• 10 Apr. 2017
  • 8 min

Cu 600 de euro a deschis un business prin care personalizează vacanțele turiștilor străini în România

Raluca Muresan
Autor
Steluţa Năstase
Steluţa Năstase Am ales un job pe care îl iubesc și, da, zâmbesc pentru c... Arată mai mult
Sari la:

La 27 de ani, Raluca Mureșan investește în România experiența acumulată în străinătate. Ea creează tururi inedite pentru străinii care vizitează țara noastră.

În timp ce Calea Victoriei este străbătută de bucureșteni grăbiți care merg spre serviciu sau spre întâlniri de business, un grup de turiști străini descoperă partea însorită a Bucureștiului ☺. Se opresc și se bucură de poveștile spuse de Raluca, ghidul lor personal. Fiecare tur începe cu un mic chestionar despre ce știu turiștii despre România. Ceaușescu și Dracula se bucură de popularitate de fiecare dată și poveștile se țes, evident, în jurul lor alături de alte și alte istorisiri. „Oare cum a fost construit Palatul Parlamentului”? sau „Ce au în comun Palatul CEC-ului și Ateneul?” Jobul Ralucăi este să prezinte și Bucureștiul mai puțin știut, să exploreze la pas palatele, fiecare cu istoria lui de dragoste, gelozie, invidie sau politică. Și este doar o parte din vacanța pe care o pregătește turiștilor care vin în România.

Planurile încep, cu săptămâni sau luni înainte de sosirea străinilor în România, cu discuții pe rețeaua de socializare asmallworld.com – o platformă internațională unde oamenii împărtășesc experiențele extraordinare și își doresc să trăiască ca localnicii oriunde merg. Aici Raluca oferă turiștilor posibilitatea de a descoperi Bucureștiul și România așa cum le place, în funcție de timpul, de bugetul și de preferințele lor. Le poate asigura un transfer la prețuri rezonabile de la aeroport la hotel, turul Bucureștiului în 4 ore (cu opriri la Palatul Parlamentului, Ateneu, Centrul Istoric, Muzeul Satului) și bilete la concerte sau meciuri. Seara îi poate introduce în viața de noapte a Bucureștiului. Pentru cei mai extravaganți turiști asigură chiar și transferuri cu elicopterul din București pe Valea Prahovei sau în Transilvania, lecții de gătit autentic românește (sarmale cu mămăliguță), dar și degustări de vin.

Sunt tururi în care Raluca investește de fiecare dată pasiune, cunoștințe și tot ceea ce a învățat aplicat în timpul programului Work and Travel din New York, dar și în Spania, unde a ajuns cu o bursă Erasmus în domeniul turismului. Și-a folosit propriul proiect academic (despre cum poate să ofere servicii personalizate țării din care provine) ca temă pentru acasă ☺. Așa a prins contur Trip to Romania, un proiect de suflet, lansat în octombrie 2013, care arată că da, se pot face bani și în România și poți avea satisfacții în sfera dezvoltării personale și profesionale. Contează să ai pasiune, idei, să te nișezi și să folosești inteligent resursele pe care mediul online le oferă.

În 2014, când video era folosit timid în România, Raluca a intuit cât de important este să prezinte tururile așa cum sunt ele, cu imagini, sunet și emoții. A început să filmeze și să monteze, iar videourile au devenit virale. În 2017, anul video, blogul său prezintă numeroase experiențe în București și sunt punctul de pornire pentru alte și alte povești frumoase alături de turiști. Iată cum a început povestea Ralucăi în lumea antreprenoriatului, cum își împarte ziua între propriul business și alte 3 proiecte, dar și ce sfaturi are pentru cei care vor mai mult decât un job.

eJobs.ro: Care a fost motivația ta pentru o afacere în turism în România după ce ai locuit în Valencia și la New York?

 

Raluca Mureșan: Motivația a venit din dorința de a face ceva acasă și a putea să prezint străinilor ceea ce iubesc eu cel mai mult – locul de unde provin. Am văzut experiențele internaționale drept un mijloc prin care să învăț cât mai multe și apoi să le aplic în România, făcând ceea ce îmi place.

eJobs.ro: Ce alte joburi ai avut înainte de această decizie și ce îți doreai?

 

Raluca Mureșan: Înainte de Trip to Romania, am avut multe joburi☺. Încă din liceu n-am stat locului, am făcut promoții în hypermarketuri, am lucrat la un ziar local și am scris articole în fiecare săptămână. Apoi am făcut voluntariat într-o campanie electorală. După ce m-am mutat în București și am început studiile în Comunicare și Relații Publice, am avut primul job adevărat: redactor și co-prezentatoare la radio, la Radio3Net “Florian Pittiș”, în cadrul Radio România. Punctual, am avut contracte în PR și organizare de evenimente, căci era ceea ce studiam, iar apoi mi-am luat încă un job part-time: agent de rezervări și customer service pentru compania aeriană Ryanair. Pasul următor a fost și mai important către turism: am devenit ghid de turism și am început și a doua facultate: Economia Turismului.

eJobs.ro: Ești antreprenor. Ce a însemnat până acum lucrul la afacerea Trip to Romania și cum arată acum o zi din cariera ta?

