A făcut parte din echipa de vânzări Ringier timp de 5 ani, loc unde i-a venit și inspirația pentru un business care aduce corporatiștilor micul dejun. Acum este Happy CEO.
Într-un open space (trad. spațiu deschis) din Pipera, acolo unde își are sediul trustul Ringier, viața începe alert între 9.30 și 10.00 cu o gustare, de regulă, produse de patiserie, care să ofere un boost de energie. Nu prea e timp de o salată cu fructe, de un iaurt cu granola sau de un sandviș cu legume și carne atent preparată.
Mariana Vlad a făcut parte din echipa de vânzări Ringier timp de aproape 5 ani. Și jobul său de Key Account Manager începea pe repede înainte dimineața cu realizarea acelor planuri personalizate pentru fiecare client, apoi avea stabilite întâlniri cu agențiile media. Deși tentația de a consuma fast food era mare, citea despre alimentația sănătoasă și avea grijă să consume delicatese cu aport nutritiv. Colegii nu prea aveau timp să acorde atenție produselor consumate. În plus, și comunicare era pe repede înainte. Până în ziua în care Mariana a venit la birou cu un mic dejun sănătos pe care îl preparase acasă. Și așa au început poveștile în jurul micului dejun și continuă și acum în companiile de IT, imobiliare, online media.
Micul dejun fericit la biroul Ringier i-a dat Marianei ideea unui business frumos care schimbă mentalități și îi face pe angajați să înceapă ziua cu motivație și cu o porție de sănătate. După aproape 5 ani de vânzări, în toamna lui 2014, a renunțat la jobul de Key Account Manager și s-a dedicat ideii sale. În doar 5 luni a înființat Happy Friday și i-a creat identitatea vizuală cu ajutorul unui designer. A investit 5.000 de euro, bani împrumutați de la un prieten foarte apropiat care, dincolo de bani, îi este un constant consilier. Ulterior, în cursul anului 2016, a mai investit 6.000 de euro.
Din martie 2015, livrează fericire la birou nu numai în zilele de vineri, ci în orice zi lucrătoare. Vine cu acele cutii pline cu bunătăți sănătoase, dulci sau sărate, pe care le poți combina după pofta inimii. Mai mult decât atât, niciun coleg nu scapă de la porția de socializare, iar Mariana poate spune că are mai multe birouri în aceeași zi. Și munca la aceste birouri vine cu rezultate. Anul trecut a avut o comandă pentru 1.700 de persoane, iar anul acesta cea mai mare comandă a fost pentru o companie cu 700 de angajați. Ambele au fost provocări foarte mari, dar totul a ieșit bine. În luna iulie din vara aceasta, a avut cele mai mari, dar și cele mai multe vânzări de până acum. A primit solicitări pentru evenimente corporate unde a livrat partea de catering, dar și foarte multe livrări punctuale – mic dejun, cadouri corporate, boxuri aniversare.
Pentru a face față, Mariana colaborează cu 4 persoane. Curând vor mai fi încă 2 persoane și obiectivul este să crească echipa. Săptămânal, are 15 clienți și, în general, numărul crește. Estimează că în 2016 își va tripla profitul de 15.000 RON, înregistrat în 2015. Mariana Vlad ne-a povestit despre cum e viața de Happy CEO sau Cookie CEO, despre acele delicatese sănătoase pe care le pregătește pentru angajații companiilor și voia bună pe care o strânge în jurul lor.
Mariana Vlad: De foarte mult timp, aveam o atenţie deosebită pentru micul dejun şi pentru delicatesele sănătoase pe care le putem consuma dimineaţa, la birou. Am citit destul de mult despre acest subiect şi încercam pe cât posibil să evit, mai ales, când ajungeam la birou, produsele care nu îmi aduceau nimic nutritiv pentru organism. Însă, eram foarte atentă şi la ce consumau colegii mei la birou. Făceam parte din echipa de vânzări plasată într-un open space şi era destul de simplu să remarc ce consumau. Din păcate, dincolo de mâncare, nu apucam să petrec foarte mult timp alături de colegi pentru că eram destul timp plecaţi. Aşa că, într-o dimineaţă, am adus la birou mai multe produse şi am rugat colegii să mâncăm împreună şi să socializăm.
