• 19 Jan. 2022
  • 8 min

Cum devii pilot de linie și cum te adaptezi stilului de viață

Cum devii pilot de linie și cum te adaptezi stilului de viață

Îți plac răsăriturile sau apusurile? Ce-ai zice dacă le-ai prinde zilnic la peste 11.000 de metri altitudine, conducând o aeronavă? Dacă visezi să devii pilot, ai ajuns unde trebuie.

Am stat de vorbă cu Andreea Lițescu, comandant de aeronavă la Wizz Air, și ne-a explicat pe larg tot ce poți face pentru a deveni pilot și ce opțiuni profesionale există în aviație.

 

Cum ai ajuns să faci asta și de unde a venit pasiunea pentru zbor?

Cred că uneori lucrurile se întâmplă așa cum trebuie să se întâmple. Totul s-a întâmplat într-o zi când eram împreună cu tatăl meu la aerodromul Geamăna, lângă orașul meu natal, Pitești. Acolo am văzut un avion de mici dimensiuni care tocmai decola și ceva s-a schimbat. Inima mea a început să bată diferit, mi-am dat seama că îmi place foarte mult ceea ce simt și le-am spus părinților mei „Vreau să devin pilot!”. 

Din acel moment am luptat foarte mult pentru a obține ceea ce am vrut. Nu a fost ușor, dar cred că nimic în viață care merită nu se obține ușor. Fiecare pas pe care îl faci te va duce acolo unde trebuie să ajungi și cred că uneori este mai importantă călătoria decât destinația.

 

Părinții te-au susținut să devii pilot sau au simțit că nu este un vis realizabil?

Părinții mei au fost genul de oameni care au crezut foarte mult în mine și mi-au oferit nu doar încrederea lor, ci și încrederea în mine. M-au învățat să muncesc pentru ceea ce-mi doresc, să visez cât mai departe și nu m-au limitat absolut deloc, niciodată.

În momentul în care le-am spus că vreau să devin pilot, tatăl meu mi-a spus „Ok, mâine o să mergem la aerodrom și o să zbori cu un avion, să vedem dacă într-adevăr îți place.” și a fost cea mai bună decizie. Am mers împreună și deși aveam emoții, zborul respectiv a fost absolut spectaculos. Mi-a plăcut enorm de mult și când m-am dat jos le-am spus „Cu siguranță asta este ceea ce vreau eu să fac!”, pentru că felul în care m-am simțit în aer a fost de vis.

 

Care a fost următorul pas? Te-ai înscris direct la o școală de aviație?

Pasul următor a fost un pas pe care, de altfel, îl pot face toți tinerii din România. De la vârsta de 16 ani, cu acordul părinților, te poți înscrie la Aeroclubul României. Eu am făcut asta la 17 ani și am fost la categoria „zbor cu motor”. Am zburat pe IAR-46 și ZLIN, urmând ca în momentul în care am ajuns la facultate să aplic pentru Facultatea de Inginerie Aerospațială din cadrul Politehnicii din București.

 

Ce alte opțiuni de studii mai există?

În acest moment, în cadrul companiei mele, avem un program numit Pilot Academy, care se adresează tinerilor care își doresc o carieră în aviație pe post de pilot de linie.

Este un program from zero to hero, unde pot aplica toți absolvenții de bacalaureat. Aceștia trec printr-o selecție, iar dacă sunt admiși, merg la una din cele 2 școli ale noastre, unde învață timp de 2 ani să piloteze avioane, urmând ca la final să fie angajați drept copiloți, chiar în cadrul companiei. Am cunoscut foarte mulți tineri care au luat această decizie și care zboară acum alături de noi, la 11.000 metri.

 

Ce pași trebuie să parcurgi ca să înveți să pilotezi?

