Dacă ești o persoană cu o latură creativă bine dezvoltată, ar trebui să iei în calcul un job de copywriter. Ce rol joacă un astfel de specialist? Este cel care are misiunea de a crea o legătură între branduri și potențialii clienți!
De-a lungul timpului s-au format o mulțime de mituri în jurul acestei meserii. Unul dintre ele fiind faptul că oricine poate fi bun în acest rol. Însă în realitate, lucrurile stau diferit, jobul de copywriter fiind mai complex decât poate părea la prima vedere. Despre ce presupune acest job, care sunt skill-urile esențiale, rolul pe care îl joacă un astfel de specialist într-o campanie de marketing, dar și ce salarii se câștigă în domeniu, povestim pe larg în continuarea acestui articol!
Deși s-ar putea să te ducă cu gândul la un domeniu modern, rădăcinile copywriting-ului ajung până în antichitate. Spre exemplu, în porturile babiloniene, comercianții angajau „lătrători” care să anunțe produsele scoase la vânzare și să-i convingă oamenii să cumpere.
De asemenea, grecii agățau afișe creative prin oraș, în speranța de a recupera lucruri pierdute. Totuși, abia în 1477 întâlnim primul copy tipărit – un bilet care invita cititorul să cumpere o carte pentru rugăciuni. Advertising-ul modern, alături de primii copywriteri, a apărut abia pe la mijlocul secolului 19. John Emory Powers e cunoscut ca primul copywriter profesionist.
Un alt mit construit în jurul acestei meserii este faptul că rolul de copywriter presupune să convingă oamenii să cumpere lucruri de care aceștia nu au nevoie. Ceea ce în realitate nu este deloc așa. Munca unui copywriter este de a conecta oamenii care se confruntă cu o anumită provocare cu soluția pentru aceasta. Diferența de la un job la altul sunt provocările la care se raportează. Spre exemplu, dacă o afacere comercializează produse fără gluten, copywriter-ul va încerca să acopere nevoia persoanelor cu intoleranță la gluten.
Iată câteva dintre responsabilitățile zilnice ale unui copywriter:
Copywriter-ul compune slogane, propoziții și paragrafe prin care încearcă să vândă anumite produse și servicii. În funcție de compania pentru care lucrează, acesta poate scrie texte business-to-business (B2B), pentru companiile care vând bunuri și servicii altor companii, fie texte pentru business-to-consumer (B2C) pentru companiile care își vând produsele direct către consumatori.
Dacă nu știi exact să identifici textele scrise de acești specialiști, atunci gândește-te la reclamele din ziare și reviste, de pe rețelele de Social Media, radio, TV, site-uri web, panouri publicitare sau afișe.
Pentru început, un specialist pe un astfel de rol primește un brief detaliat care ar trebui să conțină publicul-țintă, cuvintele-cheie pe care să le folosească, tonul vocii șamd. Research-ul este următorul pas pentru crearea viitorului text, deoarece acesta trebuie să știe exact ce subiect să aleagă, care sunt beneficiile produsului sau serviciului și care este profilul publicului targetat. În acest proces, copywriter-ul se folosește de toate resursele pe care le are la dispoziție, fie că este vorba despre feedback-ul clienților, diverse site-uri, fie că citește anumite cărți.
După ce a ales subiectul, cunoaște produsul, știe exact ce contează pentru clienți, poate trece la analiza concurenței. Despre concurență copywriter-ul trebuie să știe ce public vizează, care sunt ofertele acesteia, dar și de ce campanii se folosesc pentru a-și atrage clienții.
Etapa de scriere, abia acum urmează! Iar aici e important ca în textul acestuia să se regăsească informații potrivite pentru oamenii potriviți. Mai mult, textul trebuie să fie scurt, ușor de înțeles și să genereze interes. Munca unui copywriter nu se termină după ce a redactat textul, căci tot el are responsabilitatea să-și monitorizeze rezultatele. Doar așa poate afla ce funcționează și ce nu și ce ar putea să facă mai bine pentru a crește rata de conversie.
Pe lângă abilitățile despre care vom vorbi în continuare, este primordial ca un copywriter să aibă bune abilități de scriere. Fiecare text redactat de acesta trebuie să fie corect din punct de vedere gramatical și să nu conțină greșeli de ortografie. Și asta nu e tot, un specialist în domeniu trebuie să poată scrie texte cât mai coerente și captivante.
Fără creativitate e aproape imposibil să fii un specialist bun în acest domeniu. Cu ajutorul acestei laturi, un copywriter poate transforma un text simplu, plictisitor, în unul atractiv, prin intermediul căruia să obțină multrâvnitele conversii. Totodată, creativitatea îl mai ajută să scrie titluri care să iasă în evidență față de altele existente.
Research-ul este la fel de important precum este creativitatea sau atenția la detalii pentru acest job. Această etapă îi oferă unui copywriter o mai bună înțelegere a pieței pentru care scrie: oportunitățile, provocările & nevoile clienților. Totodată, îl poate ajuta să găsească cele mai bune subiecte pentru viitoarele texte.
E greu să ghicești cum gândește managerul sau colegii de la vânzări, astfel că s-ar putea ca textul inițial scris de un copywriter să fie ajustat, editat, iar în unele cazuri chiar rescris. Asta însă nu ar trebui să-l descurajeze, ci mai degrabă să-l ajute să scrie texte din ce în ce mai bune.