A fost foarte plăcut şi am observat că, dincolo de poveştile din vieţile noastre personale, am găsit foarte multe oportunităţi de a interacţiona chiar în proiectele la care lucram. Îndată ce am văzut acest lucru în echipa din care făceam parte, m-am gândit că sunt şi alte companii unde acest lucru ar fi posibil. Atunci mi-a încolţit în minte ideea acestui business. De aici, nu a fost decât un pas până la organizarea unui business plan.
Mariana Vlad: De ceva timp, aveam dorinţa de a mă lansa în antreprenoriat întrucât îmi doream foarte mult să testez ce am învăţat la job şi simţeam că m-aş descurca bine pe cont propriu. Cred că odată ce începi să simţi acest lucru, mai e un singur pas până să faci trecerea de la corporaţie la antreprenoriat. La mine, decizia a venit după ce am testat la o companie din IT exact ideea care îmi venise – micul dejun la birou. Am povestit unui prieten foarte bun despre planul meu şi l-am rugat să mă lase să testez în compania lui. A fost de acord şi, într-o dimineaţă de vineri, deja făceam prima livrare. A fost un succes şi mi-a dat foarte multă încredere. De acolo, am ştiut ce am de făcut.
Mariana Vlad: Am început să gătesc mai mult în momentul în care am venit la facultate, în Bucureşti. Îmi plăcea foarte mult să experimentez şi mereu îmi doream să prepar o reţetă. Era ca o provocare pentru mine, să văd cum şi dacă îmi iese. Aşa am început să pregătesc tot felul de dulciuri de care prietenii mei erau foarte încântaţi. Au fost cei mai răsfăţaţi.
Mariana Vlad: Mie îmi place să spun despre Happy Friday că nu este despre mâncare, ci despre bucuria de a sta lângă colegii tăi, de a-i cunoaşte mai bine, de a socializa. Este despre bucuria de a avea şedinţe informale. Mâncarea este un mijloc prin care toţi se strâng la masă, dar este foarte frumos că rămân aici pentru interacţiune.
Mariana Vlad: Startul a fost foarte rapid, a venit la pachet cu multă organizare şi planning şi, mai ales, multe nopţi nedormite pentru a pune totul la punct şi, desigur, pentru a pregăti bunătăţi pentru livrări. Am început destul de clasic, cu înfiinţarea firmei, cu promovarea pe Facebook şi m-a ajutat foarte mult vorba care s-a dus foarte repede. Este un concept nou şi, cumva, lumea a început să vorbească despre el chiar la câteva săptămâni după ce a luat naştere. Au urmat apariţiile în media şi, deja, de aici a luat un avânt destul de generos.
Mariana Vlad: Am început foarte clasic, am înfiinţat firma şi am căutat un laborator autorizat unde să lucrez. Am apelat la ajutorul unui designer pentru tot ce a însemnat branding (logo, siglele care apar pe cutii etc). Cumva, totul a ţinut mai mult mult de organizare şi, între timp, şi de vânzare. Eram o singură persoană, era nevoie să fiu şi om de vânzări, şi de livrări şi mai şi găteam.
Mariana Vlad: Am două variante de mic dejun. Varianta de „Do it yourself”(DIY), prin care companiile la care merg primesc toate ingredientele (eu le aşez pe masă şi am o aranjare specială), astfel încât ei să îşi construiască singuri ce vor să mănânce şi să combine cum doresc ingredientele. Există şi varianta „Readymade” – primesc produsele deja aşezate în cutii, ei doar se strâng în jurul mesei şi îşi iau ce doresc. Mai nou, în varianta de DIY, mic dejunurile sunt tematice – varianta italienească, varianta românească. O să fac ceva special și de Halloween, de Crăciun şi cu orice alt motiv (Pancake day – trad. Ziua Clătitelor, Waffle day – Ziua Gofrelor etc).
