• 3 Feb. 2020
  • 4 min

Acte necesare angajare. Află ce documente să pregătești pentru job

acte necesare angajare

Tocmai ce ai acceptat un job care îți place și vrei să faci impresie bună: să pregătești din timp acele acte necesare angajare. E ca și cum ai pleca într-o nouă călătorie, de această dată în cariera ta. Și dacă atunci când pleci din țară este oarecum simplu, pentru că ai nevoie de carte de identitate/pașaport și eventual viză, în voiajul spre jobul mult dorit, dosarul de la check-in este mult mai stufos, dar adaptat întotdeauna destinației unde călătorești. Este important să-l gândești și în funcție de domeniul în care vei lucra, de specificul jobului și să iei în calcul că unele acte sunt obligatorii, altele au caracter opțional. Iată ce documente ar trebui să le duci colegilor de la HR!

Înainte de a semna contractul individual de muncă trebuie să pregătești o serie de acte necesare angajare pe care să le pui la dispoziția celor din compania pentru care urmează să lucrezi. Conform art. 8 din HG 500/2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 372 din 27 mai 2011, angajatorul va pune aceste documente la dosarul tău și are obligația de a-l păstra în condiții bune la sediu și de a-l prezenta inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora.

 

Acte necesare angajare 2020

  • copia cărții de identitate / pașaportului. Acestea sunt necesare pentru a dovedi domiciliul, reședinta și identitatea;
  • copii ale diplomelor de studiu (de preferat cea mai recentă diplomă de studiu):
  • copii ale certificatelor cursurilor de formare (dacă este cazul);
  • avizul de la medicina muncii, obținut în urma controlului medical, la care este foarte important să te prezinți. Dacă angajatorul are parteneriat cu o clinică medicală, aceasta va trimite avizele direct la sediul companiei:
  • extrasul bancar pentru contul în care se transferă salariul.

 

acte necesare angajare 2020

 

Documente suplimentare pentru angajare

Pe lângă aceste documente obligatorii, angajatorul poate solicita și păstra pentru dosarul tău următoarele acte pe care le consideră importante pentru desfășurarea relațiilor de muncă, pentru certificarea legalității și corectitudinii completării registrului de angajați, dar și pentru calculul salariului. Unele dintre ele (declarațiile) sunt puse la dispoziție de angajator și le semnezi în ziua în care semnezi și contractul de muncă:

 

  • certificatul medical eliberat de medicul de familie al angajatului;
  • copie după certificat de naștere, certificat de căsătorie, certificat de naștere al copilului, decret de divorț;
  • CV, semnat și datat de angajat. Poți downloada CV-ul de pe eJobs.ro în format pdf;
  • adeverința de la fostul angajator. Acesta este obligat să-ți elibereze o adeverință de vechime, pe baza înregistrărilor făcute în Registrul de evidență a salariaților. Refuzul acestuia de a-i elibera fostului angajat copii ale documentelor existente în dosarul personal sau ale paginilor din registrul electronic constituie contravenție și se sancționează cu amenda de la 300 la 1.000 lei, conform art. 260 alin. (1) lit. b)  Codul Muncii;
  • recomandări de la fostul angajator – o modalitate de verificare a aptitudinilor tale, din ce în ce mai cerută de angajatori. În cazul în care nu ai mai lucrat poți cere recomandări de la profesorii din liceu/facultate. Dacă lucrezi și nu vrei ca managerul tău să știe că vrei să pleci din companie, poți cere recomandări de la colegi poate cu funcții superioare;
  • copia permisului de conducere, dacă este cazul;
  • dosarul judiciar în original;
  • copie din fișa militară, dacă este cazul;
  • repartiția de la AJOFM (Autoritatea Județeană a Ocupării Forței de Muncă) – dacă este cazul

 

Acte necesare angajare pe care le semnezi în momentul în care semnezi și contractul de muncă:

  • acordul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
  • declarația angajatului cu privire la Regulamentul intern al angajatorului;
  • declaraţia pe propria răspundere privind persoanele aflate în întreţinere și copii după actele de identitate ale acestora pentru acordarea deducerii personale.

 

acte necesare angajare persoane peste 45 ani

 

Acte necesare angajare persoane peste 45 ani

Sfat: pune accent pe: avizul medicului, fișa medicală, CV, recomandări.
Angajarea se face potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii

Dosarul tău trebuie să cuprindă urmatoarele documente: 

  • fișa medicală obligatorie la angajare – condiție de nulitate pentru CIM dacă nu se prezintă înainte de semnarea contractului individual de muncă;
  • avizul specialistului de la medicina muncii;
  • copii după carte de identitate, opțional: certificat de naștere, certificat căsătorie, livret militar;
  • copii după acte de studii/certificate de calificare;
  • CV;
  • recomandări, adeverințe de vechime;
  • cazier judiciar;
  • copii după actele de identitate a persoanelor aflate în întreținere pentru a beneficia de deducerea suplimentară;
  • copie după sentința de divorț – dacă e cazul;
  • repartiția de la AJOFM – dacă e cazul.