În primul rând, cei care vor să devină piloți trebuie să se gândească foarte foarte bine dacă este într-adevăr cariera pe care și-o doresc. Apoi, vor trebui să meargă la aeroclub, unde vor primi toate detaliile: cum să se înscrie, cum decurg examenele etc, apoi vor începe pregătirea teoretică. Este necesară o pregătire teoretică, pentru că este foarte important să știm, înainte a păși în avion sau în elicopter, niște cunoștințe tehnice din diferite domenii, pe care să le aplicăm în timpul zborului.

Este foarte important ca tinerii să știe că este o meserie foarte frumoasă, dar care implică multă responsabilitate, mai ales pe termen lung, și este ceva din care vor învăța mereu și unde vor trebui să se pregătească continuu.

Așa cum vă spuneam, eu chiar acum am venit de la un simulator, care este o testare odată la 6 luni pe care o facem până la sfârșitul carierei noastre în aviație. Practic, acest fel de a învăța nu se termină niciodată pentru noi.

 

Ce materii mai tehnice trebuie să știi?

Cele mai indicate materii ar fi matematica și fizica, dar și limba engleză, atât scris, cât și oral, pentru că este limba internațională a aviației. Consider că este foarte important să știe pe ce materii trebuie să se axeze, pentru că nu trebuie să fie la un nivel competițional, ci la un nivel de liceu. Avem și colegi care au venit de la Conservator, deci unde există voință și motivație, cu siguranță lucrurile se vor întâmpla.

 

Cum arată examenele pentru piloți?

La începutul Școlii de Aviație sunt 14 examene, unde se învață foarte intens, pentru a obține ATPL (Airline Transport Pilot Licence). Orice tânăr pilot știe că aceste examene sunt de obicei cele mai complicate, urmând însă ca apoi să mai aibă o serie de alte examene și în cadrul companiei.

Chiar în acest weekend o să fac o serie de e-training-uri și o să am la final teste din sistemele aeronavei pe care o pilotez: low visibility și cold weather operations.

Această serie de training-uri o facem în mod constant. Așa cum spuneam, nu se termină niciodată, dar este genul de carieră care îți va oferi atât de multe în schimb, încât vei găsi mereu puterea să mergi mai departe și să apreciezi tot ceea ce ai.

 

Care e primul pas când aplici să devii pilot la o companie aeriană?

Toată lumea începe din același loc. Așa cum am spus de foarte multe ori, experiența se capătă în timp. Amândoi într-un echipaj ne numim piloți și suntem calificați, dar singura diferență este experiența. Evident că și cei la început de drum o vor acumula și vor deveni la rândul lor comandanți.

Programul de care vorbeam, Pilot Academy, se poate începe și cu, și fără experiență anterioară. Aici, candidații fac școala de zbor, atât partea teoretică, cât și cea practică. La sfârșit, dau toate examenele de care povesteam la început, cât și o serie de testări în zbor. Mai apoi, cei care trec cu brio vin în cadrul companiei și încep perioada de type rating pe tipul de aeronavă pe care o deținem noi, Airbus 320. În final, după company introduction, perioada de simulator și alte testări, încep zborul propriu-zis la linie.

Zborul la linie va fi făcut cu un instructor, numit safety pilot, pentru a obține funcția de first officer. Mai apoi, după 1500 ore de zbor va obține funcția de senior first officer și apoi, când va întruni toate condițiile și cerințele, va aplica pentru funcția de comandant.

De asemenea, în cadrul companiei noastre sunt și o grămadă de alte oportunități. Poți alege o carieră în management, poți alege o carieră în training, poți deveni instructor de CRM (Crew/Cockpit Resource Management).

 

Care a fost parcursul tău în cariera de pilot?

Când am intrat eu în companie, am venit ca senior first officer, cu experiență anterioară pe avioane de tip jet. Am devenit comandant la numărul de ore care era cerut în acel moment, apoi am trecut printr-o perioadă de 6 luni de testări, simulatoare și testări teoretice. Am devenit comandant la vârsta de 29 de ani, iar în anul următor am devenit șef de bază pentru Otopeni, o funcție în management unde am avut grijă de cei 100 și ceva de piloți.