Mariana Vlad: Cumva am fost foarte plăcut surprinsă să observ că mai toţi clienţii mei sunt în zona de nord din Bucureşti, dar este pur şi simplu o întâmplare. Desigur, am avut livrări şi în alte zone şi merg oriunde sunt solicitări, dar, până acum, văd că solicitările au fost cumva canalizate în această zonă. Este şi foarte aproape de laboratorul unde lucrez şi mă ajută mult acest lucru. Vizez, în general, companii mai mult din zona de IT, pentru că acolo oamenii au tendinţa să se ascundă în spatele monitoarelor şi uită să interacţioneze unii cu alţii. Cred că ajută mult să fie cu toţii în jurul mesei şi să poată discuta despre ei şi, desigur, despre proiectele la care lucrează. Am observat că odată ce povestesc despre ce este Happy Friday, oamenii păstrează obiceiul şi, de fiecare dată, când se întâlnesc la masă, îl respectă.
Mariana Vlad: În primă fază, tuturor le place povestea din spatele Happy Friday, însă îşi dau seama rapid că nu este doar o poveste şi chiar merită să stea împreună şi să se folosească de mic dejun pentru a relaţiona mai bine şi a-şi cunoaşte mai bine colegii.
Mariana Vlad: Sunt, totuşi, pe această piaţă de 1 an şi jumătate, ar fi prea frumos dacă aş fi reuşit să schimb mentalităţi aşa de repede. Cred, însă, că este un proces mult mai îndelungat de atât şi că s-ar putea ca povestea Happy Friday să fie un început frumos. În fiecare companie, încerc să povestesc despre micul dejun şi, mai ales, despre cât de important este să mâncăm ceva nutritiv dimineaţa, să renunţăm la covrigi şi la alte produse care nu ne aduc energie, doar ţin stomacul plin câteva ore.
Mariana Vlad: Sunt companii care au auzit pentru prima dată despre micul dejun, adus la birou de mine, sunt altele care aveau deja implementat aşa ceva şi au vrut să schimbe furnizorul. Sunt şi companii unde se simţea nevoia de a-şi aduce oamenii împreună şi, atunci, iniţiativa mea doar le-a dat un motiv foarte bun. În general, companiile noi primesc un e-mail cu opţiunile existente după care ne întâlnim şi discutăm ce s-ar potrivi cel mai bine la ei. Vizitez spaţiul unde ar trebui să organizăm mic dejunul şi deja îmi fac o idee foarte repede despre ce li se potriveşte. Cele mai multe companii optează pentru micul dejun „Do it yourself”, este mult mai uşor pentru angajaţi şi, cumva, îi îndeamnă foarte uşor să comunice între ei şi, mai ales, să fie foarte creativi cu ce combinaţii fac pentru mic dejun.
Clienţii sunt majoritatea din IT, însă lucrez şi pentru companii din real estate (trad. imobiliare), online media, câteva cabinete de avocatură, telecom, accounting etc.
Mariana Vlad: În general, managerii au observat o îmbunătăţire a relaţiilor între colegi. Întrucât stau împreună tot timpul la birou. Eu, în general, vin la fiecare livrare şi observ că oamenii sunt mult mai deschişi şi mai glumeţi, iar în ziua în care se întâmplă Happy Friday vin mai devreme la birou, foarte energici. La prima livrare, de fiecare dată, invit oamenii la masă şi, mai întâi, le povestesc despre Happy Friday şi care este, de fapt, motivul pentru care s-au adunat în jurul unui mic dejun. La următoarele livrări, ei ştiu deja ce au de făcut şi, cumva, toţi mă tratează ca pe o colegă, îmi povestesc despre proiectele în care sunt implicaţi, ce urmează să mai lanseze sau la ce lucrează. Este foarte mişto sentimentul de a face parte din mai multe companii când, de fapt, nu sunt realmente angajată acolo.