Acte necesare angajare șofer:

Sfat: pune accent pe documentele care docvedesc aptitudinile tale de conducere, dar și pe avizele psihologice.

  • copie după actul de identitate;
  • copia permisului de conducere;
  • card tahograf;
  • atestat (dacă e cazul);
  • diplomă de studii;
  • caziere auto și judiciar, în original;
  • adeverință de la medicul de familie care să arate că este clinic sănătos și apt de muncă și nu se află în evidență cu boli cronice sau psihice;
  • aviz psihologic;
  • fișa de aptitudini de la medicina muncii;
  • decizia de încetare a lucrului de la fostul loc de muncă;
  • extras de cont bancar.

 

acte necesare angajare asistent medical

Acte necesare angajare asistent medical:

Sfat: Fiind vorba de o poziție specializată, pune accent pe autorizații și studii.

  • copie după diploma de studii care să ateste calificarea ta de asistent medical. Poate fi o diplomă de licență în asistență medicală, fie diplomă de absolvire a școlii postliceale sanitare;
  • copie a certificatului de membru OAMMR – Ordinul Asistenților Medicali și Moașelor din România (sau autorizație de liberă practică), vizată la zi;
  • examen psihologic;
  • copie a asigurării de malpraxis;
  • adeverință medicală din care să rezulte că ești apt din punct de vedere fizic si neuropsihic pentru ocuparea unui post în domeniul medical;
  • cazierul judiciar (poate fi și o declarație pe propria răspundere că nu ai comis acte, fapte care să te facă incompatibil cu poziția de asistent medical);
  • adeverința de la fostul angajator sau o copie a contractului de muncă;
  • copii după acte de identitate, stare civilă: carte de identitate, certificat căsătorie, certificat de naștere etc.

Acte necesare angajare din șomaj

În acest caz este nevoie să te prezinți la AJOFM cu o ofertă a locului de muncă vacant completată de angajator și cu o înștiințare de angajare (ambele se găsesc pe site-ul AJOFM) din care să reiasă data angajării, compania unde te vei angaja, precum și natura contractului). În baza acestora ți se va elibera decizia de încetare a șomajului și dispoziția de repartizare. În ziua următoare emiterii repartiției se va înregistra în registrul angajaților și abia după aceea vei putea începe lucrul. Pe lângă dispoziția de repartizare, adaugă la dosar:

  • copie după un act de identitate;
  • copii după actele de studii;
  • avizul specialistului de la medicina muncii;
  • extrasul de cont bancar pentru virarea salariului.


Opțional:

  • CV:
  • adeverință de la fostul angajator;
  • recomandări;
  • permis de conducere;
  • cazier juridic;
  • declarație despre persoanele aflate în întreținere și copii ale actelor de identitate deținute de aceștia.

Acte necesare la angajare persoane cu dizabilități

  • copie a documentului de identitate;
  • cerere de evaluare în vederea încadrării în grad de handicap (descarcă aici);
  • referat privind situaţia medicală prezentă, întocmit de medicul specialist;
  • scrisoare medicală-tip de la medicul de familie (descarcă aici);
  • investigaţii paraclinice solicitate de Serviciul de evaluare complexă;
  • anchetă socială efectuată de Direcția de Asistență Socială a județului unde locuiești;
  • extras de cont de la bancă;
  • CV;
  • adeverință de la fostul angajator;
  • recomandări. 

Acte necesare la angajare cetatean strain

  • avizul de muncă, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări;
  • CV-ul;
  • adeverința privind forța de muncă disponibilă. Aceasta se obține de la Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), pe baza ofertei de locuri de muncă depuse de angajatorul interesat;
  • atestatul de recunoaștere a diplomei de studii, eliberat de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Studiilor;
  • viza de lungă ședere care ar trebui obținută în termen de 60 zile de la obținerea avizului de muncă.

Călătoria spre jobul mult dorit trebuie pregătită exact așa cum te pregătești pentru un sejur în afara țării. Specificul jobului sau al destinației îți spun întotdeauna ce acte să ai la îndemână. Dar impresia bună vine când ai și documente suplimentare, cum ar fi recomandările sau calificările, care îți dau un start bun la noul job. Și e așa bine când voiajul începe cu soare 😊.

 

Ți-a plăcut articolul despre acte necesare la angajare? Citește și:

Indemnizația de creștere a copilului. Tot ce trebuie să știi

A fost util articolul? 11
acte

Leave a Reply