• 4 Sep. 2017
  • 3 min

Sfaturi pentru managerii de HR: Când oferiți feedback, fiți atenți la nonverbal

2 people talking
Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Lucrezi în HR și ocupi o funcție de manager? Ai grijă la feebackul pe care îl oferi oamenilor din echipa ta și ține cont de limbajul nonverbal.

Oferirea de feedback poate fi una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă un manager de resurse umane. Pe de-o parte, este nevoie să ai o atitudine sinceră și, pe de altă parte, trebuie să gestionezi lucrurile în așa fel încât angajații să rămână aproape de tine, scrie Harvard Business Review.

Un mediu de lucru pozitiv este esențial dacă vrei să ai angajați implicați și productivi. Empatia la locul de muncă creează un sentiment de siguranță, la nivel psihologic, și apare când managerii se implică total, au o atitudine umilă și își încurajează oamenii să aibă inițiativă sau să ceară ajutorul. Siguranța psihologică încurajează procesul de învățare și generează performanță. De asemenea, angajații care se simte în siguranță la locul de muncă au curajul să experimenteze, aspect atât de important când vine vorba de inovație.

Orice manager empatic și care oferă un feedback deschis, pozitiv, ajunge să creeze un sentiment de încredere în rândul echipei sale. De regulă, angajații sunt extrem de sensibili când vine vorba de încrederea în șefii lor. Angajații reacționează mult mai bine dacă managerii cu care interacționează sunt empatici. Totodată, oamenii care simt că pot să aibă încredere în superiorii lor își cresc performanțele. Mai mult, relațiile pozitive de la serviciu pot să determine chiar scăderea cheltuielilor companiilor cu sănătatea, deoarece salariații care activează într-un mediu de lucru plăcut au un sistem imunitar mai rezistent și mai puține probleme cardiace.

Așadar, dacă ești un manager de resurse umane și vrei să ai angajați fericiți, ai grijă cum le oferi feedback. Componenta verbală a feedbackului este extrem de importantă, dar la fel de valoroasă este și cea nonverbală. Chiar dacă realizăm sau nu, tot timpul încercăm să analizăm expresiile faciale și limbajul trupului ale celor cu care interacționăm. Tocmai de aceea este foarte important ca, de fiecare dată când oferim feedback, să ne concentrăm pe câteva „elemente” nonverbale cheie.

Expresia feței

 

Un om îți poate poate transmite, foarte simplu, cum se simte doar prin expresia feței sale. Zâmbetul cuiva aflat lângă tine te determină și pe tine să zâmbești, în timp ce o persoană încruntată te va face și pe tine încruntat. Cu toții încercăm să descifrăm, cu ajutorul propriului corp, cum se simt oamenii cu care interacționăm. Zâmbetul este atât de important pentru relațiile interumane încât putem să ne dăm seama când cineva zâmbește, chiar dacă nu putem vedea respectiva pesoană. Prin urmare, zâmbetul este un aspect extrem de important de care trebuie să ții cont când oferi feedback, deoarece un surâs transmite căldură și bunăvoință.

Vocea

 

Încă din copilărie suntem atenți la vocile oamenilor importanți pentru noi, iar percepția pe care o avem despre alte persoane depinde foarte mult de felul lor de a vorbi. Tonul vocii noastre, nu neapărat cuvintele folosite ca să transmitem informați, pot să-i „arate” cuiva felul în care ne simțim.

Atenția

 

Programul aglomerat, precum mesajele și e-mailurile pe care le primim constant ne fac, de multe ori, să nu fim prezenți în interacțiunile cu alți oameni, din cauză că suntem atenți la ce s-a întâmplat mai devreme sau pentru că am rămas cu minte la un articol pe care l-am citit în urmă cu jumătate de oră. Iar cei cu care stăm de vorbă pot să-și dea seama dacă le acordăm sau atenție. Când nu suntem prezenți 100% într-o interacțiune, este mult mai probabil să nu ne „auzim” interlocutorii și, astfel, să nu înțelegem ce așteptări au de la noi.

Contactul vizual

 

Ochii chiar sunt oglinda sufletului, ceea ce înseamnă că poți să-i dai seama cum se simte o persoană doar dintr-o simplă privire. Contactul vizual este un prim pas extrem de important în „cititul” emoțiilor unui alt om. De asemenea, contactul vizual te ajută să stabilești o conexiune cu cel sau cea din fața ta. Așa că nu uita să stabilești și să menții contactul vizual când oferi feedback.

Respirația

 

Emoțiile pe care le experimentăm ne modifică ritmul respirației. De regulă, când suntem stresați sau nervoși respirăm mai repede. În schimb, când suntem exasperați sau obosiți e mult mai probabil să oftăm. La fel, când ne aflăm în preajma cuiva care oftează sau „pufăie” constant, este simplu de înțeles că noi suntem cauza trăirilor sale. Astfel, înainte să oferi feedback cuiva, încearcă să respiri adânc, de câteva ori. Un asemenea exercițiu îți va încetini ritmul cardiac și te va ajuta să ai o atitudine calmă înaintea unei întâlniri.

Postura

 

Poziția pe care o adoptă o persoană aflată lângă noi ne transmite un mesaj. Când intrăm într-o cameră și găsim pe cineva cu brațele încrucișate, ne simțim mai puțin conectați cu persoana în cauză. Așadar, este indicat să fim relaxați să nu ne încrucișăm brațele, să zâmbim și să facem gesturi aprobatoare.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply