web. Folosește instrumente precum Google Analytics pentru a urmări traficul site-ului web, volumul de căutări ale cuvintelor cheie și backlink-urile. De asemenea, analizează aceste date pentru a identifica oportunitățile de îmbunătățire și pentru a face recomandări pentru modificări ale strategiei SEO a site-ului.

Pe de altă parte, un specialist SEO este responsabil pentru implementarea și executarea strategiei SEO. Are o înțelegere profundă a algoritmilor și a celor mai bune practici ale motoarelor de căutare. Optimizează structura, conținutul și creează link-uri și backlink-uri pentru a-și îmbunătăți poziția și autoritatea site-ului.

Așadar, un SEO Analyst poate oferi informații bazate pe date, în timp ce specialistul poate implementa modificările necesare. Dacă deprinzi cunoștințe din ambele roluri strategia SEO a site-ului va fi eficientă.


Diferențe Specialist SEO vs SEO Manager

Poate te întrebi ce face un SEO Manager comparativ cu un Specialist SEO. SEO Managerul e într-o poziție superioară ierarhia unei agenții sau în departamentul de marketing digital. În general, se ocupă mai mult de strategie și, în multe cazuri, de managementul conturilor clienților. Acest rol poate fi diferit, în unele agenții managerul SEO este persoana ca discută cu clientul și îl ghidează pe specialist SEO ce ar trebui să facă pentru fiecare client; în altele, managerul SEO ar putea fi persoana care gestionează contul, efectuează task-urile SEO și vine cu strategia. Titlul de „Manager” denotă clar mai multă experiență în SEO decât Specialist, indiferent de rol.

Dacă îți dorești să devii Specialist SEO, nu a existat niciodată un moment mai bun pentru a intra în acest domeniu. Este în continuă evoluție, iar companiile se concentrează pe SEO pentru a câștiga vizibilitate în mediul online care se reflectă în vânzări. Iar specializarea în acest domeniu este tot mai căutată la angajare. Intră pe www.ejobs.ro și găsește jobul în SEO care ți se potrivește!

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și: 

 

Ce presupune meseria de agent imobiliar și ce salariu poți câștiga

Vrei un rol de copywriter? Ce trebuie să știi despre această meserie

 

A fost util articolul? 2
SEO

Leave a Reply