 

Raluca Mureșan: Trip to Romania este cel mai frumos proiect al meu, cel mai drag mie. De la prima idee și până la fiecare detaliu, i-am acordat toata atenția și implicarea mea. Este un proiect care oferă servicii de consultanță în turism și organizare de călătorii și evenimente pentru străinii care vin în România, precum și servicii de asistență turistică. L-am lansat în 2013 și a crescut organic, aducându-mi multe satisfacții. Din acest an, echipa mea s-a mărit, suntem 4 persoane și sunt alții cu care colaborez punctual. O zi de lucru poate arăta destul de haotic, căci pe lângă Trip to Romania, eu mai sunt implicată în alte 3 proiecte – blogul meu video de călătorii: ralucalatoreste.ro, revista TravBelle și jobul de Local Program Director pentru Viking Cruises. Trebuie să fiu foarte atentă la timpul pe care îl am la dispoziție, să prioritizez cât mai bine fiecare acțiune, să mă asigur că fiecare cerere primește răspunsuri, că tururile pe care le ofer sunt de cea mai bună calitate. Nicio zi nu este la fel, iar munca nu se oprește decât atunci când dorm sau îmi aloc câteva ore pentru sport.

Raluca Muresan ghid

Raluca, alături de un grup de suedezi, în vizită la Castelul Bran.

eJobs.ro: Câți bani ai investit inițial în afacere și de unde ai avut suma necesară?

 

Raluca Mureșan: Am pornit la drum cu 600 de euro, bani din economii, necesari pentru a fi membră în rețeaua asmallworld.com, dar și pentru a investi în grafică și promovare.

eJobs.ro: Care este strategia ta de a convinge străinii să viziteze România?

 

Raluca Mureșan: Atunci cand am început Trip to Romania, mi-am ales foarte bine nișa și am ținut cont de resursele financiare pe care le aveam, care erau foarte limitate. Prin ceea ce fac eu, nu mi-am concentrat atenția pe a convinge străinii să viziteze România, ci am încercat să ajung la cei care deja aveau planuri să vină în București sau în România și să le ofer servicii lor, fie că era vorba de recomandarea unui transfer printr-o firmă parteneră, fie un tur de oraș sau de Valea Prahovei sau Transilvania. Apoi lucrurile au evoluat și am trecut către consultanță de evenimente pentru alte companii din țară sau străinătate, tururi personalizate business, conferințe, incentive-uri. Turiștii străini sunt deja în România când intră în contact cu mine și cu Trip to Romania.

eJobs.ro: Prin ce servicii faci diferența în România pe piața de incoming?

 

Raluca Mureșan: Serviciile pe care le ofer sunt premium, personalizate. Fac o muncă foarte activă de customer support, asistență 24 din 24, follow-up. Nu lucrez la volum, ci la calitate și investesc foarte mult într-o abordare prietenoasă și servicii de consultanță cât mai personalizate.

eJobs.ro: Ce solicitări mai inedite ai avut din partea turiștilor?

 

Raluca Mureșan: Am avut cereri de tururi cu actori la Bran (domnițe, cavaleri și Dracula), transferuri VIP cu 4 dube negre cu geamuri fumurii pentru 4 persoane sau tururi cu elicopterul.

Raluca Muresan ghid2

Raluca, alături de un grup de britanici care a ales să viziteze Bucureștiul și Transilvania.

eJobs.ro: Câte tururi ai, în medie, pe săptămână și câți turiști?

 

Raluca Mureșan: Tururile diferă în funcție de sezonalitate, așa că pe timpul verii pot avea tururi 7 zile din 7, iar grupurile sunt de la 1 sau 2 turiști (în tururi private) și până la 50 de persoane. În medie, mă ocup de vacanțele a 30-40 de turiști străini pe săptămână.

eJobs.ro: Ce tururi le propui turiștilor?

 

Raluca Mureșan: Turiștii pot alege tur de București pe jos sau cu mașina, tur de Mogoșoaia și Snagov, tur de Valea Prahovei cu Bran și Brașov, Transilvania, Delta Dunării, Bucovina.

eJobs.ro: Care este cel mai ieftin tur?

 

Raluca Mureșan: Cel mai ieftin este 20 de euro de persoană, iar prețurile diferă în funcție de fiecare grup și/sau activitate. Turul este o plimbare la pas cu intrări incluse la Ateneu și la Palatul Parlamentului. Ne plimbăm pe Calea Victoriei, în Piața Revoluției, în Centrul Vechi, în Piața Constituției și la Palatul Parlamentului și putem vorbi despre comunism, artă, influențe evreiești etc.

eJobs.ro: Care este feedback-ul turiștilor străini și ce idei ai pentru a îmbunătăți constant activitatea ta?

 

Raluca Mureșan: Feedback-ul pe care l-am primit până acum a fost unul pozitiv, sunt impresionați de România, surprinși de ceea ce găsesc aici și de calitatea serviciilor. Încerc constant să îmbunătățesc ceea ce fac și ceea ce ofer, să adaptez informația, să diversific opțiunile de activități, să includ experiențe inedite, spre exemplu de cooking (trad. gătit) sau wine tasting (trad. degustare de vinuri).

eJobs.ro: Vorbește-ne despre echipa ta. Cum te ajută fiecare membru?