Mariana Vlad: Zilele Happy Friday (nu doar vinerea, întrucât Happy Friday poate fi în orice zi lucrătoare din săptămână) încep foarte devreme pentru că partea sărată dintr-un mic dejun se pregăteşte dimineaţa înainte de livrare. După ce totul este pregătit, urmează livrările de mic dejun şi, după ce le terminăm, avem livrări de pachete aniversare în companii. Mai nou, avem produse destinate special aniversărilor, fie că sunt sub forma unui anniversary breakfast box (trad. cutie de mic dejun aniversar), fie că sunt sub forma unui sweet anniversary breakfast box (trad. cutie de mic dejun aniversar dulce). După aceste livrări, avem livrările către coffee shop-urile din Bucureşti, pentru că produsele speciale Happy Friday se potrivesc foarte bine alături de o cafea. Apoi, ne întoarcem la bază, adică în laborator, şi începem să pregătim totul pentru o nouă zi. Sunt zile în care după mic dejunurile organizate, urmează întâlniri şi multe, multe e-mailuri. Cam fiecare zi se termină în laborator, unde mă asigur că este totul în regulă pentru a doua zi.
Mariana Vlad: Mă bucur foarte mult că am avut posibilitatea şi curajul să iniţiez, dezvolt şi, acum, să lucrez constant la dezvoltarea unui concept. Este o satisfacţie enormă să văd cum zi de zi mai adaug încă o cărămidă la tot ceea ce înseamnă Happy Friday. Desigur, sunt şi satisfacţii de ordin material pentru că vorba proverbului: „După muncă şi răsplată”.
Mariana Vlad: În start-up-ul Happy Friday, întâmpin mereu provocări şi, deşi, de multe ori este foarte greu, sunt cele care mă fac să merg mai departe cu şi mai mult curaj şi ambiţie. În general, provocările sunt legate de deservirea unui număr cât mai mare de clienţi şi de păstrarea calitatăţii. La bază, sunt un om de vânzări şi, dacă nu aş avea de fiecare dată o provocare nouă, un target nou, cred că nu aş funcţiona cum trebuie şi, probabil, m-aş plictisi destul de repede. În cazul Happy Friday, nu am timp de nicio plictiseală, tot timpul sunt clienţi la care vreau să ajung, sunt direcţii în care vreau să mă extind.
Mariana Vlad: Întrucât produsele sunt foarte bune şi apreciate, am primit solicitări din partea coffee shop-urilor și locațiilor unde se vând dulciuri. Ne vom axa pe această nișă. În plus, îmi doresc să comercializăm câteva dintre cel mai bine vândute produse și în magazine. Desigur, planurile legate de mic dejun în cât mai multe companii rămân neschimbate și prioritare. În afară de planurile punctuale menționate, mi-aș dori foarte mult să duc Happy Friday într-un alt oraș mare sau să îmi găsesc un partener interesat să facă acest lucru.
Mariana Vlad: Deşi gătesc mai mult desert, cel mai mult îmi place să pregătesc mâncare – fel principal. Îmi plac foarte mult felurile de mâncare care au carne, deşi nu refuz niciodată o salată onestă şi simplă. Dacă mă grăbesc foarte mult, mic dejunul meu conţine granola, pregătită la noi în laborator şi lapte. Dacă am timp de mic dejun, mă delectez cu frittata (trad. omleta italienească) şi o salată.
Mariana Vlad: Îmi place foarte mult să citesc, mai nou, citesc destul de multe cărţi din zona de antreprenoriat, care m-ar putea ajuta. Însă sunt momente când, efectiv, mă pierd într-o carte bună cu o poveste captivantă. Îmi place mult să merg la film şi, cel puţin 4 zile pe săptămână, merg la sala de sport. Mă ajută mult să fiu departe de telefon şi de calculator şi să mă concentrez fără a fi întreruptă. Desigur, îmi place mult să călătoresc, mă ajută mult să mă inspir pentru următoarele livrări, însă, deocamdată, a fost destul de complicat să îmi iau o vacanţă.