• 11 Jul. 2019
  • 7 min

Model de scrisoare de recomandare: tot ce ar trebui să știi despre ea

scrisoare de recomandare

Ai primit o scrisoare de recomandare de la actualul angajator? Asta înseamnă că și tu ar trebui să știi cum ar trebui să arate, ce așteptări trebuie sa ai și ce ar trebui să sublinieze acesta în scrisoarea respectivă.

Nu pentru toate joburile vei avea nevoie de o scrisoare de recomandare, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să fii pregătit pentru situația în care aceasta îți va fi solicitată.

Aplicarea pentru un job reprezintă întotdeauna o veritabilă provocare. Pe lângă interviul propriu-zis mai sunt și teste de aptitudini, de personalitate. Iar pentru a complica lucrurile în continuare, unii angajatori solicită și o scrisoare de recomandare ca parte a aplicării la un job.

 

Cine are nevoie de o scrisoare de recomandare?

Scrisorile de recomandare sunt în general utilizate de către studenții care se adresează programelor de master și persoanelor care aplică pentru un nou job.

Cei care plănuiesc să urmeze cursurile unei școli de business sau ale unui MBA au nevoie, de obicei, de o scrisoare de recomandare care explică de ce ar fi niște buni candidați pentru locul respectiv. Recomandarea ar putea explica de ce au potențial de lideri sau prin ce moduri au reușit în trecut să se afirme pe plan academic sau în afaceri. Unele programe de burse solicită viitorilor cursanți să prezinte recomandări pentru a-și susține cererea de bursă.

Un aplicant pentru un job poate avea, de asemenea, nevoie de o scrisoare de recomandare care să explice sau să susțină motivele pentru care solicitantul de locuri de muncă este un bun candidat pentru o anumită funcție sau companie. Aceste scrisori tind să se concentreze asupra calificărilor profesionale.

 

Alege-l inspirat pe cel care-ți va redacta scrisoarea de recomandare

Persoana care ți-o oferă poate va fi nevoită să completeze și un chestionar, să răspundă la un e-mail sau să vorbească cu cineva de la resurse umane la telefon. Iar dacă ea nu te cunoaște bine, acest lucru se va vedea mai devreme sau mai târziu.

De aceea, este important să te asiguri că persoana care te recomandă pentru angajare nu va oferi doar o referință oarecare, ci cea mai bună referință.

 

Ce trebuie făcut înainte redactarea unei scrisori de recomandare

Este o idee bună să oferi și un CV pe lângă solicitarea unei scrisori de recomandare. Nu contează că vă cunoașteți de mult timp, CV-ul tău poate conține informații esențiale pe care celălalt le poate omite, noi acreditări sau realizări. Este important ca datele incluse în scrisoarea de recomandare să fie cât mai actuale.

Roagă-l pe cel care-ți scrie documentul să utilizeze cifre și statistici pentru a conferi valoare exemplelor pe care le dă. De exemplu, dacă ai fost responsabil pentru un anumit proiect care a adus o creștere în business ea merită amintită.

Poți atașa, de asemenea, și o copie a job description-ului poziției pentru care aplici. În mod similar, dacă scrisoarea de recomandare este pentru o anumită școală sau program, oferă câteva informații despre instituție. Cu cât dai mai multe date, cu atât îi va fi mai ușor celuilalt să-ți creeze scrisoarea. Dă, de asemenea, și un termen-limită, dar și formatul în care aceasta trebuie scrisă.

 

Ce aspect ar trebui să aibă o scrisoare bună de recomandare

Prima impresie contează, iar atunci când aplici pentru un job, scrisoarea de recomandare conturează angajatorului o primă impresie asupra ta. Tocmai de aceea, ea trebuie să fie bine cât mai bine formatată, redactată și revizuită, așa că ar fi indicat să te asiguri că urmează aceste 3 direcții.

Lungime: Ideal ar fi ca scrisoarea să ocupe o singură pagină. O variantă mai scurtă de atât poate sugera fie că persoana care a scris-o nu vă cunoaște prea bine, fie nu vă susține cu adevărat și a preferat să se rezume la câteva fraze impersonale.

Font: Este recomandată folosirea unui font tradițional, cum ar fi Times New Roman, Arial sau Calibri. Dimensiunea fontului ar trebui să se situeze între 10 și 12 puncte, pentru a fi ușor de citit. Ajustarea dimensiunii fontului este o modalitate bună de a păstra scrisoarea pe o singură pagină.

Editare: Înainte de a o atașa CV-ului tău, ar fi de preferat s-o mai parcugi încă o dată, cu atenție, pentru a evita posibilele greșeli ortografice.

 

Ce trebuie să includă o scrisoare de recomandare

Cu excepția cazului în care compania oferă un format predefinit al acestui document, ea trebuie să înceapă cu numele celui care o redactează și data. Dacă este vorba de un e-mail și nu de o scrisoare în cel mai pur sens al cuvântului, numele poate fi inclus la finalul mesajului, iar data omisă.

