• 24 May. 2016
  • 5 min

Fondatorii 123ContactForm vor să-și crească afacerea cu 70-100% anual

123contactform_fondatori
Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Florin Cornianu și Tudor Baștea, doi antreprenori de 34 ani care au fondat 123ContactForm în 2011, o companie din Timișoara specializată pe crearea de formulare online, vor să-și crească veniturile cu 70-100% de la an la an.

2015 a fost cel mai bun an, din punct de vedere financiar, pentru 123ContactForm, o companie de tipul SaaS (software as a service), specializată pe crearea de formulare și chestionare online, înființată în 2011 de Florin Cornianu și Tudor Baștea, doi foști colegi la Facultatea de Automatică și Calculatoare, din cadrul Universității Politehnice Timișoara. Afacerea, în care cei doi sunt acționari majoritari, a înregistrat o cifră de afaceri de 5,7 milioane de lei anul trecut, de peste două ori și jumătate mai mare decât în 2014. Compania, care se adresează clienților de pe piețele externe, a avut o cifră de afaceri de 2,2 milioane de lei în 2014, cu 127% mai mult față de anul precedent. „Unul dintre obiectivele noastre este să creștem veniturile companiei cu 70-100% anual. De asemenea, un alt obiectiv nu este să avem cel mai bun produs din lume, ci să construim un business solid, care să crească de la an la an. Și da, în mod evident, pentru a face acest lucru trebuie să avem și un produs foarte bun, dar și un customer support excelent”, declară Florin Cornianu, CEO la 123ContactForm.

123contactform_fondatori

Tudor Baștea (stânga) și Florin Cornianu (dreapta), doi antreprenori ambițioși.

 

Evoluția afacerilor 123ContactForm în 2015 a fost accelarată după ce Florin Cornianu și Tudor Baștea au atras, anul trecut, o investiție de peste un milion de euro de euro de la fondul de private equity Catalyst România, axat pe susținerea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) din tehnologie. „Banii primiți de la fond, pe care încă nu i-am cheltuit în totalitate, i-am atras pentru trei direcții principale: să creștem echipa, să investim în marketing și să lucrăm la niște proiecte mai mici, care ne vor ajuta în viitor”, afirmă Cornianu.

Echipa 123ContactForm a evoluat la fel de rapid ca încasările afacerii și, de la primul salariat în 2011, în afara lui Florin Cornianu și Tudor Baștea, compania a ajuns la circa 60 de angajați în prezent, iar fondatorii estimează că, în 2017, va depăși pragul de 100 de oameni.

„În prezent, avem dificultăți în a recruta developeri pentru că, în esență, developerii sunt persoane care se mută rar. De asemenea, în Timișoara există o concurență foarte ridicată pe zona de IT. Așadar, de ce ar veni un developer la noi? Pentru că produsul la care o să lucreze este folosit în peste 200 de țări, iar munca lui sau a ei s-ar vedea imediat”, arată Cornianu.

Timișoara este, alături de București și Cluj, unul dintre orașele cu cele mai mici rate ale șomajului la nivel național, iar concurența dintre angajatori pentru atragerea forței de muncă, pe anumite domenii, cum ar fi IT sau inginerie,  este extrem de ridicată.

Compania are, în echipa sa, și cinci angajați străini, din Argentina, Brazilia, Serbia, Canada și Azerbaidjan, care au fost aduși să dezvolte 123ContactForm în limbile lor native. În prezent, produsele create la Timișoara sunt disponibile în cinci limbi: engleză, spaniolă, portugheză, rusă și franceză. „Angajații străini au început prin localizarea produsului, dar, în acest moment, majoritatea lucrează în cadrul echipei de marketing”, subliniază Cornianu.

Departamentul de software development, coordonat de Tudor Baștea, care deține funcția de Chief Technology Officer (CTO), are 12 programatori și este unul dintre cele mai numeroase din companie, alături de cel de customer support, în care lucrează zece oameni.

„Unul dintre cele mai importante motive pentru care consider că am reușit să avem succes cu acest produs este abordarea noastră către customer support. Am avut tot timpul oameni dedicați pe customer support, care încearcă să-i ajute cum pot mai bine pe clienți, inclusiv pe clienții care folosesc serviciile noastre gratuite”, subliniază Cornianu.

Compania, în care media de vârstă a angajaților este de 25 de ani, va angaja, cel mai probabil, încă zece oameni noi în 2016. „Focusul e pe developeri în acest moment, dar noi avem obiceiul să angajăm în funcție de nevoi”, explică Cornianu.

Impactul investitorilor în businessul 123ContactForm

 

Compania a atins pragul de un milion de utilizatori în 2014 și are, în prezent, peste 15.000 de clienți plătitori. Ei plătesc între 15 și aproape 2.000 de dolari pentru un abonament lunar, în funcție de facilitățile de care vor să beneficieze. De asemenea, utilizatorii 123ContactForm au acces și la o variantă gratuită de acces.

