• 9 Apr. 2016
  • 3 min

De ce se duc unii oameni la „scârbici”?

Valentin Radu, fondator şi CEO al Marketizator, un business global care monitorizează peste 7.000 de website-uri, scrie despre tipologiile de angajați şi îți propune o nouă abordare care te va motiva la job.

Am observat următoarea atitudine învechită despre muncă la unii angajaţi din România: „Mă duc la scârbici” sau „Timpul trece, leafa merge, noi cu drag muncim!”.
Există un domn, Martin Luther King, care a avut un vis. Dincolo de mesajul central al discursului sau magnetic, despre drepturile populaţiei de culoare din SUA, a amintit: „Indiferent ce munceşti, fă-o bine. Un om e nevoie să îşi facă job-ul atât de bine încât cei care trăiesc, au murit şi încă nu s-au născut să nu îl poată face mai bine.”
Fă un exerciţiu de imaginaţie şi observă cum ar arăta lumea dacă toţi am face asta, zi de zi. Apoi gândeşte-te ce vei avea de pierdut dacă ai face tu asta, în locul în care eşti, în fiecare zi.
Am început să angajez oameni de la vârsta de 23 de ani, pentru diferite companii pe care le-am construit, împreună cu diverşi parteneri. Am dat-o de multe ori în bară, dar am învăţat şi aplicat ceva important vizavi de tipurile de angajaţi, cu ocazia unui training.

Angajatul care aşteaptă

 

Unde îl pui, acolo stă. Obiectivul lui este să facă cât mai puţin pentru când mai mult. Îl poţi recunoaşte uşor. Gândeşte-te la instalatorul care a aşteptat trei ore să vii acasă pentru a te anunţa că nu are un robinet. Nu te-a sunat că să nu te deranjeze şi nu ştia dacă vrei să îl cumpere el sau nu avea încredere să dea el 15 lei ca să îl monteze şi să rezolve problema.

Angajatul care întreabă

 

Este ceva mai conştient, astfel încât atunci când se loveşte de o problemă sau o situaţie pe care nu o poate rezolva, pune întrebări la timp şi are şanse să rezolve problema: „Mai avem nevoie de un robinet, ce să fac?”

Angajatul care propune soluţii

 

Este deja mult mai conştient, pentru că este orientat pe soluţie, nu pe problemă. „Am nevoie de un robinet, am aflat că este 15 lei, să îl iau eu şi mi-l achitaţi când ajungeţi acasă?”

Angajatul care rezolvă

 

Este, practic, angajatul ideal, care are iniţiativă, analizează riscurile şi oportunităţile, acoperă și depășește câteodată cerințele postului: „Am rezolvat problema, am mai luat un robinet, îmi mai datoraţi 15 lei. Este în regulă?”. Dacă te numeri în ultima categorie, eşti de-al meu. Dacă nu, încearcă să ai inițiativă și să îți asumi responsabilități, în cazul în care vrei să evoluezi profesional. Sigur, vor spune unii, dar nimeni nu mă va observa, de ce să mă străduiesc dacă nimeni nu mă avansa şi nu mă va observa. Pentru tine. Eu asta am făcut, până m-am observat. Şi mi-am zis: „sunt mai mult decât un agent de asigurări. Decât un optician. Mai mult decât un antreprenor local.” Doar performanţa îţi va permite să evoluezi. Iar evaluarea ţi-o vei face tu.
Om bun, ai de ales ce faci cu viaţa ta. Sunt mii de alternative. Dacă vrei mai mult, oferă mai mult. Dacă nu îţi place locul de muncă, angajatorul, salariul sau colegii, fă o schimbare, vezi ce nevoi are piaţa muncii şi reprofilează-te. De ce să alegi să stai într-un loc care te frustrează? Nu da vina pe sistem sau angajator, pentru că ai libertatea de a alege. Şi de a crea un sistem mai bun. Pe de altă parte ce faci este parte din viaţa ta, timpul tău, energia ta. Ce vrei să laşi în urmă? La ce traiectorie vrei să te uiţi zâmbind, în urmă, când vei avea 73 de ani, împreună cu nepoţii? Vrei să le spui că ai fost toată viaţa la „scârbici”?
Valentin Radu este un antreprenor în serie, cu peste 13 ani de experienţă în tehnologie şi în marketing online. În 2012 a înfiinţat Marketizator, un business global care monitorizează peste 7.000 de website-uri. A început să lucreze la doar 16 ani şi, de atunci, a avut peste 15 joburi, de la vânzător şi negociator, până la tehnician IT sau consultant e-commerce. 

A fost util articolul? 0

Leave a Reply