În medie, un copywriter câștigă 3.700 de lei net pe lună, potrivit datelor Salario, comparatorul de salarii marca eJobs. Cu toate acestea, veniturile pot varia de la o companie la alta, dar și în funcție de experiența anterioară a angajatului și de rezultatele de care acesta a dat dovadă de-a lungul timpului.
Datele privind câștigurile au fost extrase din Salario, unde până în prezent peste 550.000 de specialiști și-au introdus veniturile. Comparatorul de salarii oferă informații pentru peste 800 de poziții diferite, din 62 de domenii de activitate, atât de la privat, cât și de la stat.
Ai putea crede că talentul unui astfel de specialist poate convinge publicul țintă să cumpere orice. În realitate, un text bun nu-i poate hipnotiza pe cei care-l citesc să cumpere ceva de ce nu au nevoie. Un copywriter autentic are rolul de a ajuta companiile să-și vândă produsele bune și care rezolvă problemele reale ale clienților. Trebuie, de asemenea, să ții cont că nu fiecare campanie creată de un copywriter este una de succes, acesta poate obține conversii doar după ce experimentează cu textele pe care le scrie și primește feedback din partea clienților.
Copywriting-ul este o parte integrantă din business-urile de astăzi, mai ales pentru că nu există client care să cumpere ceva fără să dea un click, să caute informații despre brandul respectiv sau recenzii de la alți cumpărători. Întrucât o mare parte dintre companii încearcă să automatizeze tot mai multe activități, ai putea să te întrebi dacă această meserie va exista în viitor. Datorită complexității acestei meserii, nu există riscul de a fi automatizată 100%. În mod clar, acest job se va transforma în timp, însă tehnologia va veni în sprijinul celor care doresc să acceseze astfel de roluri.
Pentru că pe piața muncii există tot mai multe persoane care se orientează către acest job, asta nu înseamnă că toți fac o treabă excepțională. Un copywriter bun trebuie să aibă cunoștințe solide de gramatică și ortografie, să aibă un vocabular bogat, dar și să știe câte puțin din marketing, publicitate sau chiar psihologie. Totodată, pentru un specialist bun în domeniu e important să fie mereu la curent cu tendințele de pe toate canalele pentru care scrie, precum site-uri, newslettere, bloguri sau reclame. Nu în ultimul rând, aceștia trebuie să fie familiarizați cu optimizarea SEO, dar și să știe să-și monitorizeze rezultatele pe Google Analytics.
Deși tehnologia a evoluat destul de mult în ultima perioadă, viitorul copywriting-ului rămâne în continuare uman. Cu siguranță, anumite tehnologii vor deveni din ce în ce mai inteligente și vor reuși să transmită emoții prin cuvinte. Cu toate acestea, este foarte puțin probabil ca automatizarea să înlocuiască în întregime acest rol, tocmai datorită complexității acestuia.
Nevoia de astfel de candidați va rămâne în continuare la cote înalte, având în vedere că fiecare business nou înființat dorește să-și promoveze produsele și serviciile. Spre exemplu, în 2022 a fost un număr record de companii nou înființate, doar în perioada ianuarie – octombrie, aproape 100.000 de companii tip SRL au fost deschise, conform datelor de la Registrul Comerțului.
„Pe măsură ce AI-ul continuă să avanseze, a devenit o preocupare tot mai frecventă în rândul angajaților să analizeze dacă jobul lor este în pericol sau nu. Totuși, în această etapă, tehnologia este folosită în mare parte pentru realizarea task-urilor redundante, manuale și mai puțin complexe. Practic, tehnologia are rolul de a ajuta la construirea unor procese de lucru eficiente și nu de a înlocui oamenii. Flexibilitatea și adaptabilitatea sunt cuvintele-cheie în ceea ce privește noile tehnologii. Candidații dornici să învețe constant ceva nou, cu siguranță, nu vor fi înlocuiți. Astfel, mai degrabă vor exista schimbări în ceea ce privește competențele căutate de angajatori. Partea de coordonare, creativitate și empatie, va rămâne în continuarea în terenul oamenilor”, explică Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs.
Această carte oferă răspunsuri la întrebări precum: De ce iau oamenii anumite decizii? De unde vin credințele lor? Cum se formează acestea și în ce circumstanțe se modifică?
Robert Cialdini este un profesor de psihologie care a făcut o mulțime de cercetări despre persuasiune și a identificat 6 principii ale persuasiunii. Iar aflându-le, vei înțelege care sunt motivele pentru care oamenii merg în anumite direcții, iau anumite decizii – practic, fac ceea ce fac.
Având în vedere amalgamul de informație existent deja, pentru copywriteri este o provocare să scrie texte inedite și care nu se regăsesc nicăieri. Astfel, cartea lui Richard Bayan oferă peste 6.000 de cuvinte și expresii diferite, care-i poate ajuta să-și revitalizeze textele și să le scrie într-un mod cât mai atractiv.
Autorul Robert Bly acoperă mai multe tehnici de copywriting, fiind dedicată atât celor cu experiență solidă în spate, cât și celor care se află la început de drum în această meserie. Astfel, în această carte vei regăsi cele mai eficiente tehnici de vânzare folosite în copywriting.
Ai job în weekend? Descoperă drepturile tale și cum se plătește