• 20 Feb. 2007
  • 4 min

Trainer intern in Romania.

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Lumea resurselor umane evolueaza rapid in Romania. Vedem si simtim cu totii efectele acestei schimbari. Training-ul, ca parte integranta a acestui domeniu, nu face exceptie de […]

Lumea resurselor umane evolueaza rapid in Romania. Vedem si simtim cu totii efectele acestei schimbari. Training-ul, ca parte integranta a acestui domeniu, nu face exceptie de la aceasta tendinta.

Insa ca orice proces economic, o dezvoltare rapida, stimulata de o cerere foarte mare, nu are loc uniform. Cresterea preponderenta se inregistreaza in departamentele de service client, vanzari si marketing. Comparativ cu acestea, departamentele de cercetare si dezvoltare de produse raman atrofiate.

In Romania de astazi mediul economic creste, sunt implementate noi standarde, iar infuzia de know-how accentueaza progresul. Printre importurile de cunoastere se afla si cele legate de formarea capitalului uman.

Nevoia acuta de experienta in acest domeniu este cauzata pe de o parte de sistemul de invatamant romanesc si, pe de alta, de o economie tot mai dinamica si mai specializata.

Astfel, sistemul de invatamant romanesc devine neadaptat la realitatile actuale. Inginerii invata dupa manuale editate acum 30 de ani, cei de la Facultatea de Finante / Banci termina 4 ani de studii superioare fara sa stie cum se completeaza o factura fiscala. Absenta nejustificata de experiente practice in toate institutiile de invatamant superior face ca ruptura dintre teorie si viitorul job sa fie colosala.

Cei care fac afaceri sunt insa mult mai rapizi si mai adaptabili ca cei din sistemul de invatamant. Angajatorii au inceput deja selectarea personalului pe baza de potential. Din ce in ce mai multi proaspat absolventi sunt alesi pe baza unei diplome care se apropie cat de cat de postul oferit. Mult mai importante decat diploma sunt insa acum elemente ca motivatia personala si capacitatea de invatare si adaptare.

Aceasta infuzie masiva de capital uman presupune un sistem de formare adecvat. Acesta este in prezent calcaiul lui Ahile pentru majoritatea companiilor din Romania. Managerii actuali nu au inca experienta in coaching si in formarea angajatilor. Acest lucru nici nu era de actualitate in trecutul recent. Rezultatul este de multe ori o imaturitate evidenta cand vine vorba de un sistem intern autentic de formare al noilor veniti la locul de munca.

Solutia de rezolvare a acestei situatii a fost importul de formatori, de la care se asteapta sa vina cu solutii sau sisteme salvatoare. Din acest motiv suntem, de aproximativ un an, martori la o adevarata vanatoare a firmelor de head hunting a trainerilor cu experienta.

Care este profilul tipic al trainerului intern? Tanar, absolvent de putini ani a unor studii economice sau de resurse umane, de obicei cu experienta pe voluntariat si bune abilitati de comunicare. Experientele anterioare sunt colaborari punctuale cu firme de training in zona de team building, vanzari si softskills. Nivelul teoretic este extrem de variat, functie de sursele de informare si propria zona de interese profesionale.

Care sunt atuurile acestui trainer? Motivatie, disponibilitate mare de invatare si dezvoltare profesionala.

Care sunt dezavantajele? Lipsa unei experiente suficient de mari in lucru cu adultii (training-urile cu tineri nu sunt acelasi lucru cu cele cu adulti blazati) si mobilitate foarte mare functie de renumeratie.

Integrarea trainerilor interni in companii poate fi un proces dificil in conditiile prezentate mai sus. Exista totusi ceva care face lucrurile mai usoare. Am asistat impreuna in ultima vreme la o deschidere tot mai mare catre comunicare si schimb de experienta in cadrul comunitatii de training. Corporate Training Romania este numai unul din exemplele elocvente in acest sens.

Trainerii interni, care nu percep cunostiintele de specialitate ca pe un mijloc de a castiga mai multe contracte, sunt cu atat mai mult dispusi la dialog. Acest lucru face ca procesul de invatare sa fie mai rapid, iar lipsa propriei experiente sa fie compensata de cunoasterea teoretica.

Care sunt noile asteptari din partea trainer-ului intern in afara de livrarea efectiva?

• Sisteme de management ale invatarii
• Intelegerea si analiza nevoilor de training
• Realizarea unor training-uri / Organizarea de licitatii de training, functie de fisa postului fiecarui angajat / departament
• Evaluarea rezultatelor training-ului
• Managementul performantei angajatilor

Desigur aceste notiuni sunt foarte noi si, din pacate, de multe ori exotice pentru majoritatea companiilor din Romania. Intalnim astfel 3 categorii de companii din punctul de vedere al departamentului de training:

• Multinationalele care au venit cu propria cultura corporatista si care au o vasta experienta in domeniu formarii (exemplu: IBM). Aici asteptarile din partea departamentul de formare sunt cele prezentate mai sus.
• Multinationale care s-au dezvoltat in Romania si care fac eforturi mari pentru a recupera diferenta de experienta cu surorile mai mature (exemplu: Rompetrol). Aici asteptarile din deparmanentul de formare cele mai mari: munca de cercetare, construirea unui sistem de management al invatarii de la zero, livrare, evaluare, imbunatatire.
• Companii medii aflate la inceput de drum si care isi construiesc acum departamentele de training. Acestea vad de cele mai multe ori sistemul de formare numai ca rezolvare punctuala a unor probleme (exemplu: training de vanzari) sau fac training pentru ca este la moda (exemplu: team building).

In conseciinta vom intalnii in piata 3 tipuri de traineri interni:

Traineri care intra in sistem si beneficiaza de coaching si TOT (primul caz). Standardele sunt foarte ridicate, munca este rigida si obiectiva. Creativitatea in cel mai bun caz devine secundara. Din trainerul “clasic” , cei implicati devin training manageri, implementand retete fixe si evaluandu-le ulterior rezultatele.
Traineri tip comando (cazul doi). Acestia sunt parasutati in jungla companiilor crescute in RO si care sunt insetate sa atace noile granite economice. Exista harti care duc la destinatie – concurenta – insa nimeni nu stie exact poteca corecta. Se munceste mult, se greseste mult, se cheltuiesc multe resurse, se invata si mai mult. Tot respectul pentru aceste trupe de comando, insa nu toti fac fata aici.
Traineri interni “clasici” (cazul trei, cel mai numeros). Departamentul de formare este subordonat managementului superior care, asa cum aratam, revolva numai probleme punctuale, fara a avea o viziune pe termen lung sau mediu. Atributiile trainerilor aici sunt realizarea si livrarea unor training-uri punctuale, eventual evaluarea lor. In situatiile in cand resursele interne nu fac fata, se apeleaza la furnizori externi.

Raportul trainer intern versus trainer extern va creste catre cel de-al doilea in viitorul mediu in RO. Insa pe masura ce domeniile de activitate se ingusteaza si se incearca optimizarea continua a costurilor, pe termen lung trainerii interni vor deveni tot numerosi.

Acestia pot intelege mai bine business-ul propriu si pot face un management mai bun al performantelor angajatilor, in conditiile integrarii acestuia cu sistemul de training intern. Nu in ultimul rand sunt mai ieftini pentru companie.

Autor Alexandru Codreanu, Project Manager, Corporate Training Romania
www.corporatetraining.ro
contact@corporatetraining.ro

A fost util articolul? 0

Leave a Reply