După care, ca orice femeie pilot, am rămas însărcinată. În momentul în care m-am întors, am optat pentru opțiunea de part-time. Această opțiune nu este adresată doar femeilor, ci și tăticilor și părinților singuri. Este foarte important să susținem familia și să îi convingem pe angajații noștri să rămână cât mai mult timp alături de noi, pentru că sunt schimbări care fac parte din viață și cu toții merităm să primim ajutorul de care avem nevoie.

În momentul de față, de aproximativ un an, fac parte dintr-un departament numit people counsel în care încurajăm și facilităm comunicarea între echipajele de zbor și angajații din birouri cu top management și CEO-ul companiei.

Concret, poți trece prin mai multe departamente și poți alege o grămadă de variante, dar în același timp să zbori și să ai grijă de familie.

 

Ce alte opțiuni profesionale mai există în aviație?

Există foarte multe variante. Există varianta de agricultură, care se făcea cu avioane AN-2 în trecut și sunt acele avioane care trec peste culturi și împrăștie substanțe. Mai există și partea de acrobație, unde cei de la aeroclub chiar au un lot național și am și prieteni care au ales să facă în particular partea aceasta și au avioanele lor. 

Există, bineînțeles, și partea de armată, unde poți pilota avioane de vânătoare, ceea ce mi-aș dori măcar odată să încerc și eu. Tot la partea de avioane este și partea de private jet, pentru persoanele care dețin avioane de tip jet particular.

Pe partea de elicoptere există, la fel, partea de armată, dar și SMURD și salvare.

Cred că oricând te poți adapta și poți găsi o grămadă de variante, mai ales în funcție de ceea ce îți dorești și tu ca persoană să faci.

 

Cum arată o zi de lucru pentru tine?

Depinde foarte mult, pentru că nicio zi nu seamănă cu cealaltă. De obicei mă trezesc undeva foarte devreme, la 3:30, între noapte și dimineață, apoi merg la birou să mă întâlnesc cu întreg echipajul. Acolo facem un briefing, unde discutăm condițiile zborului, condițiile meteo, stabilim gazul și mergem către aeronavă.

Odată ajunși la aeronavă, facem toate pregătirile înainte de decolare, alimentăm aeronava, echipajul de cabină face partea lor de dinainte de a primi pasagerii la bord, iar mai apoi îmbarcăm și închidem ușile. Pornim motoarele și decolăm către o nouă destinație.

Evident că fiecare zi este diferită, pentru că vremea este diferită, destinația este diferită, dar asta face să fie o carieră frumoasă, în care nu ai cum să te plictisești.

 

Ce-ți place cel mai mult la jobul tău?

Faptul că mă face să fiu fericită. Este ceva foarte important ca atunci când te trezești să nu simți că mergi la muncă și să știi că în fiecare zi descoperi ceva minunat – uneori un răsărit, alteori povestea de viață a unui coleg. Fiecare amănunt, fiecare detaliu contează enorm, iar atunci când pilotezi un avion de peste 70 de tone nu are cum să fie altfel decât minunat.

 

Care sunt aspectele mai dificile sau neplăcute ale jobului?

Poate faptul că de obicei de sărbători noi zburăm pentru a duce și a aduce pasagerii noștri la familiile lor, să poată sărbători împreună. Eu iubesc acest stil de viață un pic diferit, pentru că, la sfârșitul zilei, Crăciunul poate să fie în fiecare zi, iar eu aleg să-mi trăiesc viața în fiecare secundă. Nu m-aș vedea la un job de la 9 la 17.

 

Cum ai ales aeronava pe care te-ai specializat?

Planul meu era să devin pilot, indiferent de tipul de aeronavă sau de elicopter pe care urma să-l pilotez. Nu mi-am dorit neapărat să ajung pilot de linie, dar așa m-a dus viața.

