Te-ai gândit ce impact are modul în care te comporți la job asupra carierei tale, dar și asupra rezultatelor tale și relației cu echipa? În timp ce anumite obiceiuri bune de lucru te pot ajuta să te dezvolți în rolul tău, să ai experiențe pozitive la locul de muncă și să-i convingă pe manageri că te califici pentru o promovare sau pentru o mărire de salariu, obiceiurile mai puțin potrivite pot face opusul, afectând stabilitatea ta și viitorul tău la job. Iată care sunt comportamentele pe care ar trebui să le eviți la locul de muncă!
Peste 31.000 de locuri de muncă sunt prezente acum pe eJobs.ro și în industrii precum retail, transport/logistică, HoReCa, angajatorii caută persoane fără experiență, punând accent pe atitudine și pe abilitățile personale. Cele mai importante cerințe sunt implicarea, seriozitatea și punctualitatea, atitudinea pozitivă, comunicarea, flexibilitatea și dorința de a învăța lucruri noi. Și contează să arăți un comportament potrivit jobului, atât la interviu, cât și după ce treci de recrutare, evitând anumite obiceiuri care nu sunt potrivite.
Această abordare poate fi influențată de orele lucrate peste program, de micile conflicte sau neînțelegeri cu echipa sau de stilul de management din companie. Indiferent de motiv, negativitatea îți poate afecta productivitatea și satisfacția generală la locul de muncă. Te poate înstrăina și de colegii tăi și de lucrul alături de ei. Poți deprinde o atitudine pozitivă dacă înțelegi ceea ce te frustrează și explorezi modalități de a rezolva motivele de nemulțumire. Poate fi necesar să discuți cu managerul tău pentru a vedea dacă poți delega o parte din munca ta altora, dacă poți lucrezi cu un program mai flexibil sau să te concentrezi mai mult pe ceea ce te face fericit la locul de muncă.
Abilitățile de comunicare sunt cerute de angajatori pentru fiecare job, indiferent de nivelul de carieră sau de industrie, și sunt cu atât mai importante când nu ai experiență. Ia în considerare că atunci când eviți să comunici sau comunici doar anumite aspecte, poți genera situații neplăcute în relația cu echipa sau cu clienții, care pot afecta productivitatea, dar și obiectivele companiei și pe ale tale. Pentru a te asigura că ești un comunicator bun, ascultă în mod activ, răspunde prompt la apelurile telefonice sau la e-mailuri, prezintă situațiile întâmpinate, precum și idei pentru a le rezolva.
Sunt situații în care traficul nu este tocmai prietenos sau când te trezești mai târziu și ajungi cu întârziere la birou. Însă asigură-te că aceste situații nu devin obiceiuri. Acordă mereu mai mult timp decât cel necesar drumului, astfel încât să dai dovadă de punctualitate și de seriozitate la job.
O evaluare negativă a muncii tale nu este tocmai plăcută. Însă nu ar trebui să manifești adversitate față de cel care îți oferă feedback-ul și nici să iei totul personal, creând un conflict cu managerul sau cu un coleg. Această abordare nu te va ajuta în promovare sau în transferul într-un alt departament, unde îți dorești să te dezvolți. Evaluarea negativă este o oportunitatea de a învăța. Poți arăta o atitudine profesionistă dacă apreciezi feedback-ul și acționezi pentru a-ți îmbunătăți rezultatele. Pentru a te obișnui cu evaluările obiective, cere managerului să discutați frecvent. Astfel vei ști punctual la ce aspecte trebuie să lucrezi și te vei simți mai încrezător.
Acest obicei pentru avea repercusiuni neplăcute, managerul sau colegii tăi nu vor mai avea încredere în tine, iar dacă comportamentul tău încalcă politicile companiei, managerul tău poate decide chiar să încheiați colaborarea. Este important să acționezi dintr-o poziție de integritate, astfel încât toți cei cu care lucrezi să știe că se pot baza pe tine, ceea ce duce la relații profesionale pozitive. Gândește-te înainte de a acționa sau de a vorbi și asigură-te că ceea ce faci și spui este adevărat.
Chiar dacă îți place să lucrezi mai solitar, sunt și momente în care va trebui să lucrezi alături de colegii tăi pentru a finaliza un proiect sau pentru a îndeplini un obiectiv comun. Să fii un bun coechipier înseamnă, de asemenea, să recunoști munca colegilor, să-i ajuți cu sarcinile lor și să ai o atitudine prietenoasă. Dacă îți este greu să te conectezi cu ai tăi colegi, începe prin a le aprecia stilurile de lucru și prin a arăta mai multă pozitivitate când primești un task în echipă.
Când ai comportamente emoționale imprevizibile, cum ar fi furia sau vrei să impui o idee, fără a verifica dacă aceasta poate fi realizată, este important să conștientizezi că acest obicei care poate avea repercursiuni în plan social și profesional. Cel mai potrivit este să analizezi comportamentul tău și, la proiectele viitoare să te întrebi ce situații neprevăzute pot apărea, ce soluții poți propune, cum va fi percepută abordarea ta și ce fel de experiență dorești să creezi colegilor.
Există și momente în care poți simți că nu ești responsabil de o situație și dai vina pe colegi. Ulterior îți dai seama că a vina ta, dar vei pune totul pe seama supraîncărcării, oboselii sau stresului. Acest obicei nu-ți va aduce nimic de câștigat în plan social și profesional. Poți arăta o atitudine mult mai profesionistă dacă îți asumi responsabilitatea pentru task-urile tale și punctezi ce situații nu poți controla.
S-ar putea să-ți asumi sarcini care poate nu sunt ale tale, totul pentru a evita eșecul, dar colegii te vor percepe fără îndoială ca fiind un micromanager. Să luăm exemplul unui manager de echipă. El și echipa lui lucrează din greu la un proiect cu mize mari. Managerul începe să-și asume responsabilități care aparțin membrilor echipei sale. Colegii încetează să mai ia inițiativă, să vină cu idei sau să ofere feedback valoros, fiind tentați să renunțe la job.
Dacă simți că ai tendința de a microgestiona, începe să pui mai mult accent pe comunicarea cu oamenii din echipă, pe încredere și pe delegare pentru a slăbi controlul.
Este normal să te străduiești să dai tot ce e mai bun într-un proiect, dar dacă vrei ca totul să fie perfect este posibil să ratezi termenele limită și oportunitățile.
Soluția este să te concentrezi pe confirmarea standardelor cu alții. Cere feedback cu privire la rezultatele așteptate și la deadline-uri mai degrabă decât să adopți standarde extrem de înalte. Poți construi „puncte de control”, de exemplu să trimiți o parte dintr-un proiect, iar managerul să-ți spună cum i se pare. Încearcă experimente mici în care să-ți relaxezi puțin standardele. Întreabă-te și cum perfecționismul îți afectează relațiile. Stabilești standarde nerealiste pentru cei din jur? Nevoia de a fi „perfect” poate crea un disconfort colegilor și poate duce la decizia acestora de a renunța la colaborare.
La prima vedere îți va fi poate dificil să identifici ce obiceiuri ai sau vei fi subiectiv. De aceea este important să ceri părerea unui mentor sau a unui coleg de încredere. Dacă obiceiurile tale sunt cauzate de mediul de lucru sau de echipa alături de care lucrezi, atunci e cazul să faci o schimbare în carieră. Pe eJobs.ro sunt disponibile peste 31.000 de locuri de muncă în acest moment. Adu curajul de a încerca ceva nou! De restul se ocupă eJobs.