 

Raluca Mureșan: Cel mai vechi membru al echipei mele este Cristi Ursea, designer graphic, care a fost alături de mine de când am avut ideea proiectului și am rezonat foarte frumos la fiecare pas. A reușit să materializeze grafic fiecare idee și a creat toată identitatea Trip to Romania. Cristi se ocupă în continuare de partea vizuală.
Flavia Stanciu Herțog este colega și partenera mea, foarte eficientă pe tour planning, organizare de evenimente și operațiuni, este cea cu care mă sfătuiesc la fiecare pas și alături de care iau deciziile. Lucrăm împreună de mulți ani, Flavia are o experiență foarte bogată în turism, iar de la sfârșitul lui 2016 s-a alăturat full-time echipei. Apoi mai este Steliana Gherman, consultant, care are abilități de organizare și customer service foarte bune, are experiență internațională. Este un om blând și întotdeauna cu zâmbetul pe buze, face totul cu multă pasiune și implicare. Și ea se ocupă de evenimente și customer support. Pe lângă echipa mea, mai colaborez cu o companie de transporturi și aș putea spune că deja formăm o echipă, căci comunicarea și colaborarea dintre noi sunt constante. De asemenea, mai colaborez cu ghizi de turism freelanceri la care apelez când este nevoie.

 

eJobs.ro: Ce cunoștințe și abilități îți sunt de ajutor pentru a fi ghid și antreprenor în București?

 

Raluca Mureșan: Consider că experiența internațională mi-a fost de mare ajutor în a intra în contact cu multe popoare și cu multe culturi, mi-a dat ocazia să îmi cunosc publicul. Limbile străine pe care le vorbesc m-au ajutat, la fel și aplecarea către tot felul de informații de geografie, istorie, economie, geopolitică etc. Și experiențele din radio mi-au fost de folos, am învățat vorbitul la microfon, fără emoții. Astfel, atunci când trebuie să vorbesc în fața oamenilor, nu am trac.

eJobs.ro: Cum îți creezi discursul astfel încât să fie cât mai atractiv pentru turiști?

 

Raluca Mureșan: Încerc să aflu câteva ceva despre ei și să adaptez informațiile astfel încât să aibă mici legături cu lucruri pe care ei le știu sau care țin de zona din care provin. Sunt bine dispusă de fiecare dată, cu zâmbetul pe buze și încerc să prezint înformațiile cât mai obiectiv. Și cel mai important: am mereu în gând faptul că ei sunt în vacanță și încerc să contribui la reușita acesteia.

eJobs.ro: Ce ai învățat din această experiență și ce ai sfătui un tânăr care vrea să renunțe la job pentru propriul business?

 

Raluca Mureșan: Înainte ca un tânăr să înceapă ceva pe cont propriu, trebuie să se asigure că are în vedere toate aspectele unui asemenea pas: să aibă un produs sau o idee realizabile, o piață reală, să își cunoască publicul și modul de a-l aborda, să aibă un plan de acțiune și ceva bani puși deoparte pentru a se întreține până business-ul va începe să producă. Să fie încrezător în el și în visele sale, dar și cât se poate de pragmatic.

eJobs.ro: Ai un mentor, un model în cariera ta?

 

Raluca Mureșan: Citesc cât de mult pot și încerc să țin pasul cu tendințele din turism și travel, să mă documentez și să fur informații. Sunt mulți oameni care m-au influențat și cărora le sunt recunoscătoare, de la mama mea, partenerii de business și până la prietenii mei. Îmi place mult Richard Branson pentru ceea ce a creat și îmi place să citesc despre nebunia lui, însă nu l-aș numi un mentor. Apropiat de rolul de mentor a fost pentru mine Mădălin Măncilă, prieten apropiat și colaborator, căci de la începuturi m-a încurajat, mi-a oferit un feedback sincer, obiectiv, avizat și la care apelez constant pentru sfaturi și păreri.

Raluca Muresan ghid4

Raluca dedică timpul liber activității de research, pentru a descoperi locuri și experiențe noi, de interes pentru turiști.

eJobs.ro: Ce experiențe frumoase în carieră și în viață ți-a adus Bucureștiul?

 

Raluca Mureșan; Bucureștiul mi-a adus libertate și maturitate, la pachet cu responsabilitatea. Aici am casa mea, afacerea mea, aș zice chiar lumea mea întreagă. Aici am studiat, aici lucrez, aici sunt prietenii mei și aici am fost și sunt independentă și responsabilă. Bucureștiul este acasă pentru mine.

eJobs.ro: Ce alt oraș din lume te atrage pentru a fi ghid?

 

Raluca Mureșan: Sunt deja ghid în țara mea și în New York City – sunt chiar singura româncă ghid de turism licențiat în NYC, fără dublă cetățenie, așa că obiectivul a fost atins ☺.

A fost util articolul? 1
antreprenoriat

Leave a Reply