Introducere: În intro trebuie explicată relația cu persoana pentru care este scris documentul. În această bucată poate fi inclusă durată colaborării cu respectiva, numele fostului loc de muncă și, eventual, o scurtă trecere în revistă a cursurilor și școlilor absolvite.

Urmează o prezentare generală cu informații specifice despre caracteristicile personale ale candidatului (creativitate, răbdare, perseverență etc.), abilități specifice (abilități excelente de comunicare, abilități organizaționale etc.). Acestea trebuie explicate într-un mod cât mai concret pentru a căpăta un plus de valoare. După prezentare poate fi explicată conexiunea cu persoana recomandată, inclusiv motivul pentru care cel ce redactează scrisoarea este calificat să facă asta.

Această bucată de text trebuie urmată de o alta cu informații cuprinzătoare despre persoana descrisă. Informațiile trebuie să fie specifice și să cuprindă exemple din care să reiasă că acea persoană este un candidat calificat pentru jobul respectiv. Ideal ar fi să existe cazuri specifice în care persoana s-a remarcat la fostul job.

În paragraful de închidere, e obligatoriu să fie incluse informațiile de contact (telefon și e-mail) pentru a oferi o recomandare verbală sau pentru a răspunde la întrebări suplimentare, dacă este necesar. De asemenea, se poate reitera că respectiva persoană este recomandată “din toată inima” sau “fără rezerve”.

 

Uite cum ar trebui să arate o scrisoare de recomandare!

Dragă (Nume, Prenume),

(Numele complet al angajatului) a fost angajatul companiei (Numele Companiei) din Noiembrie 1999 cand a fost angajat/ă pe poziția de (Poziție/ Titlul postului 1). În Decembrie 2000 a fost promovat/ă în postul de (Poziție/ Titlul postului 2) care reprezintă jobul său actual.

Responsabilitățile sale ca (Poziție/ Titlul postului 1) includeau (Responsabilitatea1), (Responsabilitatea 2) și (Responsabilitatea 3). Dupa ce a preluat postul de (Poziție/ Titlul postului 2) responsabilitățile sale de lucru s-au modificat pentru a include și (Responsabilitatea 4), (Responsabilitatea 5) și (Responsabilitatea 6).

El/ Ea este un/o angajat/ă foarte devotat/ă. Punctele sale tari sunt evidențiate mai ales în abilitatea sa de învățare, spiritul de echipă, calitățile de lider și respectarea termenelor limită.

Printre realizările sale se numără: (Realizarea 1), (Realizarea 2) si (Realizarea 3). (Numele angajatului) este un (Pozitie/ Titlul postului) capabil, și vi-l recomandăm cu încredere pentru o astfel de poziție.

Cu respect,

(Nume) și (Poziție)

 

Scrisoare de recomandare engleza: un alt model demn de luat în calcul

model scrisoare de recomandare engleza

Data

To whom it may concern

I confirm that I have known <prenume, nume aplicant> for <numărul anilor lucrați> years.

I am <prenume, nume>, a <funcția> at <compania>. I have <numărul anilor lucrați> years of experience working in <industria în care activezi>, and have seen many professionals come and go. [Applicant Name] is one individual I have worked with who uniquely stands out. At all times I have found <prenume, nume> to be (state characteristics – eg, reliable, conscientious, honest, peace-loving, courteous, etc).

In addition, <prenume, nume aplicant> is a team player and has demonstrated time and time again a willingness to go above and beyond. <prenume, nume aplicant> is a hard-working, dependable, knowledgeable individual and I consider [him/her] to have been a true asset to myself, the team and the company overall.

I am absolutely confident that <prenume, nume aplicant> would be a great fit for your <numele companiei>. Not only will he/she bring the kind of skills and experiences you’re looking for in an applicant, he/she will quickly become an asset and help your <numele companiei> grow in any way he/she can.

Please feel free to contact me at <numar de telefon> or <adresa e-mail> if you want to discuss the topic further.

Sincerelly, <prenume, nume>, <funcția>, <compania>

 

Ce ar trebui evitat într-o scrisoare de recomandare

După lista lucrurilor esențiale într-o scrisoare de recomandare, dar și două exemple în română și în engleză, a sosit rândul lucrurilor pe care trebuie să le eviți când vine vorba de acest document.

Scrisoarea nu trebuie să fie prea generală. Am punctat deja de câteva ori de-a lungul acestui articol faptul că nu este indicată o scrisoare generalistă, însă acest lucru este extrem de important. Dacă scrisoarea nu se referă la abilitățile, experiența și cunoștințele pe care le ai, care sunt relevante pentru poziție, atunci ea îți face un deserviciu. Fiecare frază trebuie inspirat construită, incluzând anumite cuvinte-cheie preluate chiar din descrierea postului.

