• 3 Jul. 2012
  • 3 min

Stii cei 3 pasi ca sa-ti transformi suspectii in prospecti profitabili?

Autor
eJobs
eJobs eJobs este platforma de locuri de munca din Romania care ver... Arată mai mult

3 recomandari ca sa-ti cresti imediat eficienta (Articol preluat de pe curs-vanzari-intensiv.ro) Care sunt cei 3 pasi prin care orice vanzator trebuie sa treaca un potential […]

3 recomandari ca sa-ti cresti imediat eficienta

(Articol preluat de pe curs-vanzari-intensiv.ro)

Care sunt cei 3 pasi prin care orice vanzator trebuie sa treaca un potential client din stadiul de suspect (ai foarte putine informatii despre el, insa te gandesti ca ar putea fi un bun client), in stadiul de prospect (te-ai intalnit / ai stat de vorba cu el si ti-a dezvaluit o serie de informatii despre nevoile sale, despre bugetul pe care-l are la dispozitie, despre procesul decizional din interiorul organizatiei sale etc)?

1. Verifica daca suspectii au caracteristicile ce ii califica pentru a fi buni clienti.

De-a lungul timpului sigur ai observat la clientii care cumpara serviciile sau produsele tale o serie de caracteristici. Ma refer aici, in cazul in care vinzi pe piata B2B, la cifra lor de afaceri, numarul de angajati, localizare geografica, clientii si/sau furnizorii cu care lucreaza, cum arata sediul lor, cum se prezinta site-ul lor web, ce informatii sunt disponibile pe site-ul lor etc, aspecte usor verificabile si la indemana oricui.

Si, daca ai observat ca suspectii tai au in proportie de 90% un sediu modern si dichisit, asta nu inseamna ca trebuie sa-i ignori pe cei care nu prezinta o astfel de caracteristica. Ci doar sa acorzi o grija si o atentie sporita celor care au un astfel de sediu.

Nu de alta, dar timpul oricarui vanzator este limitat si, daca nu stii pe care dintre clienti sa te concentrezi si pe care sa-i lasi “in bataia vantului”, sunt sanse mari sa muncesti mult si fara rost.

2. N-are nicio importanta cum iti desfasori “atacul de vanzare”: prin email, fax, blog, telefon, corespondenta traditionala, vizite neanuntate etc.

Bineinteles, atat timp cat nu deranjezi si obtii rezultatul dorit: o prima vanzare reusita si apoi o relatie de lunga durata bazata pe incredere, respect si corectitudine.

Asa ca nu te mai framanta daca sa trimiti un email, sa dai un telefon ori sa te duci direct peste ei. Cel mai important este insa sa eviti abordarile cliseu de tipul “va propun o intalnire de 20 de minute in cadrul careia as dori sa identificam eventualele oportunitati de colaborare dintre firma dvs. si compania noastra”. Sau “as dori sa va prezint oferta noastra de produse si servicii, compania noastra fiind una dintre cele mai … si cele mai… companii de pe piata.” Gresit! Cand deschizi dialogul cu potentialii tai clienti astfel, este foarte normal sa primesti refuzuri peste refuzuri.

Asa cum pe tine te intereseaza doar lucruri concrete si interesante pentru tine, la fel si pe clientii tai ii intereseaza acelasi lucru. Construieste-ti unul – doua mesaje de abordare care sa contina beneficii clare, concrete, demonstrabile pentru clientii tai, mesaje cat mai atragatoare cu putinta.

Spre exemplu, spune “v-am sunat sa spun ca exista solutii la indemana dvs. prin care puteti dubla in doar 2 – 3 zile motivatia si increderea in propria persoana a oamenilor dvs. de vanzari”, nu spune “v-am sunat sa va prezint oferta noastra de cursuri de vanzari.”

3. Suspectii devin prospecti atunci cand iti dezvaluie informatii importante despre nevoile si problemele lor.

Despre un suspect stii doar ce stie toata lumea. Insa un prospect este un potential client care te-a ajutat sa intri in posesia unor informatii pe care foarte putini din exteriorul companiei le cunosc.

Cum ajungi sa afli aceste informatii?

In primul rand, printr-o vizita la client ca sa vezi ce foloseste in prezent, precum si prin observatii directe ale activitatii clientului la fata locului. In al doilea rand, clientul este dispus sa ti le dezvaluie daca stii ce si cum sa-l intrebi.

Arta chestionarii clientilor este una dintre cele mai dificile activitati de vanzare pentru ca este o impreunare foarte fina intre o discutie amicala si una de business prin care tu incerci sa identifici nevoi ce-ti pot aduce vanzari, timp in care clientul dobandeste incredere in tine si in capacitatea ta de a-l ajuta si de a face ceea ce sustii ca poti face.

Din pacate, clientul este reticent sa-ti spuna din prima tot ce stie, iar apoi nu e deloc usor sa fii supus unui interogatoriu. Insa eu unul nu am auzit de o alta solutie ca sa afli daca clientul tau are o nevoie ce se poate concretiza in vanzare: e vorba aici de o nevoie care are un buget alocat pentru a fi rezolvata, e o nevoie importanta pentru client, este una specifica si concreta, trebuie solutionata pana la o data limita, iar procesul decizional al clientului este bine-definit.

Pe piata nu sunt numai clienti care stiu ce vor si au banii necesari pentru a cumpara. Atentie, piata e plina de asa-zisi clienti care:

♦ habar n-au ce-si doresc, dar ar vrea sa nu mai aiba nicio durere si sa le faci tu rapid totul “de la cap la coada”,

♦ nu vor sa-si schimbe furnizorul actual ori s-au hotarat deja pentru un concurent de-al tau insa, ca sa poata puna presiune pe acesta, te stoarce pe tine de informatii si de oferte ca sa poata negocia mai bine cu el

si mai e plina de asa-zisi clienti care:

♦ ar vrea sa cumpere ce vinzi tu, insa nu pot sa-ti dea decat un sfert, cel mult jumate din pretul pe care-l soliciti.

Daca vrei sa-ti fie bine, trebuie sa stii sa faci distinctie in maxim o ora intre acestia si bunii tai potentiali clienti.

Mircea Enescu este trainer senior de vanzari si autorul cartii „Cum sa gasesti noi clienti – 12 metode de succes verificate in Romania, insotite de exemple detaliate“ pe care o poti primi gratuit daca vizitezi blogul sau la adresa curs-vanzari-intensiv.ro)

A fost util articolul? 0

Leave a Reply