Inițial, la 17 ani, am început la aeroclub. Apoi, într-o vacanță în care am urcat pe Mont Blanc, am văzut la refugiul de la 3800 de metri un elicopter care venea și aducea alimente și mi-a plăcut foarte mult ideea. În urma acelei plecări în Alpi am citit foarte mult despre search and rescue și mi-am zis „Ok, voi alege opțiunea de a fi pilot de elicoptere”.

Am aplicat pentru promoția de piloți de elicoptere, dar în momentul în care am terminat, după 3 ani, cu licența de pilot comercial de elicoptere, nu existau foarte multe opțiuni de joburi în acest domeniu în România.

În acel moment m-am reconfigurat, lucru pe care îl recomand tuturor tinerilor: să aibă un plan pe termen scurt și un plan pe termen lung, iar cel mai important, să se adapteze noilor situații, pentru că la sfârșitul zilei despre asta este vorba și în aviație, și în tot ceea ce facem zi de zi.

Am avut oportunitatea de a începe să zbor ca pilot de linie pe Boeing 737 și, astfel, am făcut trecerea de la elicopter la avion. Am plecat pentru 5 săptămâni în Danemarca și Suedia, unde am făcut type rating-ul (autorizație asociată cu licența de pilot, care precizează privilegiile sau limitările sale referitoare la un anumit tip de aeronavă) pe tipul de aeronavă Boeing și am zburat timp de 2 ani și jumătate pe acest tip.

Apoi, am simțit nevoia să fac o schimbare și, în ultimii 11 ani, am pilotat avioane roz, de tip Airbus 320 și 321, iar aici, în cadrul companiei mele, mă regăsesc cel mai mult.

 

Este o carieră în care te pensionezi repede?

Avem varianta de a ne pensiona la 50 de ani și varianta de a ne pensiona în mod normal, cum se pensionează toată lumea. Pentru că pasiunea noastră, a aviatorilor, este foarte mare, majoritatea alegem să ne pensionăm la 64 ani, pentru că iubim ceea ce facem și este mai mult decât de meserie, este un stil de viață.

 

Există opțiuni și pentru persoanele 45+, dacă doresc să se reconvertească în direcția asta?

Cu siguranță! Am avut un coleg care s-a hotărât la 52 ani. Consider că nu există o limită de vârstă atunci când vrei să faci ceea ce iubești cu adevărat. Este foarte important să faci ceea ce te face fericit, indiferent de vârstă.

 

Un ultim sfat pentru cei care vor să devină piloți?

Cel mai bun sfat este să-și urmeze inima și să facă tot ceea ce le stă în puteri să obțină ceea ce își doresc. Nu o să fie un drum ușor, dar călătoria până la destinația dorită îi va face să fie foarte fericiți la sfârșit.

Știu că este foarte greu să îți alegi o carieră, dar nimic nu este imposibil atunci când îți pui mintea la contribuție și muncești foarte mult. Trebuie să fim un exemplu și pentru generațiile viitoare.

Am încredere, pentru că am descoperit în ultima perioadă tineri extraordinari în România și sper ca prin acest program al companiei noastre să aibă șansa de a deveni piloți de linie.

 

Ce joburi de pilot sunt disponibile în acest moment?

Pe lângă jobul de pilot propriu-zis, pe eJobs.ro găsești și alte joburi conexe. Descoperă aici toate posturile disponibile din categoria Aeronatică & Navală!

Pentru mai multă inspirație în acest domeniu, urmărește-o pe Andreea Lițescu pe Instagram și Facebook.

Ți-a plăcut articolul despre cum să devii pilot? Citește și:

Cum devii Make-up Artist și ce salariu poți câștiga?

Cum devii Digital Content Creator și cum îți creezi o comunitate

Ce salariu poți avea și unde poți ajunge ca Asistent Manager?

 

 

 

 

 

 

 

A fost util articolul? 3
avionpilot

Leave a Reply