Scrisoarea denotă neînțelegerea poziției. Este foarte important să explici persoanei care scrie scrisoarea ce înseamnă locul de muncă pentru care aplici sau, mai bine, să îi furnizezi direct o copie a job description-ului pentru a-și putea adapta scriitura.

Ea conține declarații false. Dacă persoana care-ți redacta scrisoarea nu era mulțumită de standardul tău de muncă, nu ar trebui să mintă. În schimb, ar fi mult mai bine dacă ar refuza politicos cererea. Reputația celui care scrie acest document este și ea în joc aici. Deci nu e ok să susțină o persoană în care nu crede.

Îți exagerează realizările. Atunci când o scrisoare de recomandare sună prea bine ca să fie adevărată, efectele ei negative se vor simți pe termen lung. Ea îți va umbri la noul loc de muncă realizările ulterioare și-ți va contura o imagine care nu se va potrivi deloc cu realitatea.

Nu oferă detalii de follow-up. Uneori, recrutorul care citește scrisoarea de recomandare poate avea întrebări suplimentare sau simte nevoia de anumite clarificări. Tocmai de aceea, scrisoarea trebuie să includă cel puțin o metodă de contact, cum ar fi numărul de telefon sau o adresă de e-mail. Iar dacă sunt amândouă, cu atât mai bine.

 

Cum trimiți scrisoarea de recomandare

În situațiile în care ți se cere să furnizezi o scrisoare de recomandare, ți se pot oferi instrucțiuni specifice de la recrutor. Unele organizații vor cere să obții scrisoarea de la persoana care furnizează recomandarea înainte de a o trimite recrutorului, în timp ce altele pot cere ca persoana care a scris documentul să îl trimită direct.

Dacă trimiți scrisoare de recomandare prin e-mail, este recomandat să atașezi o copie a scrisorii ca document Word sau PDF, în loc să o incluzi în corpului e-mailului.

 

În ce contexte ar trebui refuzată redactarea unei scrisori de recomandare

Pentru aproape toate aplicările pentru un job, scrisorile generice de recomandare dăunează solicitantului. Spre deosebire de scrisorile de recomandare cu scop general depuse pentru eliberarea unui dosar sau înscrierea la un curs, scrisorile de recomandare pentru un nou loc de muncă trebuie să fie cât mai personalizate. Dacă omul pe care l-ai rugat spune că nu dispune de timpul necesar redactării unei scrisori de recomandare cuprinzătoare, atunci, poate ar fi mai bine să cauți o altă persoană pentru această sarcină.

 

Cererea pentru o scrisoare de recomandare poate fi respinsă și dacă respectivul…

… nu te-ar recomanda cu toată încrederea.
… nu crede că este persoana potrivită pentru a redacta acea scrisoare.
… nu a interacționat prea mult la job cu tine.
… a fost abordat pentru redactarea documentului într-o manieră neprofesionistă.

 

Ce faci dacă solicitarea este refuzată?

Nu te stresa dacă prima persoana pe care o rogi să-ți scrie această recomandare te va refuza. După cum vezi în paragraful anterior există mai multe motive pentru care s-ar putea întâmpla asta și e mai bine să obții scrisoarea de la o persoană care face acest gest fără niciun fel de reținere.

Dacă prima persoană pe care ai ales-o refuză să-ți scrie documentul, fă efortul de a găsi pe altcineva potrivit pentru această sarcină importantă. Recomandările furnizate de respectivul individ ar putea să te diferențieze de ceilalți candidați, să-ți evidențieze aptitudinile-cheie și domeniile de expertiză.

Pentru a face un scurt rezumat al tuturor celor de mai sus, o scrisoare de recomandare ar trebui să aibă un anumit format și să includă informații utile pentru angajator. Cel care redactează scrisoarea trebuie să-l cunoască foarte bine pe candidat și să fie capabil să aibă un discurs pozitiv despre munca acestuia.

Ar trebui să clarificat și modul în care a fost cunoscut candidatul, relația cu el, dar și durata colaborării profesionale. Scrisoarea ar trebui să conțină exemple de seturi de aptitudini specifice, cu focus pe cele menționate în job description. Informațiile despre cel care scrie documentul trebuie incluse la finalul acestuia pentru ca angajatorul să aibă posibilitatea de a contacta.

Scrisoarea ar trebui să fie suficient de scurtă pentru a fi citită rapid, dar, totodată, suficient de detaliată pentru a include toate informațiile necesare despre tine. Doar așa ea îți va crește șansele de a fi chemat la interviu sau de a obține jobul.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Cinci pași pentru o scrisoare de intenție personalizată

Mai contează scrisoare de intenție?

A fost util articolul? 10
  • MINASCURTA IRA zice

    BUNA ZIUA AS DORI SA AFLU LA STADE ESTE DOSARUL MEU 60516/14.08.2018

Leave a Reply