Zona de evenimente a fost puternic afectată de pandemia de coronavirus. O mulțime de evenimente mari au fost deja anulate de la mijlocul lunii martie, iar concerte programate în a doua parte a anului se află la rândul lor sub semnul întrebării. Ce se poate face în acest sens? Agenția de management, booking și PR muzical Overground Music a lansat de curând platforma Overground Showroom.
Aceasta este de fapt o bibliotecă video on demand dedicată concertelor. Catalogul conține concerte live ale artiștilor din România, filmate full HD și cu sunet de înaltă calitate. Concertele sunt disponibile pentru streaming 24/7, iar veniturile generate de platformă vor fi direcționate către artiști. Pentru 9 euro pe lună, echivalentul unui bilet la concert, utilizatorii au acces la toate concertele disponibile în biblioteca online, urmând a fi adăugate periodic producții noi. Primele producții disponibile pe Overground Showroom sunt concerte ale trupelor byron, The Mono Jacks, Luna Amară, Diamonds are Forever și Melting Dice. Pentru a afla mai multe despre acest proiect l-am provocat la o discuție pe Cosmin Ionescu, co-fondator Overground Music si Project Manager al platformei Overground Showroom. Interviul face parte din seria #MergemMaiDeparte, prin intermediul căreia ne-am propus să-ți aduce periodic în atenție povești ce-ți vor reda optimismul.
Cosmin Ionescu: Ideea proiectului s-a născut prin iarnă, colegul nostru Codruț Dumitrescu (booking, management) a venit la un moment dat cu gândul ăsta: „Cum ar fi dacă am construi o platformă de video on demand dar axată doar pe muzică? Ca un Netflix pentru concerte?” Am explorat o vreme diverse variante prin care am putea să facem proiectul să se întâmple, dar nu s-au concretizat atunci. Odată cu criza ne-am văzut nevoiți să-l scoatem repede din sertar și să-l implementăm pe repede-înainte.
Bine, povestea din spate e un pic mai lungă de atât; noi, în cadrul agenției Overground Music, avem un istoric de concerte live filmate la standard înalt. Am produs de exemplu două concerte ale trupei byron care au fost difuzate pe HBO, DVD-ul Live la Conti al trupei Luna Amară, aniversarea Travka – 15 ani la TNB difuzată pe platforma Experimentalist.ro, avem un portofoliu bogat în acest sens și multă experiență acumulată în timp. Așadar printre primele producții exclusive disponibile pe Overground Showroom se vor găsi concerte ale trupelor din portofoliul agenției, pe care noi le avem produse deja – de exemplu cele două premiere pe care le-am avut la lansare, sesiunea byron – Nouă live la Cincșor și concertul The Mono Jacks – Gloria de la Arenele Romane. În timp vom continua să producem concerte și sesiuni live pentru a fi distribuite pe Showroom, dar în același timp porțile sunt larg deschise tuturor artiștilor care au deja materiale filmate și vor să le distribuie.
Cosmin Ionescu: Feedback-ul primit până acum este încurajator; am impresia că fanii au înțeles momentul delicat prin care trece întreaga industrie muzicală și nevoia de susținere pe care o au artiștii locali mai mult decât oricând. Aici e important de menționat că veniturile generate de Overground Showroom, dincolo de punctul de break-even (acoperirea cheltuielilor de întreținere și funcționare), se vor întoarce la artiștii difuzați.
Personal nu mă așteptam, dar funcționalitatea de Card Cadou (vouchere care pot fi cumpărate în numele unei alte persoane) a avut o căutare destul de mare. Am primit de asemenea feedback legat de diverse funcționalități pe care încercăm să le implementăm – pe termen mediu/lung, de exemplu, plănuim să dezvoltăm și aplicații dedicate de iOS/Android/Smart TV.
Cosmin Ionescu: Cu siguranță cea mai mare pierdere este resimțită în zona de concerte, care cel puțin pentru artiștii cu care lucrăm noi, din zona indie/alternative/rock, reprezintă principala sursă de venituri. Trăim încă o perioadă de incertitudine – nimeni nu știe când se vor putea relua concertele la nivel global, mai ales când vorbim de festivaluri cu mii de spectatori, și de la o zi la alta apar previziuni nu foarte încurajatoare. Festivaluri mari din străinătate deja se anulează pentru că nu pot începe activitățile de pre-producție în condițiile măsurilor de izolare socială.
Mi se pare din ce în ce mai clar că trebuie să privim situația curentă ca pe „noul normal” pe termen nedeterminat și să găsim noi soluții pentru a ajunge la oameni. Paradoxal, muzica este și un remediu pentru starea de alienare pe care o simțim în această perioadă, oamenii caută muzică din ce în ce mai activ și reacționează la ea din ce în ce mai puternic.
Am avut zilele trecute niște sesiuni live pe Facebook cu formația The Mono Jacks și nu pot să descriu efervescența pe care am simțit-o acolo, cu sute de oameni urmărind și comentând în timp real, a fost fantastic.
Cosmin Ionescu: Sigur că da, într-o lume normală toate activitățile acestea sunt complementare – concertele live, concertele filmate disponibile online, merchandising-ul. Legat strict de Overground Showroom, noi îl vedem ca un proiect pe termen lung cu trei direcții importante de dezvoltare. Prima – cea de arhivă a muzicii live românești, cu un catalog extins de concerte nedisponibile (sau disponibile cu greu) din alte surse. A doua – cea de conexiune cu publicul din Diaspora, care nu are acces lesne la fenomenul muzical autohton. Și, nu în ultimul rând, aplecarea către fanii locali care de multe ori își doresc să revadă un concert, chiar dacă au fost prezenți.
Cosmin Ionescu: În primă instanță suntem concentrați pe furnizarea de conținut nou și extinderea catalogului de concerte; vrem să confirmăm utilizatorilor noștri că au făcut o alegere bună abonându-se la Overground Showroom. Mai avem niște concerte produse în trecut pe care urmează să le lansăm în premieră, și suntem de asemenea în discuții cu mai mulți artiști pentru a face niște concerte de-ale lor disponibile pe platformă.
În direcția asta vreau chiar să lansez un mesaj către toți artiștii care își doresc să aibă concerte pe această platformă, indiferent de anvergura pe care o au sau de genul muzical abordat – suntem deschiși să primim propuneri de materiale pe adresa de email mail@overground.ro.
Cosmin Ionescu: Cu siguranță am fi acordat o importanță mai mare merchandising-ului (în luna martie am lansat și un magazin online cu CD-uri, tricouri și alte obiecte brand-uite ale formațiilor din portofoliul nostru) și dezvoltării platformei Overground Showroom, pentru ca declanșarea crizei să ne prindă cu acestea două ajunse deja la un anumit nivel de maturitate. În același timp, ca să luăm partea bună a lucrurilor, criza a acționat ca un catalizator pentru cele două proiecte – diamantele se nasc sub presiune, la urma urmei 🙂
Oricum ar fi, lucrul care rămâne întotdeauna neschimbat – chiar și în această perioadă stranie – este nevoia oamenilor de a se simți conectați între ei. Aici cred că munca noastră își are adevăratele roade, și cu aceasta în minte cred că trebuie să ne continuăm drumul pe mai departe.
Ți-a plăcut acest articol? Citește și:
Cum și-a extins gama un brand romanesc de produse cosmetice #MergemMaiDeparte
Fine dining în vremea carantinei #MergemMaiDeparte