Adrian Gheară, investitor individual de tip „business angel”, a avut un rol esențial în dezvoltarea 123ContactForm. „Cu ajutorul lui Adrian Gheară am refăcut tot produsul. Pot spune că, în primul an în care am colaborat cu el, Adrian a preluat efectiv frâiele produsului”, precizează Florin Cornianu. Fondatorii 123ContactForm l-au cunoscut pe Adrian Gheară la ediția din 2010 a evenimentului „How to web”, iar din ianuarie 2011 cei trei au început să lucreze împreună. Gheară a investit și o sumă de bani în afacerea înființată în Timișoara, dar Cornianu și Baștea nu vor să facă publice detaliile financiare ale colaborării cu business angelul.

„Țin minte și acum reacția pe care a avut-o Adrian când ne-am cunoscut prima oară, la How to Web. Ne-a spus: <<Nu-mi vine să cred că faceți atâția bani cu un produs așa de prost>>. Adevărul este că aveam un produs destul de slab, pe care reușeam, totuși, să-l vindem”, spune CEO-ul 123ContactForm.

La patru ani de la intrarea lui Adrian Gheară în acționariatul companiei, 123ContactForm a primit o infuzie de capital de peste un milion de euro din partea fondului de investiții Catalyst România. „Focusul nostru a fost mereu pe clienți și pe serviciile și produsul superior pe care le oferim acestora. Așa cum Adrian ne-a ajutat să facem un salt foarte mare în ceea ce privește calitatea produsului, când ne-a abordat fondul de investiții pentru discuții, am folosit această oportunitate pentru a încheia un parteneriat din care puteam învăța de la cineva cu o experiență superioară. Nu eram neapărat în cautare de bani, însă, cu certitudine că investiția fondului ne ajută să creștem într-un ritm accelerat comparativ cu ceea ce am fi putut face singuri”, precizează Cornianu.

Antrenoriat de pe băncile școlii

 

Florin Cornianu și Tudor Baștea au început să lucreze pe cont propriu încă din timpul facultății și au construit diverse site-uri și produse software pe care încercau să le vândă. Pentru că proiectele în care erau implicați atunci nu produceau suficient de mulți bani încât să le permită să se întrețină, cei doi s-au angajat în companii multinaționale. „Experiența pe care am acumulat-o Tudor și cu mine în multinaționale a fost parțial valoroasă. Foloseam tehnologii care nu ne plăceau dar, în același timp, am învățat cum să lucrăm mai structurat, ca echipă”, dezvăluie Cornianu.

Ei au continuat, în paralel cu joburile din multinaționale, să dezvoltate proiectele personale, iar din 2008 au decis să renunțe la statutul de angajat și să se contreze doar pe dezvoltarea 123ContactForm. „Ideea 123ContactForm a fost una comună. Am pornit de la nevoia noastră de a face formulare pentru alte proiecte. Și ca să nu pierdem timpul să le completăm de fiecare dată, am gândit un mic tool prin care să le generăm în mod automat”, precizează Cornianu.

Cei doi au vizualizat încă de la început afacerea lor ca pe un business care să producă bani. „Am avut tot timpul filosofia de a monetiza ceea ce lucrăm, astfel că produsul a început să facă bani încă din 2008, chiar dacă era vorba doar de 20-30 de dolari în fiecare lună. În 2010 produsul genera deja venituri lunare de 5.000 de dolari, iar la final de 2011 (anul în care când a fost înființată firma 123ContactForm S.R.L. – n.red.) eram la 10.000 de dolari pe lună”, menționează Cornianu.

Una dintre cele mai mari provocări pe care le-au experimentat cei doi tineri în drumul lor antreprenorial de până acum a fost procesul de negociere cu fondul de investiții. „Unul dintre cele mai grele momente pe care le-am trăit până acum ca antreprenori a fost negocierea cu fondul, una acerbă și <<sângeroasă>>”, arată Florin Cornianu.

El îi sfătuiește pe cei care vor să se lanseze în antreprenoriat să perseverse în demersul lor și să pună clienții în centrul tuturor activităților lor.

„Cei care vor să deschidă o afacere ar fi bine să fie perseverenți, să pună preț pe echipă și pe customer support. E foarte important să-ți înțelegi clientul, să stabileși o relație cat mai personală cu el și să-ți construiești businessul în jurul lui. De asemenea, un antreprenor ar trebui să producă bani pe cont propriu, fără ajutorul unui investitor. Dacă nu produci bani de unul singur, nu știu cum o să reușești cu investitorul în spate”, mai spune Cornianu.

Tudor Baștea și Florin Cornianu dețin, fiecare, 32% din companie, în vreme ce fondul de investiție are o participație de 20%, iar Adrian Gheară, 16%.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply